Reklama

Maleją przewozy lotnicze na świecie

Popyt na przewozy lotnicze osób zwiększył się w czerwcu o 6,2 proc., podczas gdy zdolności przewozowe linii lotniczych tylko o 4,5 proc., a mimo tego wskaźnik wypełnienia samolotów wyniósł 81 proc. Na pierwszy rzut oka wygląda to na dobry wynik, ale tendencja wzrostu maleje od początku roku

Publikacja: 02.08.2012 14:24

Maleją przewozy lotnicze na świecie

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak

W okresie luty-czerwiec poprawa wyniosła zaledwie 2 proc.  To największy spadek od drugiego półrocza 2011 do stycznia, gdy wzrost ten wyniósł 8 proc.

Transport osób

Popyt w 2011 r. zwiększył się o 7,4 proc., ale na podstawie II kwartału 2012 można założyć, że w tym roku poprawi się o zaledwie 0,2 proc.

W czerwcu Europa zanotowała  skok o 7,3 proc. po 4,3 w maju. Moce przewozowe zwiększyły się o 4,9 proc. a wypełnienie samolotów wyniosło  82,5 proc. Linie z Ameryki Płn. miały do czynienia ze wzrostem popytu o 1,6 proc., przy mniejszej bazie przewozowej o 0,3 proc., co dało 86,9 proc. wypełnienia samolotów, najwyższy wskaźnik regionalny.

Przewoźnicy z Azji-Pacyfiku podali o wzroście popytu o 6 proc. i o zwieszeniu mocy do 2,9 proc. Ich samoloty były wykorzystane w 79,5 proc. Linie z Bliskiego Wschodu były rekordzistami: wzrost popytu wyniósł   18,2 proc., mocy  13,4 proc. dając wypełnienie w 78,6 proc.

Latynosi wypadli dobrze, ze wzrostem popytu o 11,2 proc. i z większymi mocami o 10,7, ale wskaźnik wypełnienia mieli slaby – 77,4 proc. Linie z Afryki zanotowały wzrost popytu o 10,1 proc., mocy o 10,6, ale ich samoloty były wykorzystane tylko w 65 proc.

Reklama
Reklama

Mniej ładunków

Przewóz frachtu powietrzem zwiększył się w  czerwcu o 0,8 proc., co po sezonowej korekcie daje popyt o ok. 2,5 proc. większy wobec  niskiego poziomu z IV kwartału 2011. Moce przewozowe   wzrosły o 1,7 proc. Przewoźnicy z Bliskiego Wschodu osiągnęli  największą poprawę – o 17,9 proc. (i mocy o  14,2), z Afryki o 15,9 ( mocy o 12,1), a z Ameryki Płn. o 1,8 proc. przy zmniejszeniu mocy przewozowych o 1 proc. Linie z Azji-Pacyfiku zanotowały spadek popytu o 3 proc. i mocy o 1,3 proc., z Ameryki Łac. – o 1,4 przy zwiększeniu możliwości przewozu o 12,5 proc.

Problemy gospodarcze w Europie i malejące zaufanie konsumentów sprawiły, że popyt w na transport frachtu zmalał o 1,1 proc. podczas gdy moce zwiększyły się o 1,8 proc.

Po 6 miesiącach przewozy pasażerów (RPK) zwiększyły się na  świecie o 6,5 proc., dostępne moce o 4,7 proc. wypełnienie samolotów wyniosło 78,1 proc. , transport frachtu zmalał  o 2,1 proc., a dostępne moce wzrosły o 1,4 proc.

IATA reperezentuje ok.240 regularnych linii lotniczych (bez low-cost) zapewniających 84  proc.  światowych przewozów.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama