Reklama

Brakujące drogi i tory

Mimo wy­da­nia blisko 130 mld zł przez pięć ostat­nich lat pol­ska ma­pa trans­por­to­wa pozostaje dziu­ra­wa

Publikacja: 06.08.2012 02:11

Brakujące drogi i tory

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

W ciągu ostatnich pięciu lat na nowe drogi wydaliśmy ok. 100 mld zł, kolejnych ok. 20 mld zł na kolej i ponad 5 mld zł na lotniska. Ok. 75 proc. z tych wydatków pokryła Unia Europejska.

Po zakończeniu wszystkich trwających prac jest szansa, że ukończona zostanie w całości jedynie jedna autostrada – A4 łącząca wschód z zachodem na południu Polski. Żadna z pozostałych dróg czy linii kolejowych nie zostanie wyremontowana w całości.

Rządowe cięcia

W przypadku dróg to konsekwencja zmiany planów rządowych z początku 2011 roku. Rząd przeliczył się w swoich zamierzeniach i był zmuszony zrewidować wydatki na infrastrukturę. W lutym 2011 r. unieważnił 12 trwających przetargów na budowę dróg wartych w sumie ok. 9,4 mld zł.

W sumie GDDKiA zawiesiła rozstrzygnięcie 26 przetargów wartych 26 mld zł na budowę 680 km dróg. Co przy zmniejszonej puli środków należy uznać za priorytet?

– Przede wszystkim należy doprowadzić do zakończenia budowy autostrady A1 – mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu w rządzie PiS. – To projekt, który integruje kraj w osi północ – południe w sposób znaczący dla rozwoju polskiej gospodarki – dodaje. Jego zdaniem kolejną kluczową dla Polski inwestycją jest budowa drogi ekspresowej nr 19.

Reklama
Reklama

– Musimy dążyć do uzyskania efektu sieci transportowej, czyli doprowadzić do końca modernizację i budowę tych fragmentów dróg, które zaczęliśmy realizować – mówi Stanisław Żmijan, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Po zakończeniu trwających budów będziemy mieć prawie kompletną sieć autostrad, powstanie cała autostrada A4 i A2 do Warszawy. Jak dodaje, w dalszej kolejności skupić należy się na dokończeniu budowy tras ekspresowych, m.in. S17 i S19.

Zaniedbana jak kolej

Kolejarze wydali zaledwie 4 proc. z 21,5 mld zł. Na koniec czerwca w części programu poświęconej rozwojowi transportu kolejowego podpisano umowy tylko na 8,4 mld zł, czyli około 39 proc. środków.

Podobnie jak w przypadku dróg, żaden odcinek między głównymi miastami nie został w całości zmodernizowany. – Infrastruktura kolejowa przypomina mozaikę porozrzucanych po kraju lepszych i gorszych fragmentów. Aby uzyskać zmianę jakościową, trzeba poprawić integrację sieci i skupić się na standaryzacji poszczególnych szlaków – mówi dr Jakub Majewski z Pracowni Polityki Transportowej Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora.

Wśród inwestycji kolejowych, które powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności, wskazuje m.in. modernizacje linii kolejowych na Śląsku. – Tamtejsze linie są najbardziej zdegradowane i jednocześnie występuje tam największa koncentracja ładunków – mówi.

Adrian Furgalski, ekspert w sprawach kolei, wskazuje na konieczność realizacji projektów rewitalizacji linii kolejowych. – Prowadzone równolegle z modernizacjami pozwolą uzyskać w 2020 r. dobrą przepustowość polskiej sieci kolejowej mniejszym kosztem. Projekty warte 200 – 300 mln zł przyniosą efekty porównywalne do modernizacji szlaków – mówi Adrian Furgalski.

Równolegle należy myśleć o modernizacji dworców kolejowych. – Ważne, by nie stracić tempa modernizacji dworców, które zostało narzucone przed mistrzostwami Euro 2012 – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.

Reklama
Reklama

Przewoźnicy korzystają z ok. 900 dworców w całej Polsce. Powinny się znaleźć środki na modernizacje prawie 800 obiektów. – Zakończyliśmy remonty i przebudowy na ponad 35 dworcach. Trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia kolejnych ponad 60 inwestycji  – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.

Lotnisk wystarczy na 5 – 10 lat

Inwestycje we wszystkie polskie lotniska realizowane w latach 2007–2013 mogą wynieść ok. 6 mld zł. Osiem lotnisk znajdujących się w sieci TEN-T wyda w sumie 4,2 mld zł. Te środki przeznaczone są na infrastrukturę – prawie wszystkie lotniska rozbudowują lub modernizują płyty postojowe, drogi kołowania lub pasy startowe, budują terminale. Inwestycje o największej wartości – 1,24 mld zł – realizuje port w Warszawie.

Kolejne 1,8 mld zł pochłonie rozbudowa 11 regionalnych portów współfinansowanych z regionalnych programów operacyjnych. To z tej puli była m.in. współfinansowana budowa portu lotniczego w Modlinie, która kosztowała ok. 400 mln zł, czy warta ok. 500 mln zł budowa Regionalnego Portu Lotniczego w Świdniku.

– Przed Euro 2012 mieliśmy do czynienia z rozpoczęciem dużych inwestycji w branży lotniskowej, wiele lotnisk już zakończyło rozbudowę infrastruktury lub zakończy w najbliższym czasie, jak np. port lotniczy w Krakowie – mówi Bartosz Baca, partner w firmie doradczej BBSG. Dodaje też, że do najpilniejszych obecnie inwestycji należą budowa terminalu w porcie w Krakowie i integracja terminali na warszawskim lotnisku.

– Przepustowość, jaką mają obecnie porty lotnicze, wystarczy im na 5–10 lat. Realizowane będą inwestycje okołolotniskowe, jak np. hotele czy parkingi – mówi Bartosz Baca z firmy doradczej BBSG.

Na autostrady jeszcze poczekamy

Z końcem sierpnia zostanie oddanych do użytku prawie 77 km dróg ekspresowych. Wrzesień przyniesie powiększenie mapy tych tras o kolejne 83 km.

Reklama
Reklama

Plan na najbliższy kwartał to oddanie 80 km autostrady A1 na północ od Łodzi, 21 km autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 oraz 170 km dróg ekspresowych – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W ostatnim dniu sierpnia kierowcom ma zostać udostępniony m.in. 35-km odcinek trasy S7 z Pasłęka do Miłomłyna, 22,7-km fragment S8 z Rawy Mazowieckiej do granicy woj. łódzkiego, 11-km odcinek tej samej trasy, czyli obwodnice Zambrowa i Wiśniewa, oraz 8 km drogi ekspresowej nr 19 ze Stobiernej do Rzeszowa.

We wrześniu ma przybyć kolejne 83 km tras ekspresowych i łódzki odcinek autostrady A1 z Torunia do Strykowa. Trasy ekspresowe, które mają zostać oddane kierowcom we wrześniu, zgodnie z deklaracjami GDDKiA, to S8 z Wrocławia do Oleśnicy i z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej.

Jeszcze w tym roku, zgodnie z planami GDDKiA, gotowe powinny być też łódzkie odcinki autostrady A1 – fragment z Kowala do Torunia.

Mimo że autostrada A4 miała być gotowa na Euro 2012, wiadomo, iż do wschodniej granicy w całości nie powstanie nawet do końca roku. Pozostałe odcinki A4 opóźniły m.in. liczne powodzie i błędy projektowe. Trasa powstanie zapewne dopiero w 2014 r., mimo że w części kontraktów wciąż obowiązuje czas zakończenia prac w tym roku.

Reklama
Reklama

Jeszcze w tym roku mają się zakończyć prace na odcinku z Szarowa do Brzeska i z Krzyża do Rzeszowa Zachodniego. W pozostałych przypadkach wykonawcy złożyli roszczenia o przedłużenie terminu umowy. Trwa przetarg na dokończenie budowy autostrady na odcinku Rzeszów Zachód – Rzeszów Wschód po firmie Radko. Na oferty GDDKiA?czeka do 21 sierpnia. GDDKiA zapowiada też kolejny przetarg  kolejny odcinek A4.

Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Biznes
Kreml zagrabia kolejne firmy. Teraz kraby i przekąski będą zarabiać na wojnę
Biznes
Kogo boi się Roman Abramowicz? Jego superjachty dostały systemy obrony rakietowej
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Bartłomiej Babuśka został nowym prezesem ARP. Zastapił Wojciecha Balczuna
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama