Reklama

PKP Intercity Inwestuje w tabor

Firma dostała dodatkowe 420 mln zł unijnych dotacji, których nie wykorzystała na tory spółka PKP PLK

Publikacja: 08.08.2012 02:33

Przewoźnik poprawia rezultaty

Przewoźnik poprawia rezultaty

Foto: Rzeczpospolita

Intercity ma szanse na kolejne 500–600 mln zł na zakup 20 pociągów elektrycznych, które mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. Warunkiem jednak jest znalezienie takiej samej kwoty na wkład własny. A z tym, jak przyznaje Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, spółka ma na razie problem.

Firma w tym roku planuje zainwestować w tabor w sumie od ok. 1,1 mld zł do ok. 2,2 mld zł, jeśli znajdzie pieniądze właśnie na wkład własny na zakup wspomnianych 20 składów.

Możliwość realizacji tak dużych inwestycji to zasługa tego, że inna spółka z grupy PKP – odpowiedzialna za utrzymanie torów PKP Polskie Linie Kolejowe – nie daje rady wykorzystać przyznanych unijnych dotacji na remont torów.

Pierwotnie firma PKP Intercity miała z dotacji z Unii Europejskiej uzyskać dofinansowanie jedynie na zakup 20 szybkich pociągów Pendolino i budowę hali do ich serwisowania. Wartość kontraktu, zgodnie z podpisaną z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umową wynosi 1,96 mld zł. Z tego unijne wsparcie wynosi 794,6 mln zł.

Dodatkowe projekty

– Okazało, się że w puli środków na inwestycje kolejowe pojawiły się oszczędności do wykorzystania, a my mieliśmy gotowe projekty – mówi Janusz Malinowski. W tym roku, realizując dodatkowe projekty, spółka podpisała wartą 180 mln zł umowę na modernizację 68 wagonów (wartość unijnego wsparcia to ok. 60 mln zł), kolejne ok. 180 mln zł wyda na zakup 25 nowych wagonów (z tego UE dołoży ok. 60 mln zł).

Reklama
Reklama

Do końca sierpnia ma zostać ogłoszony przetarg na modernizację kolejnych 150 wagonów za ok. 480 mln zł (wsparcie Brukseli to ok. 200 mln zł), w planach jest też zakup 10 nowych lokomotyw i modernizacja kolejnych 20. Ta inwestycja jest szacowana w sumie na ok. 240 mln zł, przy czym unijne wsparcie ma wynieść ok. 100 mln zł.

Plany rewitalizacji

Po tym jak Bruksela nie zgodziła się na przesunięcie 1,2 mld euro z puli inwestycji kolejowych na inwestycje drogowe, polski rząd zaczął szukać możliwości wydania tych pieniędzy na sektor kolejowy.

165 mln zł wyda w tym roku PKP Intercity na remonty wagonów

Po część środków sięgnęła PKP Intercity, a znaczna część ma zostać wydana na rewitalizację linii kolejowych. Zgoda na finansowanie ze wsparcia unijnego rewitalizacji, dzięki którym prędkość na wybranych liniach może wzrosnąć z ok. 30 – 40 km/h do 100 – 110 km/h, otwiera szansę na zagospodarowanie części oszczędności.

Spółka PKP PLK przygotowała dziewięć takich projektów o wartości 2,4 mld zł. To m.in. zakwalifikowany już do unijnego wsparcia w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko" odcinek Toruń – Bydgoszcz. Na liście tej znajdują się również prace na trasie z Częstochowy do Fosowskich i z Opola do Błotnicy Strzeleckiej.

Umowa na realizację pierwszego z tych projektów – remont 51 km torów z Torunia do Bydgoszczy – została podpisana. Kontrakt wart 198,8 mln zł zrealizuje Porr Polska.

Reklama
Reklama

Po zakończeniu prac czas przejazdu skróci się do 43 minut. Obecnie wynosi ponad godzinę.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Biznes
Kreml zagrabia kolejne firmy. Teraz kraby i przekąski będą zarabiać na wojnę
Biznes
Kogo boi się Roman Abramowicz? Jego superjachty dostały systemy obrony rakietowej
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Bartłomiej Babuśka został nowym prezesem ARP. Zastapił Wojciecha Balczuna
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama