Z badania bezpieczeństwa transportu drogowego w Europie Środkowo-Wschodniej „Rzetelny przewoźnik", którego patronem jest Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego wynika, że w latach 2009-2011 połowa firm w regionie padła ofiarą kradzieży. Do włamań do ciężarówek najczęściej dochodzi na parkingach i postojach. Problemem są także wyłudzenia. Proceder jest ułatwiany przez brak należytej weryfikacji kontrahentów. W Polsce lub w Czechach tylko co trzecia firma zawsze sprawdza dokumenty kontrahenta, co ułatwia działalność złodziejom.
Według badania „Rzetelny przewoźnik" przeprowadzonego wśród 3500 firm z Niemiec, Polski, Czech, Słowacji, Litwy, Rosji i Ukrainy, połowa badanych padła ofiarą kradzieży i wyłudzeń w transporcie. Towar udaje się odzyskać w zaledwie kilku procentach przypadków. Wśród ankietowanych przedsiębiorstw 43 proc. zajmowało się transportem, 36 proc. spedycją i 21 proc. produkcją.
Wśród badanych najrzadziej okradane są firmy niemieckie: 59 proc. firm transportowo-spedycyjnych z tego kraju twierdzi, że nigdy nie padło ofiarą kradzieży i wyłudzeń w transporcie, zaś 19 proc. zostało okradzione tylko jeden raz w ostatnich trzech latach. Raport podkreśla, że Niemcy ostrożnie dobierają partnerów biznesowych. 64 proc. ankietowanych przedsiębiorców zawsze sprawdza dokumenty kontrahentów – o jedną trzecią więcej niż w Polsce lub na Słowacji.
Jeżeli doszło do przestępstwa, to w niemal połowie wypadków były to kradzieże z włamaniem na parkingu. W co czwartym przypadku skradziony został z samochodu sprzęt radiowo-telewizyjny.
W Polsce w ostatnich trzech latach obrabowano samochody 47 proc. ankietowanych firm. Ofiarą co najmniej jednej kradzieży w ostatnich trzech latach padło 23 proc. firm, a 15 proc. okradziono dwa lub trzy razy. Zazwyczaj kradzione są towary o niewielkiej wartości – 53 proc. pokrzywdzonych wskazało, że stracili towar o wyceniany poniżej 10 tys., euro, zaś 7 proc. zostało okradzionych na sumę powyżej 100 tys. euro. Ankietowani twierdzą, że w 27 proc. przypadkach do kradzieży doszło w miejscu załadunku lub rozładunku towarów.