Motoryzacja: nowe zmiany w GM

Nie będzie już regionalnych szefów w General Motors. Zastąpią ich wiceprezesi odpowiadający za konkretne działania koncernu - zdecydował prezes GM,Dan Akerson

Publikacja: 18.08.2012 22:50

Motoryzacja: nowe zmiany w GM

Foto: Bloomberg

To kolejne spłaszczenie struktury koncernu, gdzie teraz konkretne osoby będą odpowiadały np za marketing, dział zakupów i rozwoju produktu i będą miały swoich podwładnych w każdym regionie świata. Będzie też globalny księgowy. Dotychczas  na każdym kontynencie był mini-zarząd z własnymi prezesami , a wiele funkcji się powielało.

Zdaniem Akersona  nowy  układ spowoduje, że General Motors stanie się bardziej efektywny. Analitycy nie są zaskoczeni. Wiadomo,że Akerson lubi wprowadzać zmiany ,najchętniej takie, które wstrząsają całą korporacją. Nie liczą się dla niego tytuły, ani zasługi, chociaż znany jest z hojności wobec pracowników, którzy opuszczają  firmę w przyspieszonym tempie. Przy tym prezesowi udało się dokonać już w GM ogromnych zmian, jak   twierdzi - między innymi dlatego,że przychodząc do  tej firmy nie znał się na motoryzacji, z czego sam zresztą lubi żartować. Dla niego koncern motoryzacyjny niczym się nie różni od producenta  z jakiejkolwiek innej branży.Znany jest jednocześnie z  tego,że - jak sam mówi- cierpliwość nie jest jego najmocniejszą stroną.

Teraz najwięcej uwagi poświęca Oplowi i europejskiej części koncernu. Straty Opla są jednym z powodów dla którego akcje GM staniały od wejścia na giełdę w listopadzie 2010 roku aż o 35 proc. Inna sprawa,że natychmiast drożeją,kiedy tylko  pojawiają się jakiekolwiek konkrety dotyczące przyszłości Opla. Tak było w ostatni czwartek,kiedy GM poinformował o negocjacjach ze związkami zawodowymi i ewentualnym skróceniu dniówki w dwóch fabrykach niemieckich - Kaiserslautern i Ruesselsheim. W efekcie kurs GM poszedł w górę o 5,9 proc.

Prawa ręka Akersona, Dan Ammann ma czas do końca roku,żeby wprowadzić globalny system księgowy, który będzie bardziej przejrzysty i pozwoli łatwo kontrolować wydatków w poszczególnych krajach. Globalnym szefem marketingu miał być Joel Ewanick,ale  został z dnia na dzień zwolniony po tym, jak okazało się,że ukrył prawdziwe koszty sponsoringu Manchester United , na co wydał prawie 600 mln dolarów. Globalnym szefem informatyków jest Randy Mott, którego zadaniem jest wymienić przestarzałe systemy IT. Szefem globalnej produkcji jest dotychczasowy wiceprezes ds operacji międzynarodowych,Tim Lee.Dotychczas spełniał rolę ambasadora GM na świecie, a jego funkcja była głównie reprezentacyjna. Za rozwój produktu  odpowiada Mary Barra, która już poinformowała o mianowaniu głównego inżyniera GM. W każdym razie te zmiany spowodowały likwidację jednego poziomu zarządzania , a 20 członków zarządu i szefów regionów straciło swoje stanowiska.

Akerson już od dawna mówił,że nie odpowiada mu „kultura" GM. Podczas  swojego czerwcowego wystąpienia w Chicago mówił o „kulturze komitetów", które tkwiły w przekonaniu,że „nigdy nikt nas nie będzie mógł zwolnić   ,nawet, jak  coś sp....". —Otóż jest inaczej, będzie można zwolnić każdego i to szybko, nawet jak nie sp.... - przekonywał Akerson. —Są takie sytuacje,kiedy  trzeba samemu  szybko podjąć decyzję i jeśli ktoś rzuci  nam piłkę,to trzeba ją złapać.To jest prawdziwa gra, a nie karykatura futbolu - tłumaczył.— Firma musi działać jako całość, a nie zlepek przypadkowych części.Na razie GM działa jak kombinacja małych jednostek.Tak nie może być - ostrzegł.

Pomysły Akersona nie są nowatorskie, a w samym GM mówiło się o takiej zmianie struktur ponad 40  lat temu. W przeszłości działały dwie część - Chevrolet,Pontiac i Kanada nazywana CPC i Buick Oldsmobile,Cadillac (BOC). Na początku lat 90. ta struktura została zarzucona.Na początku lat  2000. GM zaczął zatrudniać dyrektorów nie związanych z motoryzacją, wśród nich znalazł się były prezes Bauschacja małych jednostek.Tak nie może być - ostrzegł.

Pomysły Akersona nie są nowatorskie, a w samym GM mówiło się o takiej zmianie struktur ponad 40  lat temu. W przeszłości działały dwie część - Chevrolet,Pontiac i Kanada nazywana CPC i Buick Oldsmobile,Cadillac (BOC). Na początku lat 90. ta struktura została zarzucona.Na początku lat  2000. GM zaczął zatrudniać dyrektorów nie związanych z motoryzacją, wśród nich znalazł się były prezes Bausch

To kolejne spłaszczenie struktury koncernu, gdzie teraz konkretne osoby będą odpowiadały np za marketing, dział zakupów i rozwoju produktu i będą miały swoich podwładnych w każdym regionie świata. Będzie też globalny księgowy. Dotychczas  na każdym kontynencie był mini-zarząd z własnymi prezesami , a wiele funkcji się powielało.

Zdaniem Akersona  nowy  układ spowoduje, że General Motors stanie się bardziej efektywny. Analitycy nie są zaskoczeni. Wiadomo,że Akerson lubi wprowadzać zmiany ,najchętniej takie, które wstrząsają całą korporacją. Nie liczą się dla niego tytuły, ani zasługi, chociaż znany jest z hojności wobec pracowników, którzy opuszczają  firmę w przyspieszonym tempie. Przy tym prezesowi udało się dokonać już w GM ogromnych zmian, jak   twierdzi - między innymi dlatego,że przychodząc do  tej firmy nie znał się na motoryzacji, z czego sam zresztą lubi żartować. Dla niego koncern motoryzacyjny niczym się nie różni od producenta  z jakiejkolwiek innej branży.Znany jest jednocześnie z  tego,że - jak sam mówi- cierpliwość nie jest jego najmocniejszą stroną.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki