Komisja Europejska, w ramach pomocy europejskiemu przemysłowi lotniczemu przedstawiła pakiet propozycji, których zrealizowanie ma się przyczynić do zniwelowania skutków recesji. - Strategiczne znaczenie ma utrzymanie przez Europę wiodącego w skali globalnej sektora lotnictwa w centrum sieci łączącej UE z resztą świata. W ciągu ostatniego dziesięciolecia stosunki zewnętrzne UE przyniosły nam szereg nowych możliwości biznesowych, które są źródłem ogromnych korzyści. Obecne systemy nie odpowiadają już jednak naszym potrzebom. Istnieje pilna konieczność dokonania zasadniczej zmiany. W obliczu drastycznych przemian w globalnym sektorze lotnictwa Europa musi szybko reagować i przystosowywać się albo pozostanie w tyle – mówi Siim Kallas, odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.
Wśród propozycji KE mających na cli zwiększenie konkurencyjności branży UE jest m.in. otwarcie negocjacji z kluczowymi partnerami, aby wykorzystać nowe możliwości biznesowe na szybko rozwijających się rynkach. Mowa m.in. Rosji, Chinach, państwach rejonu Zatoki Perskiej, Japonii i Indiach. Propozycje KE przewidują również sfinalizowanie do 2015 roku umów lotniczych m.in. z takimi krajami jak Ukraina, Azerbejdżan, Tunezja, Turcja i Egipt. Aby przyspieszyć realizację tego procesu, państwa członkowskie powinny przyznać Komisji ogólny mandat negocjacyjny w odniesieniu do pozostałych krajów objętych polityką sąsiedztwa. Całkowite korzyści ekonomiczne wynikające ze wszystkich tych umów szacuje się na około 12 mld euro rocznie.
KE zaleca także opracowanie nowych narzędzi zwalczania nieuczciwej konkurencji, jako że istniejące okazały się niewystarczające oraz stworzenie właściwych warunków regulacyjnych w celu pobudzania inwestycji. Sektor unijnego lotnictwa zapewnia 5,1 mln miejsc pracy, a jego wkład w europejski PKB wynosi 365 mld euro, czyli 2,4 proc Europejscy przewoźnicy szczególnie dotkliwie odczuwają skutki recesji. Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) przewiduje, że zysk netto europejskich przewoźników lotniczych spadnie z 0,5 mld dol w roku 2011 do straty netto w wysokości 1,1 mld dol w roku 2012.