Tańsze linie redukują liczbę połączeń i podnoszą ceny

Linie niskokosztowe upodabniają się do tradycyjnych w cenach i zasadach przewozów. To zła wiadomość dla pasażerów

Publikacja: 07.10.2012 19:37

Linie niskokosztowe upodabniają się do tradycyjnych w cenach i zasadach przewozów

Linie niskokosztowe upodabniają się do tradycyjnych w cenach i zasadach przewozów

Foto: Bloomberg

Za­równo prze­woź­ni­cy tra­dy­cyj­ni, jak i ni­sko­kosz­to­wi (nie­ko­niecz­nie ta­ni) bo­ry­ka­ją się z ty­mi sa­my­mi pro­ble­ma­mi. To spa­dek ko­niunk­tu­ry w Eu­ro­pie i bar­dzo wy­so­kie ce­ny pa­li­wa, na któ­rych ry­chły spa­dek nic nie wska­zu­je. Mię­dzy­na­ro­do­we Zrze­sze­nie Prze­woź­ni­ków Po­wietrz­nych za­po­wia­da, że eu­ro­pej­skie li­nie w tym ro­ku po­nio­są łącz­ną stra­tę w wy­so­ko­ści 1,2 mld do­la­rów. Lwia część tej kwo­ty to stra­ty tra­dy­cyj­nych prze­woź­ni­ków. Dla li­nii ni­sko­kosz­to­wych kło­po­ty kon­ku­ren­cji ozna­cza­ją do­dat­ko­wy biz­nes – jak cho­ciaż­by wzrost po­łą­czeń Ry­ana­ira i Wizz Aira z Bu­da­pesz­tu po ban­kruc­twie Ma­le­vu.

Alex Cruz, dy­rek­tor ge­ne­ral­ny hisz­pań­skiej li­nii ni­sko­kosz­to­wej Vu­eling, nie ma wąt­pli­wo­ści, jak bę­dzie się roz­wi­jał ry­nek lot­ni­czy w Eu­ro­pie w naj­bliż­szym cza­sie: – Oni się bę­dą kur­czyć, my bę­dzie­my się roz­wi­jać – mó­wi.

Ten roz­wój jed­nak już nie jest i nie bę­dzie w przy­szło­ści rów­nie dy­na­micz­ny, jak to by­ło do­tych­czas. W tym ro­ku znik­nę­ły ni­sko­kosz­to­we BMI­ba­by, Mo­narch Air­li­nes i Fly­Be oraz pol­ski OLT Express.

Na­wet jed­nak mo­del Ry­ana­ira, któ­ry przez la­ta po­zwa­lał mu na zwięk­sze­nie ryn­ku w tem­pie dwu­cy­fro­wym, za 2011 rok przy­niósł już tyl­ko 5,1 proc wzro­stu. W tym ro­ku za­pew­ne bę­dzie to po­dob­ny po­ziom. Nie zmie­nia to fak­tu, że wy­nik fi­nan­so­wy jest do­dat­ni (ostat­ni rok fi­nan­so­wy 2011/2012 z 30 mar­ca, to 401 mln eu­ro zy­sku), przy śred­nim przy­cho­dzie z każ­de­go pa­sa­że­ra w wy­so­ko­ści 57 eu­ro w po­rów­na­niu z 50 eu­ro w ro­ku 2010/2011. To ozna­cza jed­no: mi­mo naj­róż­niej­szych pro­mo­cji, bi­le­tów za zło­tów­kę i eu­ro – już jest dro­żej. Wpro­wa­dze­nie opłat od 4 paź­dzier­ni­ka za dar­mo­wy do­tych­czas ba­gaż prze­wo­żo­ny na po­kła­dzie przez wę­gier­skie li­nie Wizz Air na­le­ży od­czy­tać ja­ko ko­lej­ny sy­gnał, że ta­nio już by­ło.

W nie­któ­rych ni­sko­kosz­to­wych li­niach (np. Nor­we­gian) moż­na już się od­pra­wić dzię­ki apli­ka­cji w smart­fo­nie, za­re­zer­wo­wać miej­sce (za opła­tą). In­ne (tu­rec­ki Pe­ga­sus) zde­cy­do­wa­ły się przy­stą­pić do Glo­bal­ne­go Sys­te­mu Dys­try­bu­cji (GDS), aby zy­skać do­stęp do więk­szej ba­zy pa­sa­żer­skiej. Easy­Jet zro­bił to sa­mo, by prze­chwy­cić pa­sa­że­rów biz­ne­so­wych. A Nor­we­gian i Vu­eling ofe­ru­ją nie tyl­ko po­łą­cze­nia z punk­tu A do B, ale i prze­siad­ki.

Ni­sko­kosz­to­we li­nie lot­ni­cze na­dal się roz­wi­ja­ją, ale w znacz­nie wol­niej­szym tem­pie niż w cią­gu kil­ku ubie­głych lat. Wie­le wska­zu­je, że Ry­ana­ir bę­dzie zmu­szo­ny uzie­mić na zi­mę ok. 80 sa­mo­lo­tów z flo­ty li­czą­cej 300 ma­szyn. Ro­bią to tak­że in­ne li­nie. W po­przed­nich la­tach zmniej­sza­no ofer­tę, ale po­łą­cze­nia ka­so­wa­no znacz­nie rza­dziej. Easy­Jet zmniej­szy po­daż o 34 proc, Vu­eling o 44 proc. Lot­ni­czy por­tal Pa­sa­żer.com za­po­wia­da, że zgło­si pod­wyż­kę w Wizz Air ja­ko moc­ną po­zy­cję w ple­bi­scy­cie na po­raż­kę ro­ku na pol­skim ryn­ku lot­ni­czym. Na­wet je­śli li­nia ple­bi­scy­tu nie wy­gra, z pew­no­ścią znaj­dzie się na wy­so­kiej „me­da­lo­wej" po­zy­cji.

Za­równo prze­woź­ni­cy tra­dy­cyj­ni, jak i ni­sko­kosz­to­wi (nie­ko­niecz­nie ta­ni) bo­ry­ka­ją się z ty­mi sa­my­mi pro­ble­ma­mi. To spa­dek ko­niunk­tu­ry w Eu­ro­pie i bar­dzo wy­so­kie ce­ny pa­li­wa, na któ­rych ry­chły spa­dek nic nie wska­zu­je. Mię­dzy­na­ro­do­we Zrze­sze­nie Prze­woź­ni­ków Po­wietrz­nych za­po­wia­da, że eu­ro­pej­skie li­nie w tym ro­ku po­nio­są łącz­ną stra­tę w wy­so­ko­ści 1,2 mld do­la­rów. Lwia część tej kwo­ty to stra­ty tra­dy­cyj­nych prze­woź­ni­ków. Dla li­nii ni­sko­kosz­to­wych kło­po­ty kon­ku­ren­cji ozna­cza­ją do­dat­ko­wy biz­nes – jak cho­ciaż­by wzrost po­łą­czeń Ry­ana­ira i Wizz Aira z Bu­da­pesz­tu po ban­kruc­twie Ma­le­vu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca