Apple traci udział w rynku tabletów

Konkurenci podkopują nienaruszalną, wydawałoby się, pozycję Apple’a na rynku tabletów. Udział iPadów spadł do 50 proc.

Publikacja: 06.11.2012 16:12

Apple traci udział w rynku tabletów

Foto: Bloomberg

Producenci tabletów z Androidem - Samsung, Amazon i Google – odbierają iPadowi udział w rynku. Jeszcze w drugim kwartale tego roku sięgał on 68 proc. W kolejnych trzech miesiącach ledwo przekroczył 50 proc. – podaje IDC. Dzieje się tak, pomimo że tablety Apple wciąż sprzedają się bardzo dobrze. Tylko w ciągu weekendu po premierze iPada mini sprzedane zostały 3 mln tych urządzeń – i dużych, i mniejszych. O co więc chodzi?

Od 2010 roku, kiedy na rynku pojawił się pierwszy iPad, Apple sprzedał 84 mln tych gadżetów, zagarniając początkowo ponad 85 proc. rynku. Od tego czasu jego udziały w rynku topniały w miarę, jak do tej konkurencji dołączali kolejni gracze. Jednak obecny spadek jest szczególny. Konkurencyjni producenci tabletów z systemem Android zdobyli bowiem rekordowo duży udział w rynku, przekraczający 40 proc. – podaje Strategy Analytics.

Jak twierdzi Craig Cartier, analityk z firmy Frost & Sullivan, silną pozycję Apple na rynku tabletów osłabia niższa cena konkurencyjnych urządzeń. Z tej właśnie przyczyny Kindle Fire, pierwszy tablet Amazonu, szybko zagarnął przyczółek rynku zaraz obok iPada, oferując konkurencyjną cenę 199 dol. na starcie. Dla porównania: urządzenie Apple zaraz po premierze kosztowało 500-800 dol. Mniejsza, 7-calowa wersja iPada – iPad mini - kosztuje od 329 dol. wzwyż.

- Z drugiej strony wypuszczenie przez Apple na rynek mniejszego, tańszego tabletu zmniejszyło różnicę cen pomiędzy produktami z logo jabłka i konkurencyjnych firm – uważa Cartier. – To sprawia, że klienci mogą mniej chętnie sięgać po inne tablety, cieszące się mniejszą renomą niż iPad, a to rzuca kłody pod nogi takim graczom jak Amazon czy Google.

Analitycy prognozują, że w ostatnich trzech miesiącach roku, w okresie świątecznej gorączki zakupowej, Apple odbuduje nieco swoją pozycję rynkową. Trzeci kwartał, w którym rozeszło się tylko 14 mln iPadów, nie był dla firmy z logo jabłka zbyt udany, bo klienci wstrzymywali się z zakupami w oczekiwaniu na iPada mini.

Konkurenci nie zasypiali jednak gruszek w popiele. Amazonowi udało się w tym czasie zagarnąć 9 proc. rynku (w poprzednim kwartale miał 5 proc.) i sprzedać 2,5 mln tabletów Kindle Fire. W Stanach Zjednoczonych urządzenia te w ciągu roku zdobyły jedną piątą udziału w rynku – szacuje firma Asymco. Jednak największym wygranym okazał się Samsung i jego tablety z serii Galaxy, dzięki którym z kwartału na kwartał koreański producent podwoił swój udział w rynku – z 9,6 proc. do 18,4 proc. Dwukrotnie zwiększył też liczbę sprzedanych tabletów – w minionych trzech miesiącach rozprowadził ich ponad 5 mln.

Ostatnie trzy miesiące tego roku wyłonią jeszcze jednego czarnego konia tej branży – Google'a, którego marka Nexus (obejmująca smartfony i tablety w rozmiarze 7 i 10 cali) przebojem zdobywa rynek. Wedle prognoz sprzedaż Nexusa 7, mniejszego z tabletów Google'a, może sięgnąć w tym roku 8 mln sztuk.

Producenci tabletów z Androidem - Samsung, Amazon i Google – odbierają iPadowi udział w rynku. Jeszcze w drugim kwartale tego roku sięgał on 68 proc. W kolejnych trzech miesiącach ledwo przekroczył 50 proc. – podaje IDC. Dzieje się tak, pomimo że tablety Apple wciąż sprzedają się bardzo dobrze. Tylko w ciągu weekendu po premierze iPada mini sprzedane zostały 3 mln tych urządzeń – i dużych, i mniejszych. O co więc chodzi?

Od 2010 roku, kiedy na rynku pojawił się pierwszy iPad, Apple sprzedał 84 mln tych gadżetów, zagarniając początkowo ponad 85 proc. rynku. Od tego czasu jego udziały w rynku topniały w miarę, jak do tej konkurencji dołączali kolejni gracze. Jednak obecny spadek jest szczególny. Konkurencyjni producenci tabletów z systemem Android zdobyli bowiem rekordowo duży udział w rynku, przekraczający 40 proc. – podaje Strategy Analytics.

Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Biznes
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie
Biznes
Zaczyna się wojna sieci komórkowych o turystów. Orange kusi pakietami we Flex
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Zmarł Leonard Lauder, twórca światowego sukcesu koncernu Estée Lauder