Fiat we Włoszech, trudna decyzja

Decyzja o pozostaniu we Włoszech była trudna dla Fiata, ale grupa nie zamierza wychodzić z tego kraju i zamykać fabryk - zapewnili jej dwaj szefowie.

Publikacja: 30.01.2013 15:48

- Dzięki woli mojej rodziny i Sergia Marchionne, mimo trudności na rynkach,  dokonaliśmy trudnego wyboru kontynuowania produkcji we Włoszech - oświadczył przewodniczący rady dyrektorów John Elkann, wnuk Gianniego Agnelli.

Wypowiadał się na inauguracji nowego zakładu pod Turynem, w który Fiat zainwestował miliard euro pod produkcję nowych aut Maserati.

- Potwierdzam, że nie będziemy zamykać fabryk we Włoszech. Zobowiązaliśmy się na poważnie i mamy dokładną strategię - dodał Sergio Marchionne.

Fiat stał się celem licznych ataków ze strony polityków i związkowców we Włoszech po ogłoszeniu we wrześniu rezygnacji z planu przedstawionego w kwietniu 2010, przewidującego zainwestowanie 20 mld euro i produkcję 1,4 mln pojazdów we Włoszech do 2014 r. Te ambitne plany zostały zniweczone przez kryzys gospodarczy, który załamał sprzedaż samochodów Fiata we Włoszech i w Europie do poziomu sprzed kilkudziesięciu lat.

Fiat utrzymuje się nad kreską dzięki Chryslerowi, który rośnie jak na drożdżach po przejęciu go przez Włochów. - Wyniki są zgodne z naszymi przewidywaniami i grupa ma się dobrze. Sądzę, że sytuacja w Europie nie będzie w tym roku diametralnie różna od tej z ubiegłego roku. W IV kwartale zmniejszyliśmy straty - dodał Marchionne. Analitycy pytani przez Reutera podali zysk netto 444,4 mln euro w  IV kwartale, a StarMine prognozuje 456,8 mln.

Marchionne przewiduje, że działalność Fiata w  Europie osiągnie równowagę w 2015-16 r., zapewnił, że pracuje z prędkością światła nad osiągnięciem takiego wyniku.

Grupa z Turynu spodziewa się za 2012 r. straty netto w Europie ok.700 mln euro. Razem z Chryslerem liczy on roczny zysk operacyjny miliarda euro, z czego 780 mln miał zapewnić  partner z USA.

Chrysler podał tymczasem, że w IV kwartale jego zysk netto skoczył o 68 proc. do 378 mln dolarów, a w całym 2012 r. wzrósł do 1,67 mld ze 183 mln rok wcześniej. W tym roku planuje zysk 2,2 mld dolarów. Obroty wzrosły do 65,78 mld z 54,98 mld w 2011 r.; w tym roku mają dojść do 72-75 mld dolarów.

- Dzięki woli mojej rodziny i Sergia Marchionne, mimo trudności na rynkach,  dokonaliśmy trudnego wyboru kontynuowania produkcji we Włoszech - oświadczył przewodniczący rady dyrektorów John Elkann, wnuk Gianniego Agnelli.

Wypowiadał się na inauguracji nowego zakładu pod Turynem, w który Fiat zainwestował miliard euro pod produkcję nowych aut Maserati.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne