Armia zaczyna wielką wymianę ciężarówek

W grę wchodzi kilka tysięcy pojazdów za prawie 3 miliardy złotych.

Aktualizacja: 07.02.2013 08:51 Publikacja: 07.02.2013 00:17

Wyrzutnia rakietowa Langusta z HSW na podwoziu –ciężarówce Jelcza Komponenty

Wyrzutnia rakietowa Langusta z HSW na podwoziu –ciężarówce Jelcza Komponenty

Foto: Rzeczpospolita, MW Michał Walczak

Najpierw wojsko kupi 866 najpotrzebniejszych terenowych wozów średniej ładowności, które zastąpią wysłużone stare modele 266 i 660 z lat 70. i 80., zamawiane jeszcze w czasach Układu Warszawskiego. Pierwsze dostawy nowych pojazdów miałyby nastąpić już w 2013 r.

Wstępne wymagania zakładają, że ciężarówki muszą być dwuosiowe i mają mieć napęd na wszystkie koła oraz ładowność ok. 5 ton.

Powrót jelczy?

Według ustaleń „Rz" do polskiego przetargu szykowali się zagraniczni producenci m.in. czeska Tatra, włoskie Iveco i niemiecki MAN, ale kontrakt  wart 300–400 mln zł, według wojskowego portalu polska-zbrojna.pl, Ministerstwo Obrony Narodowej postanowiło negocjować  z jednym dostawcą. Preferowany ma być polski producent.

Już jesienią ubiegłego roku minister obrony Tomasz Siemoniak, kreśląc plany wielkich  wojskowych zakupów i inwestycji do roku 2022 (za 130 mld zł), wskazywał potencjalnego  adresata zamówienia  – to firma Jelcz Komponenty z podwrocławskich Laskowic.

– Ponieważ szukamy prawdziwych koni roboczych dla wojska,  racjonalne wydaje się zamówienie pojazdów u jednego producenta. Wielkoseryjne zakupy pozawalają negocjować z dostawcą  korzystną cenę, tańsza jest potem obsługa i serwis przewidywany na całe dekady eksploatacji pojazdów – mówi Mateusz Multarzyński, ekspert fachowego pisma „Nowa Technika Wojskowa".

W latach 1954–2008 zakłady w Jelczu wyprodukowały łącznie około ćwierć miliona ciężarówek i autobusów, a Jelcz Komponenty to militarna była już spółka córka upadłego producenta samochodów należącego do Grupy Zasada.

Samochody z HSW

W kwietniu 2012 roku fabrykę od syndyka masy upadłości Jelcz SA kupiła za 16,2 mln zł Huta Stalowa Wola.

Krzysztof Trofiniak, prezes HSW, ubiegłoroczne przejęcie uzasadniał bliskimi związkami biznesowymi firm. Teraz może mieć satysfakcję z trafionej inwestycji.

Zakłady Jelcz Komponenty od dawna dostarczają podwozi  m.in. do wyrzutni Langusta i pojazdów logistycznych towarzyszących systemom broni produkowanym w HSW.

Technologiczna zmiana

MON podkreśla, że najbliższy oraz przyszłe ciężarówkowe kontrakty mają być elementem szerszego projektu. Armia  ma zamiar wskazywać  liderów polskiego przemysłu, którzy wezmą na siebie modernizację techniczną pojazdów i sprzętu produkowanego na bazie zagranicznych licencji.

Założenia najbliższego kontraktu przewidują, że dostawca uruchomi w kraju produkcję podzespołów, m.in. skrzyń biegów i mechanizmów przeniesienia  napędu. MON już w ubiegłym roku zwróciło się do 11 renomowanych producentów silników z propozycją uruchomienia w Polsce produkcji napędów do pojazdów wojskowych. Armia szacuje swoje potrzeby na  co najmniej 9 tys. silników nowej generacji o mocy do 1200 KM, przeznaczonych przede wszystkim do przyszłych konstrukcji: ciężarówek, transporterów, bojowych wozów piechoty, lekkich czołgów.

Wojsko używa obecnie ponad 16 tys. ciężarówek. Większość z nich to stare samochody, wyprodukowane w latach 70. i 80. Ponad 13 tys. z nich to stary 266 .

Najwięcej wysłużonych ciężarówek mają Wojska Lądowe – 70 proc. ich aut ma ponad 30 lat. Tylko kilkaset samochodów to nowe pojazdy. Są to przede wszystkim ciężarówki Iveco i Mercedesy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora z.lentowicz@rp.pl

Najpierw wojsko kupi 866 najpotrzebniejszych terenowych wozów średniej ładowności, które zastąpią wysłużone stare modele 266 i 660 z lat 70. i 80., zamawiane jeszcze w czasach Układu Warszawskiego. Pierwsze dostawy nowych pojazdów miałyby nastąpić już w 2013 r.

Wstępne wymagania zakładają, że ciężarówki muszą być dwuosiowe i mają mieć napęd na wszystkie koła oraz ładowność ok. 5 ton.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?