Reklama

Sieci restauracji rozpychają się na rynku

Spowolnienie gospodarcze bije w wyniki większości firm. Ale dla globalnych graczy Polska to wciąż ziemia obiecana.

Publikacja: 12.02.2013 19:28

Sieci restauracji rozpychają się na rynku

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

– Nie odczuliśmy kryzysu na polskim rynku – twierdzi Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki Subway w Europie Środkowo-Wschodniej. Dodaje, że 2012 r. był rekordowy dla całej sieci. – W Polsce wzrastająca liczba lokali pokazuje, że z roku na rok nasz rozwój nabiera tempa. Spodziewam się, że utrzymamy ten trend także w nadchodzących latach – mówi. Sieć Subway liczy ponad 38 tys. restauracji w 100 krajach. W Polsce obecnie jest 70 punktów. Plan na koniec 2013 r. to 100 lokali.

Rynek gastronomiczny – jako całość – mocno cierpi w czasie spowolnienia gospodarczego. Nie wiadomo jeszcze, czy zrealizowane zostały ubiegłoroczne prognozy, które zakładały wzrost wartości rynku do ponad 19 mld zł z 18,3 mld zł w 2011 r. Dużą nadzieję pokładano w Euro 2012 r., ale część firm nieoficjalnie przyznaje, że mistrzostwa wcale nie okazały się impulsem do ożywienia.

Tymczasem segment fast foodów oraz restauracji z niższej półki systematycznie rośnie w siłę. Prym wiodą McDonald's oraz AmRest (m.in. marka KFC). Ten ostatni niedawno zdecydował się na ekspansję do Chin, skuszony potężnym potencjałem azjatyckiego rynku. Jednak w Polsce też nie zamierza zwalniać tempa.

Z danych publikowanych przez globalne koncerny wynika, że na innych, bardziej dojrzałych rynkach firmy notują lekkie spadki sprzedaży. Jednak zdaniem analityków Polska wciąż jest chłonnym rynkiem, jeśli chodzi o możliwość ekspansji globalnych sieci gastronomicznych.

– Firma McDonald's mocno rośnie, również  AmRest rozwija się bardzo ekspansywnie. Spowolnienie gospodarcze sprzyja rozwojowi segmentu barów szybkiej obsługi. Część klientów z drożnych lokali przenosi się bowiem do tańszych. Subway dodatkowo wpisał się w trend mody na zdrowszą żywność – komentuje Jarosław Frontczak, analityk handlu detalicznego firmy badawczej PMR.

Reklama
Reklama

Dodaje, że dobre wyniki finansowe globalnych sieci w Polsce wynikają z kilku czynników, nie tylko z niskiego poziomu zamożności społeczeństwa. – Sieci te mają wciąż dobre perspektywy, wynikające m.in. z rozbudowy dróg oraz dynamicznego wzrostu liczby galerii handlowych. Restauracje tam zlokalizowane cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Rozwojowi tańszych sieci gastronomicznych sprzyja też ich odpowiednia polityka reklamowa – mówi analityk.

Oprócz McDonald's i AmRestu mocną pozycję na polskim rynku mają też pizzerie, takie jak Da Grasso czy Telepizza. Ta pierwsza ma obecnie ok. 200 lokali, a druga ok. 120. Według badań 62 proc. Polaków jada pizzę co najmniej raz w miesiącu. Zbliżające się walentynki mają być dodatkową okazją do wzrostu sprzedaży. Według danych Telepizzy tego dnia średnia sprzedaż wzrasta ponaddwukrotnie. Firma podkreśla, że szykuje z tej okazji specjalną ofertę. Prognozuje, że obsłuży w walentynki ok. 40 tys. klientów.

Spowolnienie gospodarcze najmocniej uderzyło w segment premium. Boleśnie przekonało się o tym Polskie Jadło. Jesienią ubiegłego roku straciło płynność finansową i wystąpiło z wnioskiem o upadłość układową. Sąd jednak uznał, że Polskie Jadło nie ma szans na zawarcie układu i wydał postanowienie o upadłości likwidacyjnej. Prezesem i największym akcjonariuszem spółki jest znany krakowski restaurator Jan Kościuszko. Jego zdaniem Polskie Jadło ma sporą szansę, by się wybronić przez bankructwem. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy – i czy w ogóle – zarząd będzie składał wniosek o zmianę formy upadłości z likwidacyjnej na układową. Polskie Jadło już kilkanaście miesięcy temu dostrzegło potencjał tkwiący w rynku fast foodów. Zamierzało otworzyć polski odpowiednik McDonald's. Wobec aktualnych problemów firmy, te plany są już nieaktualne.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama