Sieci restauracji rozpychają się na rynku

Spowolnienie gospodarcze bije w wyniki większości firm. Ale dla globalnych graczy Polska to wciąż ziemia obiecana.

Publikacja: 12.02.2013 19:28

Sieci restauracji rozpychają się na rynku

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

– Nie odczuliśmy kryzysu na polskim rynku – twierdzi Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki Subway w Europie Środkowo-Wschodniej. Dodaje, że 2012 r. był rekordowy dla całej sieci. – W Polsce wzrastająca liczba lokali pokazuje, że z roku na rok nasz rozwój nabiera tempa. Spodziewam się, że utrzymamy ten trend także w nadchodzących latach – mówi. Sieć Subway liczy ponad 38 tys. restauracji w 100 krajach. W Polsce obecnie jest 70 punktów. Plan na koniec 2013 r. to 100 lokali.

Rynek gastronomiczny – jako całość – mocno cierpi w czasie spowolnienia gospodarczego. Nie wiadomo jeszcze, czy zrealizowane zostały ubiegłoroczne prognozy, które zakładały wzrost wartości rynku do ponad 19 mld zł z 18,3 mld zł w 2011 r. Dużą nadzieję pokładano w Euro 2012 r., ale część firm nieoficjalnie przyznaje, że mistrzostwa wcale nie okazały się impulsem do ożywienia.

Tymczasem segment fast foodów oraz restauracji z niższej półki systematycznie rośnie w siłę. Prym wiodą McDonald's oraz AmRest (m.in. marka KFC). Ten ostatni niedawno zdecydował się na ekspansję do Chin, skuszony potężnym potencjałem azjatyckiego rynku. Jednak w Polsce też nie zamierza zwalniać tempa.

Z danych publikowanych przez globalne koncerny wynika, że na innych, bardziej dojrzałych rynkach firmy notują lekkie spadki sprzedaży. Jednak zdaniem analityków Polska wciąż jest chłonnym rynkiem, jeśli chodzi o możliwość ekspansji globalnych sieci gastronomicznych.

– Firma McDonald's mocno rośnie, również  AmRest rozwija się bardzo ekspansywnie. Spowolnienie gospodarcze sprzyja rozwojowi segmentu barów szybkiej obsługi. Część klientów z drożnych lokali przenosi się bowiem do tańszych. Subway dodatkowo wpisał się w trend mody na zdrowszą żywność – komentuje Jarosław Frontczak, analityk handlu detalicznego firmy badawczej PMR.

Dodaje, że dobre wyniki finansowe globalnych sieci w Polsce wynikają z kilku czynników, nie tylko z niskiego poziomu zamożności społeczeństwa. – Sieci te mają wciąż dobre perspektywy, wynikające m.in. z rozbudowy dróg oraz dynamicznego wzrostu liczby galerii handlowych. Restauracje tam zlokalizowane cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Rozwojowi tańszych sieci gastronomicznych sprzyja też ich odpowiednia polityka reklamowa – mówi analityk.

Oprócz McDonald's i AmRestu mocną pozycję na polskim rynku mają też pizzerie, takie jak Da Grasso czy Telepizza. Ta pierwsza ma obecnie ok. 200 lokali, a druga ok. 120. Według badań 62 proc. Polaków jada pizzę co najmniej raz w miesiącu. Zbliżające się walentynki mają być dodatkową okazją do wzrostu sprzedaży. Według danych Telepizzy tego dnia średnia sprzedaż wzrasta ponaddwukrotnie. Firma podkreśla, że szykuje z tej okazji specjalną ofertę. Prognozuje, że obsłuży w walentynki ok. 40 tys. klientów.

Spowolnienie gospodarcze najmocniej uderzyło w segment premium. Boleśnie przekonało się o tym Polskie Jadło. Jesienią ubiegłego roku straciło płynność finansową i wystąpiło z wnioskiem o upadłość układową. Sąd jednak uznał, że Polskie Jadło nie ma szans na zawarcie układu i wydał postanowienie o upadłości likwidacyjnej. Prezesem i największym akcjonariuszem spółki jest znany krakowski restaurator Jan Kościuszko. Jego zdaniem Polskie Jadło ma sporą szansę, by się wybronić przez bankructwem. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy – i czy w ogóle – zarząd będzie składał wniosek o zmianę formy upadłości z likwidacyjnej na układową. Polskie Jadło już kilkanaście miesięcy temu dostrzegło potencjał tkwiący w rynku fast foodów. Zamierzało otworzyć polski odpowiednik McDonald's. Wobec aktualnych problemów firmy, te plany są już nieaktualne.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej