Wzrósł eksport części do produkcji aut

Branże ratuje rosnący eksport części i komponentów do produkcji samochodów

Publikacja: 19.02.2013 14:41

Prawie 16,5 mld euro wyniósł eksport polskiej branży motoryzacyjnej w ciągu jedenastu miesięcy ubiegłego roku – podała firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl. To o 7,3 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Spadła przede wszystkim wartość towarów eksportowanych na rynki Unii Europejskiej – o 9,4 proc., gdzie wysyłane jest przeszło 80 proc. całości zagranicznej sprzedaży motoryzacji. Eksport na rynki pozaunijne miał natomiast tendencję rosnącą (ponad 6 proc.).

Największą część eksportu stanowią części i akcesoria. Wartość tego segmentu sięgnęła w końcu listopada 6,21 mld euro, o 4,5 proc. więcej niż w jedenastu miesiącach 2011 roku.

W pierwszej dziesiątce największych rynków zbytu wzrosty odnotowano w pięciu przypadkach, m.in. Niemczech. Pozostają one największym rynkiem dla polskich producentów (41,32 proc. całości eksportu, dynamika 108,99 proc.). Wzrost eksportu dotyczył także rynku czeskiego (2. pozycja, 7,77 proc. całości, wzrost o 2,54 proc.), a także brytyjskiego (4. pozycja, wzrost o 10,57 proc.), słowackiego (5. lokata, wzrost o 40,9 proc.) i rosyjskiego (7. lokata, wzrost o 22,7 proc.).

Z kolei eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych spadł do niespełna 4,95 mld euro. To o prawie 22 proc. mniej niż przed rokiem. Udział tej grupy w całości eksportu branży wyniósł 30 proc. i był o 5,6 proc. niższy niż w tym samym okresie 2011 roku. Tendencje wzrostowe zanotowano tylko na dwóch z dziesięciu najważniejszych rynków (2. pozycja - Wlk. Brytania, wzrost o 10,1 proc. i 10. pozycja - Szwajcaria, wzrost o 12,91 proc.). Nadal największym odbiorcą gotowych aut z Polski są Włochy. W okresie 11 miesięcy 2012 roku na ten rynek trafiło 20,61 proc. wszystkich pojazdów przy blisko 36-procentowym spadku. W przypadku Niemiec – to drugi po Włoszech najważniejszy rynek dla eksportu aut - spadek przekroczył 20 proc.

W samym listopadzie spadek wartości eksportu był niższy niż w skumulowanych 11 miesiącach i wyniósł 3,5 proc. To sprawia, że analitycy oceniają go bardzo dobrze.

- 3,5-procentowy spadek jest jednym z najniższych w 2012 roku. Wpłynęło na to przede wszystkim utrzymanie rosnącego eksportu części i akcesoriów - komentuje Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. Szczególnie pozytywne ma to być w przypadku wymiany handlowej z Niemcami. Zwłaszcza, że w listopadzie produkcja samochodów za Odrą spadła o 5 procent a eksport części wzrósł o 18 procent.

- Wobec relatywnie dobrych listopadowych wyników podwyższamy prognozę na cały 2012 rok. Zakładamy, że w minionym roku eksport przemysłu motoryzacyjnego osiągnął wartość 17,6-17,8 mld euro – dodaje Orłowski.

Prawie 16,5 mld euro wyniósł eksport polskiej branży motoryzacyjnej w ciągu jedenastu miesięcy ubiegłego roku – podała firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl. To o 7,3 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Spadła przede wszystkim wartość towarów eksportowanych na rynki Unii Europejskiej – o 9,4 proc., gdzie wysyłane jest przeszło 80 proc. całości zagranicznej sprzedaży motoryzacji. Eksport na rynki pozaunijne miał natomiast tendencję rosnącą (ponad 6 proc.).

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi