W lutym wzrosty na polskim rynku motocykli

W lutym rynek nowych maszyn odrabiał straty.

Publikacja: 14.03.2013 03:44

Rynek jednośladów w lutym niespodziewanie odżył. Po fatalnym początku roku, w ubiegłym miesiącu liczba zarejestrowanych nowych motocykli zwiększyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem o przeszło 10 proc.

Według analityków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego poprawiło to skumulowany wynik liczony od początku roku: łączna liczba nowych maszyn, jakie wyjechały z salonów sprzedaży, przekroczyła już pół tysiąca i jest lepsza od wyniku z pierwszych dwóch miesięcy ubiegłego roku o 0,6 proc. To niewiele, ale jednak może dawać szanse na zwiększenie popytu w kolejnych miesiącach.

Znacznie lepiej wygląda jednak suma rejestracji motocykli nowych oraz używanych. Tu wzrost sprzedaży przekroczył w lutym jedną piątą, a od początku roku zwiększył się o przeszło 7 proc.

Liczy się cena

Co kupujemy? Przede wszystkim motocykle Romet Motors. Ich głównym atutem jest cena, stąd w kryzysie ich szczególnie duża popularność.

Ale rodzimej marki nie ustrzegło to od dużych spadków. Od początku roku popularność Rometu (70 rejestracji motocykli) zmalała o ponad jedną czwartą (26,3 proc.).

To rezultat fatalnego startu w nowy rok: w styczniu producent odnotował potężny, prawie 35-procentowy spadek sprzedaży w porównaniu z pierwszym miesiącem rok wcześniej.

Na drugim miejscu znalazła się japońska Honda ze sprzedażą za dwa miesiące słabszą od tej z 2012 roku o zaledwie 6 proc. Inny japoński znany producent – firma Kawasaki – wyszedł w porównaniu z ubiegłym rokiem na przyzwoity plus. Udało się poprawić ubiegłoroczny wynik o niemal 44 proc.

Podobnie z Yamahą: w ubiegłym roku nie wiodło się jej dobrze, ale wynik za styczeń–luty jest lepszy od ubiegłorocznego o 41 proc. W sumie Yamaha sprzedała w tym czasie 55 maszyn, podczas gdy przed rokiem zaledwie 39.

Większą sprzedaż miały także kolejne marki w rankingu – Suzuki z rejestracjami 38 motocykli znalazło 38 nowych klientów (wzrost o 26,7 proc.), tyle samo zarejestrował KTM ( wzrost o 58,3 proc.).

Polacy wolą największe maszyny

Nie najlepiej wiedzie się BMW, które okres stycznia i lutego zamyka 26-procentowym spadkiem. Za to powody do zadowolenia może mieć Harley Davidson, bo sprzedaż tej legendarnej marki wzrosła o 84,2 proc. W rezultacie importer znacznie poprawił swój udział w polskim rynku motocyklowym: z 3,6 proc. do 6,5 proc.

W sumie segment dużych motocykli sprzedawał się lepiej niż tych o małych pojemnościach, rzecz jasna w porównaniu rocznym: maszyny o silnikach od 500 do 750 cm sześciennych odnotowały przeszło 60-proc. wzrost rejestracji, motocykle powyżej 750 cm – wzrost prawie 17-proc.

Tymczasem sprzedaż motocykli do 125 cm sześc. okazała się słabsza o prawie 27 proc., a tych w przedziale 125 a 250 cm sześc. spadła aż o przeszło 45,2 proc.

Opinia dla „Rz"

Piotr Surowiec szef branżowego miesięcznika „Motormania"

Po dwóch miesiącach trudno jeszcze przewidywać, jak będzie wyglądał tegoroczny rynek. Może okazać się nieprzewidywalny. Dobre wyniki w klasie motocykli o dużych pojemnościach nie muszą świadczyć o rosnącej popularności tych maszyn, bo wielkość sprzedaży nie jest zbyt duża. Trzeba też pamiętać o wyprzedażach, jakie były na przełomie roku – spora część tych motocykli właśnie teraz jest rejestrowana. Sądzę, że najbardziej zacięta walka o klienta będzie miała miejsce w przypadku motocykli sportowo-turystycznych. Prawdopodobnie ten rok będzie należał do Hondy, która dzięki poszerzeniu oferty tańszych modeli dobrze dopasowała się do potrzeb rynku.

Rynek jednośladów w lutym niespodziewanie odżył. Po fatalnym początku roku, w ubiegłym miesiącu liczba zarejestrowanych nowych motocykli zwiększyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem o przeszło 10 proc.

Według analityków Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego poprawiło to skumulowany wynik liczony od początku roku: łączna liczba nowych maszyn, jakie wyjechały z salonów sprzedaży, przekroczyła już pół tysiąca i jest lepsza od wyniku z pierwszych dwóch miesięcy ubiegłego roku o 0,6 proc. To niewiele, ale jednak może dawać szanse na zwiększenie popytu w kolejnych miesiącach.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się