Niemal każda ze znanych, dbających o swój wizerunek firm na świecie, obok raportów finansowych publikuje dziś specjalne raporty CSR, w których opisuje cele i wyniki swej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z analizy firmy doradczej KPMG, w 2011 r. już 95 proc. międzynarodowych korporacji mogło się pochwalić taką publikacją (rok wcześniej 83 proc.).
W międzynarodowych korporacjach strategia CSR – na poziomie globalnym, jak i lokalnym – stała się już nieodłączną częścią biznesowej strategii firmy. W ostatnich latach ten trend widać już także w Polsce, gdzie najpierw spółki córki globalnych korporacji, a potem duże firmy publiczne zaczęły traktować CSR jako stały element zarządzania. Nic dziwnego, bo duże spółki mają zarówno zagranicznych inwestorów, jak i kontrahentów, którzy pytają także o ich społeczną odpowiedzialność.
CSR w wersji audio
Te zmiany potwierdza konkurs na najlepsze polskie raporty społeczne, które od 2007 r. organizuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu wraz z firmą doradczo-audytorską PwC oraz spółką SGS. W pierwszej edycji konkursu zgłoszono 11 raportów, z których prawie wszystkie opublikowały firmy mające globalną korporację za strategicznego inwestora. W ostatniej, piątej edycji konkursu (jej wyniki ogłoszono w grudniu zeszłego roku), rywalizowało już 28 raportów, najwięcej w historii tego projektu.
Główną nagrodę zdobyła należąca do grupy SABMiller Kompania Piwowarska, która już od kilku lat publikuje raporty zrównoważonego rozwoju, opisując w nich swe działania w 10 obszarach (m.in. współpracy z dostawcami, czy ekologii). Co prawda nadal w konkursie przeważały spółki z międzynarodowym kapitałem, ale wśród laureatów znalazły się też czołowe krajowe firmy; KGHM Polska Miedź i PKN Orlen, który startował już w pierwszej edycji konkursu i może się pochwalić długą listą dobrych praktyk CSR.
Coraz częściej firmy starają się też dotrzeć ze swymi raportami albo informacjami o swych odpowiedzialnych i prospołecznych działaniach do szerszego grona niż jury konkursów i specjalistów CSR. Na swych stronach obok raportów umieszczają bardziej przystępne prezentacje i filmy na ten temat. Jeszcze dalej poszła spółka Danone, która niedawno opublikowała audiobook „CSR dla zabieganych" z krótszą, mobilną wersją swego raportu społecznego, który w ostatniej edycji konkursu zdobył nagrodę internautów. Według danych spółki, audiobook o CSR w Danone wysłuchało lub ściągnęło kilkaset osób.