CSR w Praktyce

Coraz więcej spółek włącza zasady troski o otoczenie w swój system wartości i stara się dostosować do nich sposób prowadzenia biznesu.

Publikacja: 18.03.2013 02:21

Niemal każda ze znanych, dbających o swój wizerunek firm na świecie, obok raportów finansowych publikuje dziś specjalne raporty CSR, w których opisuje cele i wyniki swej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z analizy firmy doradczej KPMG, w 2011 r. już 95 proc. międzynarodowych korporacji mogło się pochwalić taką publikacją (rok wcześniej 83 proc.).

W międzynarodowych korporacjach strategia CSR – na poziomie globalnym, jak i lokalnym – stała się już nieodłączną częścią biznesowej strategii firmy. W ostatnich latach ten trend widać już także w Polsce, gdzie najpierw spółki córki globalnych korporacji, a potem duże firmy publiczne zaczęły traktować CSR jako stały element zarządzania. Nic dziwnego, bo duże spółki mają zarówno zagranicznych inwestorów, jak i kontrahentów, którzy pytają także o ich społeczną odpowiedzialność.

CSR w wersji audio

Te zmiany potwierdza konkurs na najlepsze polskie raporty społeczne, które od 2007 r. organizuje Forum Odpowiedzialnego Biznesu wraz z firmą doradczo-audytorską PwC oraz spółką SGS. W pierwszej edycji konkursu zgłoszono 11 raportów, z których prawie wszystkie opublikowały firmy mające globalną korporację za strategicznego inwestora. W ostatniej, piątej edycji konkursu (jej wyniki ogłoszono w grudniu zeszłego roku), rywalizowało już 28 raportów, najwięcej w historii tego projektu.

Główną nagrodę zdobyła należąca do grupy SABMiller Kompania Piwowarska, która już od kilku lat publikuje raporty zrównoważonego rozwoju, opisując w nich swe działania w 10 obszarach (m.in. współpracy z dostawcami, czy ekologii). Co prawda nadal w konkursie przeważały spółki z międzynarodowym kapitałem, ale wśród laureatów znalazły się też czołowe krajowe firmy; KGHM Polska Miedź i PKN Orlen, który startował już w pierwszej edycji konkursu i może się pochwalić długą listą dobrych praktyk CSR.

Coraz częściej firmy starają się też dotrzeć ze swymi raportami albo informacjami o swych odpowiedzialnych i prospołecznych działaniach do szerszego grona niż jury konkursów i specjalistów CSR. Na swych stronach obok raportów umieszczają bardziej przystępne prezentacje i filmy na ten temat. Jeszcze dalej poszła spółka Danone, która niedawno opublikowała audiobook „CSR dla zabieganych" z krótszą, mobilną wersją swego raportu społecznego, który w ostatniej edycji konkursu zdobył nagrodę internautów. Według danych spółki, audiobook o  CSR w Danone wysłuchało lub ściągnęło kilkaset osób.

Dobry przykład prezesa

Jak wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, spośród siedmiu obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu, za najważniejsze dla swego rozwoju, polskie firmy uznają relacje z konsumentami, pracownikami, oraz organizację pracy w firmie i uczciwe praktyki rynkowe. Mniej istotne okazały się kwestie praw człowieka, ochrona środowiska, czy zaangażowanie społeczne. Co konkretnie firmy robią? Jak wynika z danych FOB, czy choćby opisów na stronach internetowych firm, gdzie coraz częściej jest specjalna zakładka na temat odpowiedzialnego biznesu, przedsiębiorstwa chętnie angażują się w działania społeczne – zarówno na poziomie lokalnym, jak i ogólnokrajowym. Spora część realizowanych w ostatnich latach akcji społecznych to wynik aktywności CSR-owej firm, w tym np. czołowego ubezpieczyciela PZU, który ma już na koncie kilka kampanii propagujących bezpieczeństwo na drogach.

Firmy biorą też na siebie rolę mecenasów kultury, wyręczając tu po części państwo. Wśród dużych przedsiębiorstw i instytucji, jednym z bardziej popularnych obszarów CSR jest edukacja, gdzie aktywne są banki, na czele z NBP, który m.in. prowadzi specjalny portal edukacji ekonomicznej i finansuje dodatki ekonomiczne w prasie. Z kolei wśród prospołecznych działań PKO BP jest Program Edukacji Ekonomicznej Najmłodszych.

W ostatnich latach coraz częściej w ramach CSR firmy rozwijają wolontariat pracowniczy, który łączy zaangażowanie pracowników z konkretną działalnością na rzecz lokalnych środowisk.  Liczy się tu zaangażowanie zarządu, na czele z prezesami, którzy w wielu spółkach sami dają przykład takiej działalności. Potwierdza to rosnąca liczba członków Koalicji Prezesi - Wolontariusze 2011, która wystartowała z inicjatywy Akademii Rozwoju Filantropii i szefów sześciu  dużych firm, a obecnie liczy 30 top menedżerów, aktywnie uczestniczących w akcjach koalicji.

Niemal każda ze znanych, dbających o swój wizerunek firm na świecie, obok raportów finansowych publikuje dziś specjalne raporty CSR, w których opisuje cele i wyniki swej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z analizy firmy doradczej KPMG, w 2011 r. już 95 proc. międzynarodowych korporacji mogło się pochwalić taką publikacją (rok wcześniej 83 proc.).

W międzynarodowych korporacjach strategia CSR – na poziomie globalnym, jak i lokalnym – stała się już nieodłączną częścią biznesowej strategii firmy. W ostatnich latach ten trend widać już także w Polsce, gdzie najpierw spółki córki globalnych korporacji, a potem duże firmy publiczne zaczęły traktować CSR jako stały element zarządzania. Nic dziwnego, bo duże spółki mają zarówno zagranicznych inwestorów, jak i kontrahentów, którzy pytają także o ich społeczną odpowiedzialność.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca