Lot rentowny w 2014

Najwcześniej pod koniec czerwca będzie wiadomo, jakie połączenia zostaną skasowane w efekcie restrukturyzacji.

Publikacja: 24.04.2013 04:02

Lot rentowny w 2014

Foto: AFP

Wtedy również dowiemy się, jak duża będzie pomoc publiczna udzielona przewoźnikowi. Jako pierwsza informacje otrzyma Komisja Europejska, która do 20 czerwca ma dostać kompletny plan restrukturyzacji firmy.

„Ze względu na postępowanie w KE i wrażliwość tego procesu, a także na funkcjonowanie spółki na konkurencyjnym rynku europejskim, komentowanie szczegółów planu jest niewskazane" – brzmi odpowiedź Ministerstwa Skarbu Państwa na pytanie „Rz" dotyczące szczegółów tego planu. MSP wyjaśniło, że plan restrukturyzacji zawiera m.in rozwiązania oszczędności na paliwie, optymalizacji siatki połączeń, floty i zatrudnienia.

Na razie LOT poza skasowaniem w sezonie letnim czterech połączeń – z Warszawy do Erewania, Doniecka i Kairu oraz z Krakowa do Paryża, nie zdecydował się na likwidację innych tras. Nieoficjalnie przedstawiciele linii przyznają, że mowa o likwidacji połączeń dotyczy sezonu zimowego 2013/2014.

Wiadomo również, że we wniosku pomocowym znajdzie się prośba o nowe pieniądze dla firmy. Ile to będzie? LOT odmawia odpowiedzi na to pytanie. TVN CNBC szacuje tę kwotę na 373 mln zł, ponad 400 mln zł, które LOT w formie pożyczki ratunkowej już otrzymał z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw zarządzanym przez resort skarbu.

W grudniu o pomoc w wysokości ponad 1 mld zł wystąpił poprzedni zarząd LOT. – Wówczas trzy warianty ratowania LOT przygotowała firma Ernst & Young, która współpracowała z polskim przewoźnikiem. Zakładano ograniczenie siatki i oddanie  embraerów, których LOT ma dzisiaj 26. Zmiany miały wejść w życie od sezonu letniego, czyli od końca kwietnia – przypomina Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego z Lotnictwo.net.pl. Poprzedni plan ratunkowy zakładał również likwidację połączeń do Rzymu oraz Aten, które pozostały w letnim rozkładzie. Nieoficjalnie wiadomo, że wniosek o wypłatę nowych pieniędzy nie został z MSP wycofany przez nowy zarząd. – LOT musi wykazać, że na skutek podjętych działań jest w stanie stać się rentownym przewoźnikiem – podkreśla Krzysztof Moczulski i przypomina, że gdyby KE wyraziła zgodę na pomoc publiczną, to pieniądze udostępnione spółce nie są darowizną, ale pożyczką, która musi zostać zwrócona w ciągu 10 lat.

Nie zmieniły się plany LOT powrotu do zysku w 2014 r. Ten rok będzie trudny, także ze względu na straty spowodowane uziemieniem boeingów liczone w tej chwili na kilkadziesiąt milionów złotych. Znacznie większe są straty wizerunkowe i marketingowe, które Sebastian Mikosz, prezes LOT, w rozmowie z PAP wycenił nawet na „kilkaset milionów złotych".

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki d.walewska@rp.pl

Akumulatory gotowe do wymiany

Może jeszcze w maju, ale nie później niż na początku czerwca – takie daty  powrotu do latania podają kolejne linie lotnicze, które mają w swojej flocie dreamlinery. William Larry Loftis, wiceprezes Boeinga, przyznaje, że w jego koncernie nie było tak szeroko zakrojonej akcji, jak ta, mająca na celu jak najszybsze zakończenie uziemienia dreamlinerów. – Mechanicy, inżynierowie, specjaliści od IT i lotnictwa – wszyscy przepracowaliśmy  w minionych trzech miesiącach ponad 200 tysięcy godzin – mówił Loftis w Warszawie. Boeing przywiózł do Warszawy  modele feralnych baterii, a Loftis tłumaczył, jak akumulatory mają być wymieniane i montowane oraz jak zostały  przeprojektowane, aby były w 100 proc. bezpieczne. Jego zdaniem niezbędne naprawy – każdy egzemplarz  samolotu potrzebuje pięciu dni na wymianę baterii oraz wykonanie niezbędnych lotów testowych – mogły być wykonane  w każdym miejscu na świecie. LOT zdecydował, że jego obydwa dreamlinery (jeden z Chicago, jeden z Warszawy) polecą w tym celu do stolicy Etiopii, gdzie znajduje się jedno z kilku tymczasowych centrów modyfikacji boeingów 787. Dzisiaj dreamlinery porozrzucane są po   świecie, zależnie od tego, gdzie zastała je 16 stycznia decyzja amerykańskiej agencji FAA – najwięcej  jest (osiem) na tokijskim lotnisku Narita i  innych portach japońskich (łącznie 23).

Wtedy również dowiemy się, jak duża będzie pomoc publiczna udzielona przewoźnikowi. Jako pierwsza informacje otrzyma Komisja Europejska, która do 20 czerwca ma dostać kompletny plan restrukturyzacji firmy.

„Ze względu na postępowanie w KE i wrażliwość tego procesu, a także na funkcjonowanie spółki na konkurencyjnym rynku europejskim, komentowanie szczegółów planu jest niewskazane" – brzmi odpowiedź Ministerstwa Skarbu Państwa na pytanie „Rz" dotyczące szczegółów tego planu. MSP wyjaśniło, że plan restrukturyzacji zawiera m.in rozwiązania oszczędności na paliwie, optymalizacji siatki połączeń, floty i zatrudnienia.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej