Amerykanie odkąd prowadzone są tego typu statystyki zawsze byli zdecydowanymi liderami jeśli chodzi o zakupy sprzętu komputerowego. Dlatego ogłoszone przez firmę badawczą IHS dane są wielkim zaskoczeniem, bowiem po raz pierwszy liderem zostały Chiny. W 2012 r. do tego kraju trafiło na sprzedaż 69 mln sztuk komputerów, wobec 66 mln do USA.
Chiński rynek ma dla producentów jeszcze jeden ogromny atut, konsumenci wciąż chętnie kupują tam bowiem komputery stacjonarne, których udział jest taki sam jak modeli przenośnych z laptopami na czele. – To obecnie niespotykany nigdzie indziej na świecie trend, jednak widać iż konsumenci coraz częściej zwracają się w stronę mobilnych komputerów - mówi Peter Lin, analityk z IHS. Co więcej choć globalny rynek na pecety spada, to w Chinach w tym roku ma zyskać 3-4 proc. To również efekt rządowego programu,. Zgodnie z którym na budowę sieci internetowych ma zostać wydane 6,4 bln dol.
Chiny stopniowo z producenta zalewającego świat równego typu towarami staja się głównym odbiorcą. Kraj jest już liderem jeśli chodzi o liczbę osób korzystających z Internetu – w Chinach jest już ich 500 mln. Z koeli według firmy Bain&Co. także jeśli chodzi o rynek towarów luksusowych popyt w Chinach rośnie zdecydowanie najszybciej i już w tym roku kraj może zostać światowym liderem jeśli chodzi o wartość tego typu zakupów.