24 nowoczesne tramwaje dla Krakowa

Na ulice Krakowa wyjedzie ostatni z 24 nowoczesnych tramwajów zakupionych dzięki unijnemu dofinansowaniu. Wartość projektu, który obok zakupu taboru obejmował budowę ponad 4 kilometrów torowiska do Małego Płaszowa i przebudowę ulicy Długiej, to ok. 400 mln zł

Publikacja: 08.05.2013 17:36

Każdy z 24 tramwajów NGT8 dostarczonych do Krakowa ma prawie 33 m długości. To pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, tablice wyświetlające trasę przejazdu i system głosowego zapowiadania przystanków oraz monitoring i interkom umożliwiający kontakt pasażerów z motorniczym.

Nowe tramwaje od października ub. roku kursują na liniach nr 13 i 14.

Tabor dostarczyło konsorcjum firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe. Zakup 24 tramwajów kosztował w sumie 243 mln zł, z czego 59 proc. to dofinansowanie z Funduszu Spójności UE w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko".

- Biorąc pod uwagę dofinansowanie z UE, zakup jednego tramwaju kosztował miasto tak naprawdę ok. 4 mln zł. Wysokość unijnego dofinansowania do tego projektu prawdopodobnie wzrośnie do 75, a może 80 proc., więc zakup jednego tramwaju będzie kosztował ok. 2 mln zł. Grzechem byłoby nieskorzystanie z unijnej oferty - mówił w środę podczas przekazania do eksploatacji ostatniego z dostarczonych tramwajów prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Kraków ma obecnie 74 nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje bombardier. Pierwszy z nich wyjechał na ulice w 2000 r. Razem ze zmodernizowanymi wagonami, w których część podłogi jest obniżona, niemal połowa taboru tramwajowego w Krakowie (ok. 120 pojazdów na ponad 260) jest niskopodłogowa.

Jak powiedział dziennikarzom prezes MPK SA w Krakowie Julian Pilszczek, przedsiębiorstwo jeszcze w tym roku chce ogłosić przetarg na zakup kolejnych 36 nowoczesnych ok. 40-metrowych tramwajów, które zastąpiłyby tramwaje kursujące obecnie na liniach nr 4 i 24.

Zakończony właśnie II etap projektu "Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej" obejmował także budowę 4 km nowej linii tramwajowej od ronda Grzegórzeckiego do Małego Płaszowa oraz budowę ulicy Kuklińskiego. Przebudowana została także ulica Długa wraz z torowiskiem; stała się ona przyjazna dla niepełnosprawnych. Wartość całego tego projektu wyniosła 400 mln zł, z czego 210 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.

Biznes
Jak idzie sprzedaż akcji Arlenu? Ostatnia prosta
Biznes
250 mld zł na obronę polskiego nieba
Biznes
Deregulacja na półmetku. Teraz zespół Brzoski będzie patrzeć na ręce posłom
Biznes
Sieć Play z zasięgiem na wakacje. Zainwestowane miliardy
Biznes
Trump złamał konstytucję? Mniej polskich firm chce zatrudniać. Biały Wodór w UE