Reklama

Kolejna firma zrywa kontrakt z GDDKiA

FCC Construccion SA wycofała się z kontraktu na budowę obwodnicy miejscowości Szczuczyn. Firma złożyła w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oświadczenie o rozwiązaniu kontraktu "z przyczyn leżących po stronie zamawiającego".

Publikacja: 12.06.2013 16:55

FCC miała zbudować ponad 8 km obwodnicy Szczuczyna, wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej. Wartość kontraktu to ponad 124 milionów złotych. Jednak zdaniem firmy dokumentacja, przekazana przez GDDKiA na etapie przetargu, nie pokazywała rzeczywistych warunków geologicznych na prawie całym terenie budowy. Zdaniem przedstawicieli firmy sprawiło, że koszty kontraktu są znacznie wyższe niż zakładano. "Co więcej, jeszcze w trakcie przetargu na pytanie wykonawcy GDDKIA nie ujawniła, że warunki geologiczne są odmienne" – napisano w oświadczeniu FCC.

Firma zarzuciła GDDKiA, iż ta oczekiwała od wykonawcy dodatkowych prac, których koszt wyniósłby dodatkowo około 20-30 mln złotych.

- To nie zbyt niskie ceny ofertowe ani brak doświadczenia są główną przyczyną problemów przy budowie dróg. Grzechem pierworodnym jest brak należytej weryfikacji przez GDDKIA dokumentacji projektowej powstającej w pośpiechu - uważa Miguel Angel Mayor - dyrektor FCC na Polskę.

FCC twierdzi, że mimo prób porozumienia się GDDKiA nie przyjęła propozycji niezbędnych zmian, ani sama nie zaproponowała alternatywnych rozwiązań, a nawet opóźniała odbiory robót i w konsekwencji dokonywanie płatności za już wykonane przez FCC roboty budowlane.

- Decyzja o wycofaniu się z tego kontraktu nie ma wpływu na pozostałe projekty obecnie realizowane przez FCC w Polsce ani na dalsze plany biznesowe spółki - podkreśla Miguel Angel Mayor.

Reklama
Reklama

Nie jest to pierwszy przypadek wycofania się firmy z kontraktu na budowę dróg w Polsce. Problem był m.in. z dokończeniem rzeszowskiego odcinka autostrady A4. Polsko – indyjskie konsorcjum firm Radko, Autostrada Wschodnia, oraz Punj Lloyd z Indii, nie było w stanie dokończyć prac, które przejął Budimex. Z budowy A1 wycofał się z kolei irlandzki3 SRB i SIAC. GDDKiA ma też problem z wykonawcą A1 – Alpine Bau, który odstąpił od umowy na budowę odcinka A1 Świerklany-Gorzyczki i mostu na A1 w Mszanie. Sprawa budowy polskich autostrad trafiła także do Brukseli, która współfinansuje ich realizację. Zlecono szczegółowy audyt, a Komisja Europejska bada kwestię prawidłowości wyboru przez Polskę firm do realizacji kontraktów drogowych.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama