Według najnowszego raportu Colliers International z drugiego kwartału br. wśród dziesięciu najważniejszych centrów logistycznych Europy na pierwszym miejscu znalazł się Dusseldorf, za nim Antwerpia, Rotterdam, Bruksela i Hamburg. Większość z nich to morskie porty, których obroty rosną dzięki sprowadzanym z Azji kontenerom. Zarządy portów wpadły na prosty pomysł dalszego zwiększenia przeładunków i jednocześnie skorzystania z unijnych dopłat: chcą dostarczać do Europy Wschodniej kontenery kolejami za pomocą unijnych subwencji. Na przewozy liczy Freightliner, który przejął ERS Railways, przewoźnika Maersk Line.
Tak powstał m.in. korytarz nr 8 w sieci europejskich kolejowych korytarzy towarowych, stworzonej na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 913/2010 z 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Celem rozporządzenia nr 913/2010 jest „podniesienie atrakcyjności międzynarodowych kolejowych przewozów towarowych, m.in. poprzez ich rozwój pod kątem zdolności przepustowej infrastruktury i jej stanu technicznego".
Polskie Ministerstwo Transportu uważa, że „wdrożenie tego typu zarządzanych przez struktury ponadnarodowe korytarzy towarowych w Europie przyczyni się m.in. do wzrostu roli zarządców, właścicieli terminali towarowych oraz przewoźników kolejowych, zwiększenia uprawnień dla wnioskodawców, poprawy jakości i efektywności kolejowych usług transportowych". Na mocy rozporządzenia utworzone zostanie 9 tzw. pierwszych korytarzy towarowych, wśród nich dwa przechodzące przez terytorium Polski:
Korytarz 5: Gdynia – Katowice – Ostrawa/Żylina-Bratysława/Wiedeń – Klagenfurt – Udine – (Wenecja – Bolonia/Rawenna) / Triest – Graz – Maribor – Lubiana – Koper/Triest;
Korytarz 8: Bremerhaven/Rotterdam/Antwerpia – Akwizgran/Berlin – Warszawa – Terespol (granica polsko-białoruska) /Kowno. Oba korytarze towarowe na terytorium Polski mają ruszyć do 10 listopada 2015 roku.