Polacy słabi w sieci

Kraje skandynawskie przodują na świecie pod względem wydatków w sieci na jedną osobę.

Publikacja: 04.07.2013 00:04

Europejczycy obecnie przodują pod względem wydatków w sieci, jednak dystans będą szybko nadrabiać mi

Europejczycy obecnie przodują pod względem wydatków w sieci, jednak dystans będą szybko nadrabiać mieszkańcy państw azjatyckich

Foto: Rzeczpospolita

Ogółem największym rynkiem e-handlowym na świecie są zdecydowanie USA z wydatkami 187 mld dol., przed Chinami (75,3 mld dol.) oraz Wielką Brytanią (54,7 mld dol.).

Jednak jeśli pod uwagę wziąć wydatki na osobę, to sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Z raportu firm Euromonitor International oraz Cushman & Wakefield wynika, że w tym ujęciu zdecydowanie przodują kraje europejskie, ze skandynawskimi na czele.

Największe wydatki generują Norwegowie, którzy w ubiegłym roku wydali w Internecie średnio 921 dol. na osobę. W czołowej dziesiątce zestawienia znalazły się także pozostałe kraje skandynawskie.

Z kolei światowy lider rynku e-commerce zajmuje w nim miejsce piąte – Amerykanie w sieci rocznie wydają średnio 594 dol. na osobę. Ogółem poza USA w czołowej dziesiątce jest jeszcze tylko jeden kraj spoza Europy – Korea Południowa.

Dla Polski danych nie podano. Wiadomo tylko, iż nasz kraj zajął w tym rankingu 25. pozycję, a w będących na 20. miejscu Czechach jest to 217 dol.

Prawdopodobnie, licząc dane dla Polski, została wzięta pod uwagę cała populacja, a nie tylko osoby faktycznie korzystające z Internetu i mające możliwość dokonywania w ten sposób zakupów. Dodatkowo dane Euromonitora w przypadku polskiego e-commerce często nie uwzględniają serwisów aukcyjnych, które akurat u nas są wyjątkowo popularne i odpowiadają za ok. 50 proc. rynku.

Autorzy raportu wskazali także kraje, które mogą w przyszłości zostać przewodnimi rynkami dla handlu internetowego.

Zdecydowanie największy potencjał tkwi w Chinach – kraj ten w ostatnich pięciu latach pod względem wartości e-handlu rozwijał się zdecydowanie najszybciej. Do oferty publicznej akcji szykuje się choćby największy serwis handlowy z tego kraju, czyli Alibaba. Wartość oferty publicznej to ok. 15 mld dol., przy czym Carl Huttenlocher, założyciel Myriad Asset Management, szacuje, że wartość tej firmy za rok sięgnie 150–200 mld dol.

– Obrót internetowy może zmienić sposób prowadzenia handlu na całym świecie. Marki, które chcą wejść na rynki azjatyckie, mogą obecnie zbadać te rynki poprzez sprzedaż online, zanim zdecydują się otworzyć sklepy tradycyjne – mówi James Hawkey, dyrektor zarządzający działu powierzchni handlowych w regionie Azji i Pacyfiku w firmie Cushman & Wakefield.

– Kraje azjatyckie z bardzo młodą populacją są otwarte na nowe technologie i mają znaczny potencjał rozwoju tego kanału sprzedaży. Rynku chińskiego nie można ignorować chociażby ze względu na wielkość – dodaje Hawkey.

Na szybki rozwój tego sektora może też liczyć Malezja. Jej potencjał tkwi głównie w wysokiej jakości infrastrukturze i dużej liczbie mieszkańców.

Z kolei w Europie ważnym graczem może się stać Rosja. Jednak tam, jak czytamy w raporcie, rozwój tego kanału sprzedaży początkowo będzie dotyczył głównie największych miast z uwagi na preferowanie rozliczeń gotówkowych oraz długie terminy dostaw koleją.

– Internet zmienił oblicze globalnego handlu nie do poznania i obecnie znacząco zmienia również sposób, w jaki pracujemy, wypoczywamy i robimy zakupy. Sieci handlowe i właściciele nieruchomości, którzy potrafią szybko dostosować się do nowych warunków, mogą osiągnąć wzrost sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji – wskazuje John Strachan, dyrektor działu powierzchni handlowych na świecie w Cushman & Wakefield.

Firmy podają w raporcie, że Internet odpowiada w Polsce już za 4,6 proc. sprzedaży detalicznej. To daje nam 15. pozycję na świecie. Europejski lider, czyli Wielka Brytania, może się pochwalić wskaźnikiem na poziomie 9,7 proc.

Liderem globalnym jest z kolei Korea Południowa, gdzie udział e-handlu wynosi 12,7 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Ogółem największym rynkiem e-handlowym na świecie są zdecydowanie USA z wydatkami 187 mld dol., przed Chinami (75,3 mld dol.) oraz Wielką Brytanią (54,7 mld dol.).

Jednak jeśli pod uwagę wziąć wydatki na osobę, to sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Z raportu firm Euromonitor International oraz Cushman & Wakefield wynika, że w tym ujęciu zdecydowanie przodują kraje europejskie, ze skandynawskimi na czele.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?