Polacy chcą kupować tablety

Polacy planują w tym roku ograniczać wzrost wydatków. Mimo to wielu chce kupić tablet czy smartfon.

Publikacja: 08.07.2013 23:37

Polacy chcą kupować tablety

Foto: Bloomberg

Sprzedawcy sprzętu elektronicznego w ostatnich latach nie mieli powodów do zadowolenia. I mogą nie mieć nadal. Według firmy Euromonitor International co najmniej do 2017 r. rynek ma tracić na wartości ok. 4 proc. rocznie.

Jednak są kategorie sprzętu, które na przekór rynkowi zyskują, i to dwucyfrowo. Tradycyjnie należą do nich telewizory. Ostatnio dołączyły również smartfony oraz tablety. Coraz większe nimi zainteresowanie wymusza na firmach całkowite odwrócenie podejścia do klienta.

Tablet dla każdego

Z badania przeprowadzonego w 12 krajach na potrzeby raportu L'Observatoire Cetelem wynika, że w 2013 r. 21 proc. Polaków chce kupić tablet. – Motorem wzrostu rynku są cyfryzacja, która jeszcze niedawno napędzała sprzedaż telewizorów, oraz naturalnie dynamiczny wzrost w segmentach tabletów i smartfonów. W przypadku tych pierwszych dynamika wzrostu jest aż trzycyfrowa – mówi Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding, prowadzący sieci Media Markt oraz Saturn.

18,7 mld zł wydadzą Polacy w tym roku na sprzęt elektroniczny. Rynek od dwóch lat traci na wartości, ale tablety i smartfony zyskują

Firma badawcza IDC podała, że w pierwszym kwartale sprzedaż tabletów w Polsce wyniosła już 375 tys. sztuk, cztery razy więcej niż w tym samym okresie rok temu. Co więcej, w całym 2013 r. firma spodziewa się, że tablety znajdą aż 1,8 mln nabywców wobec 880 tys. w 2012 r. Biorąc pod uwagę, że w Polsce rocznie sprzedawane jest ok. 2,2–2,4 mln telewizorów to nowa kategoria przyjęła się bardzo szybko i znalazła uznanie.

Choć jak podaje Samsung, wciąż ok. 50 proc. sprzedawanych w Polsce tabletów kosztuje poniżej 100 euro, co premiuje producentów tańszych marek, jak choćby Manta czy GoClever. Lider globalnego rynku, czyli Apple z marką iPad, w Polsce może liczyć na udziały rynkowe znacznie poniżej 10 proc.

– Jeszcze dwa lata temu ceny tabletów kształtowały się na poziomie zdecydowanie przekraczającym 1 tys. zł, a obecnie w najniższej półce cenowej 190–500 zł znaleźć można wiele modeli i marek, które cieszą się dużą popularnością na rynku – mówi Jerzy Makara, dyrektor grupy IT w sieci Avans. – Spodziewamy się, że przełom listopada i grudnia przyniesie skokowy wzrost sprzedaży znacznie przewyższający dynamikę przyrostu innych kategorii. Na tablet może pozwolić sobie teraz niemal każdy – dodaje.

Z kolei smartfona w tym roku według raportu L'Observatoire Cetelem planuje kupić 24 proc. ankietowanych Polaków i, jak czytamy w raporcie, jest to jedna z niewielu kategorii, którą planuje zakupić w 2013 r. więcej osób niż rok temu. W 2012 r. zakup smartfona zadeklarowało bowiem 22 proc. ankietowanych. W Polsce akurat ten sprzęt w niewielkim stopniu znajduje nabywców w sklepach. Raczej kupowany jest w ramach ofert operatorów telekomunikacyjnych.

Zaciskanie pasa

Z badania L'Observatoire Cetelem wynika również, że wysokie zainteresowanie smartfonami oraz tabletami jest raczej ewenementem, ponieważ konsumenci zdecydowanie chcą oszczędzać. – We wszystkich badanych krajach plany zwiększenia wydatków konsumpcyjnych w 2013 r. deklaruje mniej osób niż rok temu – czytamy w raporcie.

W Polsce jeszcze rok temu wzrost środków na konsumpcję deklarowało 88 proc. ankietowanych, podczas gdy obecnie jest to już tylko 29 proc. W innych krajach widać również spadki, ale na znacznie mniejszą skalę. Podczas gdy konsumenci w Europie Zachodniej już w 2008 czy 2009 r. zrewidowali swoje postawy zakupowe i ograniczyli wydatki, Polacy wypadali w badaniach jako wielcy optymiści, którzy wciąż chcieli wydawać.

Obecnie najwyraźniej zrewidowali takie podejście, bo w 2013 r. więcej osób niż przed rokiem deklaruje zakupy tylko w niektórych kategoriach. Spore spadki widać wśród osób deklarujących zainteresowanie zakupem mebli, sprzętu hi-fi, artykułów sportowych czy wakacyjnych wycieczek.

Sprzedawcy sprzętu elektronicznego w ostatnich latach nie mieli powodów do zadowolenia. I mogą nie mieć nadal. Według firmy Euromonitor International co najmniej do 2017 r. rynek ma tracić na wartości ok. 4 proc. rocznie.

Jednak są kategorie sprzętu, które na przekór rynkowi zyskują, i to dwucyfrowo. Tradycyjnie należą do nich telewizory. Ostatnio dołączyły również smartfony oraz tablety. Coraz większe nimi zainteresowanie wymusza na firmach całkowite odwrócenie podejścia do klienta.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca