Specjalnemu opodatkowaniu podlegać będą wszystkie samochody o wartości przekraczającej 3 mln rubli (295 tys. zł). Auta w przedziale 3-5 mln rubli zostały opodatkowane wskaźnikiem wynoszącym od 1,1 do 1,5 zwykłego podatku od importowanych aut.
Gdy samochód ma wartość od 5 do 10 mln rubli to podatek się podwaja. Natomiast dla posiadaczy aut od 10-15 mln rubli i powyżej 15 mln rubli (1,47 mln zł) - podatek zostaje potrojony.
Rosjanie - bogacze, ale też wysocy urzędnicy państwowi, bardzo lubią drogie samochody, to dla nich oznaka statusu i prestiżu w ojczyźnie. Nawet w kryzysowym 2009 r kupili 282 auta (dane firmy Mercury) najdroższych marek: Lamborghini, Ferrari, Maybach, Bentley, Maserati i Bugatti. Jedno Bugatti Veyron kosztowało wtedy ok. 1,2 mln dol..
Według firmy analitycznej Awtostat w 2011 r Rosjanie kupili 520 tys. luksusowych nowych samochodów. Wydali na to 30 mld dol.. Liderem klasy biznes jest BMW 5, a klasy najwyższej - Bentley Continental Flying Spur.
Najlepiej sprzedawała się terenówka Toyota RAV4, której poszło 27,2 tys. sztuk (+65,1 proc.), Kia Sportage (23,9, +17,8 proc.) i Nissan X-Trail (22,7 tys,, +40,4 proc.). Bogaci Rosjanie kupowali też Range Rover Evoque, Volkswagen Touareg i Toyota Land Cruiser 200.