Reklama

Wielka weryfikacja inwestycji Lockheeda

Minister gospodarki weryfikuje wykonanie offsetowych zobowiązań Lockheeda od 2003 roku. Amerykanie już wiosną zgłosili zakończenie gigantycznych kompensat za ponad 6 mld dolarów.

Publikacja: 29.07.2013 09:09

F16

F16

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

- Sprawdzenie wszystkich projektów od 2003 roku nie wynika z podejrzeń o nierzetelność, raczej potrzeby potwierdzenia, że wszystko – w okresie, gdy również zmieniały się w Polsce kolejne ekipy rządowe -  wykonywano jak należy – mówi urzędnik  departamentu programów offsetowych w MG. Niezależni eksperci, którzy inwestycje kompensacyjne Lockheeda krytykowali  za skromną ofertę technologiczną a urzędników za błędy w początkowej realizacji programu, zwracają uwagę , że wiele biznesowych polsko – amerykańskich projektów rozpoczętych w przeszłości wciąż trwa, dlatego  trudno powiedzieć, jaka będzie ostateczna wartość offsetowych zamówień i inwestycji.

Kłopoty już  na starcie

Krytycy wypominają, że  po załamaniu na rynku uzbrojenia zbyt łatwo ustępowaliśmy  Amerykanom  rewidując niektóre zobowiązania związane z zamówieniami m.in. na remonty w kraju awionetek, czy sprzedaż polskich samolotów z Mielca.

Te początkowe uchybienia w swoim czasie   wytknęła rządowi również Najwyższa Izba Kontroli, jednak w konkluzji specjalnego raportu NIK ocenił offset Lockeeda pozytywnie.  I to mimo, że kilku istotnych projektów nie zrealizowano: nie powstał system łączności kryzysowej Tetra, rząd wycofał się też z budowy elektronicznego rejestru usług medycznych. Nie ruszyła wytwórnia turbin dla elektrowni wiatrowych w warszawskim Radwarze.

Offsetowy program związany z zamówieniem na 48 samolotów F 16. pozostaje rekordowy w Polsce i jest wciąż jednym z największych w historii amerykańskiego koncernu. Dostawca F-16 zgodnie z naszym prawem musiał zainwestować, dostarczyć technologii lub kupić w polskich firmach towary za ponad 6 miliardów dolarów. To oczywiście nie wartość gotówki, lecz specjalnie wycenianych przedsięwzięć, które miały skompensować gospodarce ogromny budżetowy wydatek na samoloty.

Miliony na serwis F 16  w Bydgoszczy

Sam ostatni projekt – pomoc w  stworzeniu w Bydgoszczy Krajowego Centrum Serwisowego  dla wielozadaniowych polskich jastrzębi F – 16, wyceniona została na blisko 600 mln dolarów. Dzięki centrum Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą mogły, wykorzystując technologie Lockheeda i jego przemysłowego partnera Goodrich, dokonywać technicznych przeglądów,  remontować  elementy awioniki, podwozi a także diagnozować stan techniczny i malować supermyśliwce. Bydgoska firma rozpocznie też produkcję niektórych lotniczych  komponentów. Z offsetu skorzystał też  warszawski Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Amerykanie przekazali mu technologie informatycznego  systemu wsparcia  eksploatacji samolotów .

Reklama
Reklama

Vincent  Panzera wiceprezydent Lochheed Martin ds. rozwoju biznesu, po zamknięciu ostatniego, bydgoskiego  przedsięwzięcia  przyznał w Warszawie, że offsetowemu finiszowi w Polsce, towarzyszy westchnienie ulgi , że zobowiązania, jedne z największych w historii lotniczego potentata z Teksasu,  zostały dotrzymane. Mało tego, Lockheed  znacznie przekroczył wartość zobowiązań zapisaną w 2003 roku w umowie offsetowej. Rząd sprawdzi teraz jakość tych deklaracji.

Badanie lotniczego giganta

Urzędnicy  ministra gospodarki przyjrzą się raz jeszcze m.in. przeniesieniu do Polski przez General Motors produkcji opli astra i zafira (wycenione na 1, 5 mld „offsetowych" dol), ulokowaniu montażu samolotowych silników w rzeszowskiej WSK , udziałowi partnerów LM w wartej setki milionów dolarów modernizacji rafinerii Lotosu,  czy skierowaniu do skarżyskich Zakładów Metalowych Mesko  technologii produkcji nowoczesnej amunicji i utylizacji wybuchowych odpadów a także  zamówieniom na  trotyl w bydgoskim  Nitrochemie. Pod lupę  pójdą też transakcje zakupu części do maszyn budowlanych w zakładach Caterpillar Poland w Janowie Lubelskim, czy zamówienia elektroniki samochodowej  w Kimball Polska Poznań i komponentów lotniczych  w Prattzakupu części do maszyn budowlanych w zakładach Caterpillar Poland w Janowie Lubelskim, czy zamówienia elektroniki samochodowej  w Kimball Polska Poznań i komponentów lotniczych  w Pratt

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama