Małe firmy to łatwy cel

Małe i średnie przedsiębiorstwa to trzon każdej gospodarki. Mimo to większość z nich zapomina o zabezpieczeniach swoich sieci.

Publikacja: 15.10.2013 10:58

Jak wskazują eksperci Kaspersky Lab Polska większość małych i średnich firm na świecie, a według szacunków IDC takich spółek posiadamy około 80 mln, nie posiada pracowników ani zasobów wyznaczonych do budowy infrastruktury IT. W wielu przypadkach ten sam pracownik, który zajmuje się zamawianiem papieru do drukarki, jest równocześnie odpowiedzialny za utrzymywanie komputerów i sieci, dzięki którym bardzo małe firmy mają łączność ze swoimi klientami.

Mimo mniejszego rozmiaru bardzo małe firmy i ich większe odpowiedniki posiadają pewne wspólne potrzeby, w szczególności potrzebę ochrony ważnych danych – np. dotyczących klientów i ich własnych informacji finansowych – podczas dokonywania transakcji bankowości online i realizacji zamówień klientów. Niestety, z większymi firmami łączy je również to, że mogą łatwo stać się ofiarą cyberprzestępczości.

Małe i średnie firmy często zapominają jednak o tym zagrożeniu. Eksperci Kaspersky Lab zwracają uwagę na dwa główne powody takiego stanu rzeczy. Większość z nich popełnia dwa podstawowe błędy uważając, że są za małe by być łakomym kąskiem dla przestępców lub uznając, że nie posiadając nic, warto byłoby ukraść. Takie przeświadczenie jest błędne i przeczą im badania, jak np. raport „2013 Data Breach Investigations" firmy Verizon. Badanie, które zawiera dane z globalnych dochodzeń kryminalistycznych, wskazuje, że na 621 przeanalizowanych incydentów naruszenia bezpieczeństwa danych 193 incydentów – ponad 30% – miało miejsce w firmach zatrudniających 100 lub mniej pracowników. Drugie założenie jest równie nieprawdziwe, ponieważ za każdym razem, gdy firma dokonuje sprzedaży online, niemal zawsze uzyskuje dostęp do prywatnych danych dotyczących klienta w tej czy innej formie, takich jak nazwisko, adres oraz numer karty płatniczej. Te podstawowe informacje z pewnością posiadają wartość dla cyberprzestępców, podobnie jak informacje finansowe małej firmy.

W rzeczywistości niektórzy cyberprzestępcy wolą atakować bardzo małe firmy, ponieważ podejrzewają, że wiele z nich nie posiada pełnej ochrony, a tym samym stanowi łatwy cel. Wszyscy przestępcy, również cybernetyczni, wybierają najsłabsze cele – ze względu na brak budżetu oraz niski poziom wiedzy personelu na temat bezpieczeństwa, bardzo małe firmy stanowią łatwy cel, a szanse na schwytanie złodziei są znacznie mniejsze.

Konsekwencje ataku mogą być bardzo dotkliwe, a nawet doprowadzić do upadku spółki. Według badania „2013 Global Corporate IT Security Risks" (przeprowadzonego przez Kaspersky Lab oraz B2B International) średni globalny koszt incydentu naruszenia bezpieczeństwa w małej lub średniej firmie może wynosić nawet 36 000 dolarów.

Kwota ta obejmuje średni koszt utraconych możliwości biznesowych, jak również koszty wynajęcia zewnętrznego eksperta IT w celu rozwiązania problemu i ewentualnego zakupu nowego sprzętu. W przypadku bardzo małej firmy pięciocyfrowa kwota wymagana na pokrycie kosztów incydentu naruszenia cyberbezpieczeństwa może stanowić poważny cios. Oprócz bezpośrednich kosztów incydent taki może również mieć bardziej trwały, niematerialny skutek – utratę zaufania klientów.

Jak wskazują eksperci Kaspersky Lab Polska większość małych i średnich firm na świecie, a według szacunków IDC takich spółek posiadamy około 80 mln, nie posiada pracowników ani zasobów wyznaczonych do budowy infrastruktury IT. W wielu przypadkach ten sam pracownik, który zajmuje się zamawianiem papieru do drukarki, jest równocześnie odpowiedzialny za utrzymywanie komputerów i sieci, dzięki którym bardzo małe firmy mają łączność ze swoimi klientami.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się