Czeka ich jest srogie rozczarowanie – z badania Deloitte wynika, że spośród badanych państw europejskich we wszystkich konsumenci na pierwszym miejscu prezentów, które najchętniej by na Boże Narodzenie otrzymali, wymienili właśnie gotówkę. Jednak choćby w Polsce jedynie 11 proc. ankietowanych planuje taki prezent wręczyć – ogółem podobnie jak w latach wcześniejszych najczęściej będą to książki czy kosmetyki.

Deloitte podaje, że w tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina deklaruje wydać ok. 1 126 zł, czyli ok. 5 proc. więcej niż rok temu. Święta sfinansujemy głównie z oszczędności, zrobi tak aż 78 proc., a tylko co dwudziesta osoba ma zamiar zadłużyć się w banku. Z kolei bożonarodzeniowy budżet statystycznej europejskiej rodziny będzie nieco mniejszy niż w ubiegłym roku i wyniesie 1 897 zł.

W tym roku 46 proc. Polaków upominki dla najbliższych ma zamiar nabyć w Internecie - wzrost o 2 pp. rok do roku. Z kolei w Europie odsetek osób, które wybiorą tę opcję jest o 14 pp. niższy. W Polsce, w porównaniu z ubiegłym rokiem, rośnie procent respondentów wyszukujących prezenty (o 9 pp.) i porównujących ich ceny (o 10 pp.) w Internecie. - Wynika to z tego, że Polakom zależy na znalezieniu produktów najbardziej korzystnych cenowo. Nadal pod tym względem ufamy przede wszystkim wyszukiwarkom i porównywarkom internetowym, z których korzysta odpowiednio 96 i 93 proc. ankietowanych. W Europie na pierwszym miejscu są za to sklepy internetowe. W Polsce i pozostałych krajach europejskich po latach wzrostu zmalała rola mediów społecznościowych, forów i blogów jako źródła informacji o świątecznych ofertach – wyjaśnia Adam Chróścielewski, Dyrektor w Dziale Audytu Deloitte.

Jeśli chodzi o zakupy spożywcze pozostajemy tradycjonalistami. Podobnie jak w ubiegłym roku na internetowe zakupy żywnościowe decyduje się tylko co dziesiąty badany. Polska jest pierwszym krajem w Europie, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych (60 proc.), które wyprzedzają hipermarkety (57 proc.) i supermarkety (51 proc.).