Rośnie popyt na autobusy z Polski

Polska może się stać europejskim liderem w produkcji nowoczesnych i ekologicznych autobusów.

Publikacja: 12.11.2013 14:57

Według najnowszego raportu Strategic Analysis of Global Hybrid and Electric Heavy-Duty Transit Bus Market, globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, światowy rynek transportu publicznego wkrótce zdominują autobusy hybrydowe i elektryczne.

Do 2020 roku sprzedaż takich pojazdów wzrośnie o przeszło jedną piątą, a zamówienia ze strony transportu miejskiego mają sięgnąć poziomu 42 tys. sztuk. Tymczasem fabryki w Polsce już teraz należą do europejskich liderów w tego typu produkcji. Autobusowe hybrydy produkuje we Wrocławiu Volvo Buses, w Starachowicach i Poznaniu Man Bus, a w Bolechowie Solaris Bus & Coach. Ten ostatni producent zaczął także oferować autobusy elektryczne, które zamówili już odbiorcy w Niemczech i w Austrii.

– Hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. Taki trend ma wynikać z niższych kosztów eksploatacji, ulg podatkowych, a także surowych norm emisji spalin i przepisów wymagających stosowania silników przyjaznych dla środowiska naturalnego. Szacuje się, że udział autobusów hybrydowych w rynku globalnym osiągnie poziom 9,7 procent do roku 2020, a udział autobusów elektrycznych wyniesie 5,7 procent.

Mniejsze zużycie

Wrocławskie zakłady Volvo Buses wprowadzają teraz do produkcji nowość – autobus przegubowy w technologii hybrydowej. Na przystankach pojazd będzie pracował na zasilaniu elektrycznym, cicho i przy zerowej emisji spalin. Taka technologia zmniejsza zużycie do 30 proc. w porównaniu do obecnego modelu z silnikiem diesla.

– Wiele miast europejskich zgłasza zapotrzebowanie na autobusy, które łączą dużą wygodę pasażerów z niskim zużyciem paliwa i małym wpływem na środowisko – mówi menedżer produktu w Volvo Buses Johnny Lidman. Model Volvo 7900 Hybrid pomieści 154 pasażerów. Pojazd napędzany jest nowym, 5-litrowym silnikiem diesla o mocy 240 KM, spełniającym normę Euro 6 i dużo bardziej przyjaznym dla środowiska niż tradycyjne autobusy. Emisja tlenków azotu zmniejszy się o 87 proc., a cząstek stałych o 50 proc. w stosunku do wymagań Euro 5.

Prognozy Frost & Sullivan dobrze wpisują się w strategię Solarisa. Firma właśnie inwestuje 14 mln zł w rozbudowę fabryki. – Będziemy bardziej konkurencyjni poprzez szybsze dopasowanie się do potrzeb klientów – mówi Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach. Autobusowe hybrydy produkowane są pod Poznaniem od 2006 roku, a Solaris jest jedynym europejskim producentem mogącym zaoferować aż 5 różnych modeli takich pojazdów. Najnowszy produkt – autobusy elektryczne – będzie napędzany silnikiem o mocy 160 kW, a ładowanie baterii ma się odbywać poprzez system plug-in. Pojazdy zostaną ponadto przystosowane do zamontowania bezobsługowego systemu ładowania przez dach, działającego jak pantograf w tramwaju, lub poprzez pętle indukcyjne w jezdni obok przystanku.

Kolejne kontrakty

Rosnące zainteresowanie autobusami hybrydowymi i elektrycznymi nie zmniejsza popytu na pojazdy z napędem tradycyjnym. Koncern MAN otrzymał zlecenie na dostawę 106 niskopodłogowych autobusów miejskich Lion´s City dla budapeszteńskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego Volánbusz. To największe zlecenie na dostawę autobusów na Węgrzech.

Wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w zakładach MAN Bus w Starachowicach i Sadach pod Poznaniem. Będą dostarczone do Budapesztu w 2014 roku. Zostaną wyposażone w silniki Common-Rail o mocy 280 KM i będą spełniać nową, najbardziej restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Autobusy MAN z polskich fabryk znacznie powiększą flotę węgierskiego przewoźnika: obecnie liczy ona 800 pojazdów.

Według najnowszego raportu Strategic Analysis of Global Hybrid and Electric Heavy-Duty Transit Bus Market, globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, światowy rynek transportu publicznego wkrótce zdominują autobusy hybrydowe i elektryczne.

Do 2020 roku sprzedaż takich pojazdów wzrośnie o przeszło jedną piątą, a zamówienia ze strony transportu miejskiego mają sięgnąć poziomu 42 tys. sztuk. Tymczasem fabryki w Polsce już teraz należą do europejskich liderów w tego typu produkcji. Autobusowe hybrydy produkuje we Wrocławiu Volvo Buses, w Starachowicach i Poznaniu Man Bus, a w Bolechowie Solaris Bus & Coach. Ten ostatni producent zaczął także oferować autobusy elektryczne, które zamówili już odbiorcy w Niemczech i w Austrii.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej