Rewolucja komórkowa w Polsce staje się faktem. Z najnowszych badań „Mobility raport", opracowanych przez firmę Ericsson Consumer Lab wynika, że w ciągu najbliższego roku około 18 proc. Polaków zakupi swój pierwszy smartfon, z kolei niemal połowa tych, którzy już posiadają taki telefon, wybierze nowszy model. – Ludzie zdali sobie sprawę, że posiadanie smartfonu nie jest fanaberią. Zobaczyli możliwości, jakie dają tego typu urządzenia. Połączenie z Internetem, dostęp do użytecznych aplikacji to realne korzyści – mówi Jerzy Łabuda z Samsung Polska.
Według niego dodatkowo sprzedaż nowoczesnych aparatów wesprze szybko rozwijająca się sieć internetowa 3G i LTE. – Choć dzisiaj nadal Polacy kupują więcej telefonów komórkowych starego typu niż smartfonów, to widać, że sprzedaż tych pierwszych mocno się kurczy, z kolei drugich – rośnie. Z naszych analiz wynika, że już w przyszłym roku obie krzywe się przetną – podkreśla.
Szacuje się, że smartfon w Polsce ma ponad 30 proc. właścicieli komórek. Wciąż jesteśmy więc daleko w tyle za rozwiniętymi krajami Azji i Europy Zachodniej, gdzie aparat taki posiada nawet 70 proc. posiadaczy telefonów.
Windows atakuje
Analitycy podkreślają, że na tle dojrzałych rynków telefonii komórkowej Polska wciąż wydaje się obszarem dziewiczym. Ciekawie zapowiada się zatem rywalizacja koncernów o klienta. – Generalnie globalny rynek smartfonów podzielony jest między trzech graczy, dostarczających do nich system operacyjny. To Google, producent systemu Android, na którym działa 80 proc. telefonów w Polsce i na świecie, a także Microsoft ze swoim Windows Phone oraz Apple z systemem iOS – tłumaczy Michał Ziemiński, ekspert rynku telekomunikacyjnego w GfK Polonia.
Choć na świecie za dominującym Androidem plasuje się iOS, z udziałami na poziomie 13 proc., a Windows jest systemem niszowym, dysponującym mniej niż 4 proc. rynku, to w Polsce układ sił wygląda zupełnie inaczej. Analitycy podkreślają, że wyniki mogą być zaskakujące, ponieważ u nas Microsoft nie dość, że bije Apple'a, to ma szanse na mocną rywalizację z Google'em. Z danych GfK za III kw. tego roku wynika, że aż 13 proc. smartfonów w Polsce działa na systemie Windows Phone. Dla porównania – iOS to ledwie 3 proc. Marek Zaleski z biura prasowego Microsoftu nie ukrywa, że polski rynek komórkowy jest specyficzny. – Jesteśmy tu drugą siłą. Pod koniec września sprzedaliśmy milionowy telefon z Windowsem – wyjaśnia.