Polskie firmy niechętnie walczą o kontrakty w ONZ

Polskie firmy nie wykorzystują możliwości zarabiania w ONZ. Udział naszych przedsiębiorstw w dostawach towarów, usług i realizacji robót w ramach zamówień ONZ wynosi zaledwie 0,02 proc. globalnej wartości. MSZ chce to zmienić i szkoli przedstawicieli biznesu.

Publikacja: 10.12.2013 14:55

PAP

W 2012 r. łączna wartość produktów i usług zakupionych przez wszystkie agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), w ramach zamówień publicznych, wyniosła 15,4 mld dol. Kontraktów w sekretariacie Narodów Zjednoczonych, do których teoretycznie nasze firmy mógłby mieć najłatwiejszy dostęp, zdobyliśmy na zaledwie 436 tys. dol. z globalnej puli 2,8 mld dol. Dla porównania Niemcom udało się to na kwotę prawie sto razy większą.

We wtorek Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Departament Zamówień Publicznych Sekretariatu ONZ oraz Urząd Zamówień Publicznych zorganizowały w Warszawie szkolenie na temat procedur udziału przedsiębiorstw w systemie zamówień publicznych Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wzięło w nim udział ok. 50 firm z sektora budowlanego, inżynieryjnego, telekomunikacyjnego, informatycznego, spożywczego, bezpieczeństwa i ochrony mienia oraz kancelarii prawnych.

"W systemie globalnych zamówień publicznych nie powinno zabraknąć głosu polskiej przedsiębiorczości, coraz częściej obecnej poza granicami Europy" - podkreślała cytowana w komunikacie wiceminister spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk.

MSZ zwraca uwagę, że zwiększenie zaangażowania naszych firm w zagranicznych konkursach będzie sprzyjać budowie ich pozycji na rynku globalnym; oznacza też dostęp do stabilnego i znaczącego źródła finansowania oraz stwarza możliwość zaistnienia na rynkach trudnych.

Podczas seminarium przedstawiciele przedsiębiorstw mogli się dowiedzieć m.in., jak działa systemem zamówień publicznych UNPD, a także zapoznać się z metodami rejestracji w informatycznej bazie danych United Nations Global Market (UNGM).

"Jednym ze skutecznych i sprawdzonych mechanizmów wspierania przedsiębiorstw przez administrację publiczną jest możliwość zwiększenia ich udziału w otwartych konkursach organizowanych przez organizacje międzynarodowe" - przekonuje Kacperczyk.

Nasza dyplomacja chce zachęcać biznes do udziału w przetargach i konkursach organizowanych nie tylko przez ONZ, ale też inne organizacje międzynarodowe, których Polska jest członkiem. Chodzi m.in. o UE, Bank Światowy czy Międzynarodowy Fundusz Finansowy.

W 2012 r. łączna wartość produktów i usług zakupionych przez 33 agendy systemu Narodów Zjednoczonych wyniosła 15,4 mld dol. Najwięcej z nich dotyczyło usług lotniczych, dostaw produktów chemicznych i naftowych, usług cateringowych, budowlanych, inżynieryjnych, architektonicznych, dostawczych, organizacji i zarządzania, dostaw urządzeń i części do transportu, usług komputerowych, a także bezpieczeństwa osób i ochrony mienia.

W związku z organizacją seminarium MSZ uruchomiło specjalny adres e-mail: seminarium.UNPD@msz.gov.pl. Ma on służyć jako platforma wymiany informacji o aktualnie realizowanych przetargach w systemie zamówień publicznych ONZ.

W 2012 r. łączna wartość produktów i usług zakupionych przez wszystkie agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), w ramach zamówień publicznych, wyniosła 15,4 mld dol. Kontraktów w sekretariacie Narodów Zjednoczonych, do których teoretycznie nasze firmy mógłby mieć najłatwiejszy dostęp, zdobyliśmy na zaledwie 436 tys. dol. z globalnej puli 2,8 mld dol. Dla porównania Niemcom udało się to na kwotę prawie sto razy większą.

We wtorek Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Departament Zamówień Publicznych Sekretariatu ONZ oraz Urząd Zamówień Publicznych zorganizowały w Warszawie szkolenie na temat procedur udziału przedsiębiorstw w systemie zamówień publicznych Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wzięło w nim udział ok. 50 firm z sektora budowlanego, inżynieryjnego, telekomunikacyjnego, informatycznego, spożywczego, bezpieczeństwa i ochrony mienia oraz kancelarii prawnych.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?