Fundusz Mars należący do ARP i zarządzany przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych podpisał porozumienie o współpracy z firmami Drydocks World i Maritime World, międzynarodowymi dostawcami usług offshore dla sektora stoczniowego i energetycznego. Mars, który zarządza spółkami z branży stoczniowej i konstrukcji stalowych, liczy na międzynarodowe kontrakty, które pozwolą lepiej wykorzystać potencjał kontrolowanych przez ARP firm.
Polsko-Emirackie porozumienie obejmuje m.in. partnerstwo w świadczeniu usług dla sektora morskiego i offshore. Chodzi przede wszystkim o budowę, a także naprawy i remonty morskich platform wiertniczych i wydobywczych oraz morskich wież wiatrowych. W grę wchodzi także budowa i obsługa specjalistycznych statków wykorzystywanych przez platformy. – Nasza działalność może się uzupełniać, szczególnie w takich dziedzinach jak usługi dla sektora energetyki, w tym odnawialnych źródeł energii – powiedział prezes Drydocks World, Khamis Juma Buamim.
Drydocks World to największy zakład naprawy statków na Bliskim Wschodzie i jedna z najbardziej eksploatowanych stoczni na świecie. Każdego roku remontowanych jest tam około 350 jednostek, przede wszystkim dużych tankowców. Według prezesa MS TFI, Piotra Słupskiego, porozumienie ma ułatwić polskim stoczniom realizację zaawansowanych projektów w branży, która szybko się rozwija. - Współpraca z takimi partnerami jak Drydocks World ma na celu zdobycie czegoś więcej niż tylko pozycji lokalnego lidera w rejonie południowego Bałtyku. Pomoże naszym stoczniom wypłynąć na rynki globalne – zapowiada Słupski.
Sektor offshore – obok okrętowego – ma być jednym z filarów odbudowywanego polskiego przemysłu stoczniowego. ARP zaczęła inwestować w polskie stocznie remontowe dwa lata temu. W Trójmieście jest większościowym akcjonariuszem stoczni Nauta i Energomontażu Północ, udziałowcem stoczni Crist oraz właścicielem spółki Synergia99, posiadającej pochylnie i dźwigi w Gdańsku. W województwie zachodniopomorskim ARP posiada powiązane kapitałowo stocznie remontowe w Świnoujściu i Szczecinie.
W Szczecinie rozpoczęła się właśnie budowa fabryki fundamentów dla morskich wież wiatrowych, realizowana przez spółkę Bilfinger Crist Offshore, gdzie ARP ma 35-procentowy udział. Eksperci oceniają, że w ciągu najbliższych 10 lat na rynku konstrukcji stalowych dla energetyki morskiej wystąpi popyt na ok. 5,5 tysiąca fundamentów wież wiatrowych o parametrach produkowanych w BCO. Część tego rynku, ze względu na lokalizację i nowoczesne technologie, może przejąć szczecińska fabryka.