Firmy wspierają swych wolontariuszy

Pracownicy mogą liczyć na granty dla swoich przedsięwzięć. Muszą jednak poświęcić dużo wolnego czasu.

Publikacja: 23.12.2013 11:14

Citi Handlowy: wolontariusze pomagają najczęściej w wolnym czasie, nierzadko w weekendy

Citi Handlowy: wolontariusze pomagają najczęściej w wolnym czasie, nierzadko w weekendy

Foto: materiały prasowe

Wspierają dzieci, ubogie rodziny i zwierzęta. Choć szczyt sezonu pomocowych akcji w firmach jest wiosną, to w wielu z nich wolontariusze są aktywni przez cały rok. Oddają krew i szpik, budują place zabaw, remontują szpitalne świetlice, szkoły, przedszkola i schroniska dla zwierząt. Odwiedzają chorych w szpitalach. Grają w przedstawieniach, sadzą drzewa, liczą wilki i budują kocie domki.

Dla dzieci i seniorów

W spółce Orange program wolontariatu pracowniczego działa już 10 lat. W 2005 r. powołano Fundację Orange. Co roku w akcjach udział bierze ok. 2,5 tys. osób. W 2013 padł rekord – ponad 3,5 tys. zaangażowanych pracowników. Wolontariusze prowadzą warsztaty z bezpieczeństwa dzieci w Internecie i uczą osoby starsze obsługi komputera. Ponadto m.in. zamieniają szpitalne świetlice w  Bajkowe Kąciki. Na gwiazdkę przynoszą dzieciom prezenty i czytają bajki. – 14 tys. dzieci dowiedziało się, jak bezpiecznie korzystać z Internetu. – Stworzyliśmy 185 Bajkowych Kącików, a 76 tys. dzieci w szpitalach dostało upominki od mikołajów Orange – wylicza Wojciech Jabczyński, przedstawiciel telekomu.

Citi Handlowy uruchomił wolontariat pracowniczy w 2005 r., koordynuje go Fundacja Kronenberga. Wolontariusze prowadzą m.in. zajęcia animacyjne dla dzieci czy zbiórki krwi. Na wyjazdach integracyjnych budują place zabaw. Co roku w akcji Zostań Asystentem Świętego Mikołaja rozdają prezenty dzieciom z domów dziecka i placówek opiekuńczych.

- W ciągu ośmiu lat ponad 13,1 tys. wolontariuszy przeprowadziło ok. 1,2 tys.  inicjatyw, docierając do ponad niemal 158 tys. odbiorców. M.in. w trakcie 41 wyjazdów integracyjnych wolontariusze pomogli niemal 8,7 tys. osobom– szacuje Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga.

Od ponad dwóch lat działa program „Z porywu serca" stworzony przez grupę Enea. Wolontariusze wyjaśniają dzieciom, jak bezpiecznie korzystać z prądu i jak udzielać pierwszej pomocy. Prowadzą również zbiórki rzeczy dla wybranych rodzin i pomagają psim schroniskom. Odwiedzają dzieci w szpitalach, szyją dla nich lalki, zbierają plastikowe nakrętki. Co roku Enea organizuje charytatywny turniej piłki nożnej, a w ramach Koalicji Prezesi – Wolontariusze pracownicy pomagają fundacji Stworzenia Pana Smolenia na rzecz poznańskiego Hospicjum Palium. Ludzie z grupy Enea dotarli do 63,5 tys. beneficjentów.

W Cemex Polska program wolontariatu działa również od 2011 r. Jej pracownicy zorganizowali do tej pory m.in. szkolenie żeglarskie dla dzieci z domu dziecka, zbudowali plac zabaw i organizowali imprezy urodzinowe dla nieuleczalnie chorych dzieci. Wyremontowali też sale lekcyjne w zalanej przez powódź szkole, sadzili drzewa, pomagali w inwentaryzacji populacji żółwi błotnych, brali udział w akcji liczenia wilków czy czyszczeniu dna jeziora.

Z kolei pracownicy Capgemini raz do roku wystawiają przedstawienie w Teatrze Ludowym w Krakowie. Dochód z niego trafia do podopiecznych fundacji Siemacha. Ponadto wolontariusze tej spółki odnawiali meble w przedszkolu, remontowali kociarnię i budowali domki dla bezdomnych kotów.

Choć KGHM rusza z programem wolontariatu od 2014 r., już ponad dwa lata z powodzeniem działa w firmie Drużyna Szpiku KGHM. Dzięki niej udało się zarejestrować już ponad 600 dawców szpiku kostnego. Pracownicy koncernu wspierają m.in. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy dla Dzieci w Jaszkotlu (Dolny Śląsk), a także opiekują się zwierzętami ze schroniska, gdzie biegają z psami husky.

Ze wsparciem

Spółki, w których działają programy, często finansują swych wolontariuszy i ubezpieczają w czasie akcji społecznych. To, czy pracownik może angażować się w wolontariat w godzinach pracy, zależy od firmy. W Cemex Polska można to robić tylko w czasie wolnym.

Wolontariusze grupy Enea mogą działać w godzinach pracy, których nie muszą odrabiać. Również w Orange można poświęcić ich część na takie akcje. Jednak wiele z nich przeprowadza się w weekendy.

Z kolei pracownicy Citi Handlowego mają w ciągu roku na akcje społeczne jeden dzień wolny od pracy. Zwykle jednak wolontariat pochłania im również sporo prywatnego czasu. Poświęcenie sie opłaca- Fundacja Kronenberga przelewa 1,5 tys. zł na konto organizacji, w której wolontariusz przepracował 50 godzin w ciągu roku. Każdy może też starać się o zwrot kosztów podróży, wyżywienia i noclegu, poniesionych w ramach takich zadań. Ponadto pracownicy Citi mogą uzyskać w konkursie Wolontariusz na Bank do 5 tys. zł na swoje akcje.

Największą korzyścią dla wolontariuszy jest możliwość poznawania ludzi ze środowisk, którym udzielają pomocy, wynika z badań prowadzonych przez Citi Handlowy. 62 proc. uczestników ankiety uważa, że wolontariat wzmacnia umiejętności osobiste i społeczne, a zdaniem 56 proc. pozwala na integrację ze współpracownikami.

– Dla 73 proc. badanych powodem udziału w takich projektach była chęć pomagania innym i robienia czegoś pożytecznego. 45 proc. robi to dla satysfakcji, a 40 proc. „lubi czuć się potrzebna" – wylicza Krzysztof Kaczmar.

Wspierają dzieci, ubogie rodziny i zwierzęta. Choć szczyt sezonu pomocowych akcji w firmach jest wiosną, to w wielu z nich wolontariusze są aktywni przez cały rok. Oddają krew i szpik, budują place zabaw, remontują szpitalne świetlice, szkoły, przedszkola i schroniska dla zwierząt. Odwiedzają chorych w szpitalach. Grają w przedstawieniach, sadzą drzewa, liczą wilki i budują kocie domki.

Dla dzieci i seniorów

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku