Wedel stawia na eksport

Obecnie około 6 procent sprzedaży firmy trafia za granicę. Ten odsetek będzie rósł.

Publikacja: 21.01.2014 03:59

Wedel stawia na eksport

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

Krajowy rynek słodyczy jest wart 5,3 mld zł, a razem z produktami sprzedawanymi luzem – ok. 6 mld zł. Nie rośnie tak dynamicznie, jak jeszcze kilka temu prognozowali eksperci. Dlatego szansą na zwiększanie sprzedaży dla firm jest eksport.

Taki plan ma m.in. Wedel. – Obecnie ok. 6 proc. naszych produktów sprzedawana jest za granicą. Zamierzamy rozszerzyć eksport na nowe kraje – mówi „Rz" Witold Ziobrowski, dyrektor zarządzający Lotte Wedel.

Firma chce, by jej produkty znalazły się w dużych sieciach handlowych. – Obecnie prowadzimy rozmowy na temat współpracy z kilkoma operatorami – sygnalizuje Ziobrowski, nie zdradzając szczegółów.

Wedel chce też uzyskać certyfikaty koszerności i halal, co pozwoli mu rozszerzyć eksport na kolejne rynki. Jak wskazuje Ziobrowski, wedlowskie produkty są już dostępne m.in. w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, a także na tak egzotycznych rynkach, jak Mongolia, Azerbejdżan, Mołdawia czy Gruzja.

Dyskonty rosną w siłę

Wedel nie zdradza, jakie wyniki wypracował w 2013 r. Wiadomo natomiast, że jego udziały na rynku wyrobów czekoladowych w ostatnim roku wynoszą 11,9 proc. wartościowo i wolumenowo.

Ziobrowski wskazuje, że jeśli chodzi o cały rynek, to w ostatnim czasie daje się zaobserwować jego ilościowy wzrost. Przyczyna? Rosnąca sprzedaży marek własnych w dyskontach, m.in. w  Biedronce. – Nie można wykluczyć, że w 2014 roku wzrost ilościowy będzie wyższy od wartościowego – mówi Ziobrowski. Ocenia, że rynek staje się coraz trudniejszy właśnie ze względu na rosnące w siłę dyskonty.

– To wynik zmiany zachowań Polaków, którzy w okresie spowolnienia gospodarczego zaciskali pasa i szukali oszczędności np. w codziennych zakupach. Dziś, choć gospodarka powoli się budzi z letargu, zachowania konsumentów pozostają nadal niezmienne i upłynie jeszcze nieco czasu zanim wrócą do dawnych preferencji zakupowych – uważa dyrektor zarządzający Lotte Wedel.

Ceny pójdą w górę?

Wszyscy producenci słodyczy narzekają ostatnio na drogie surowce. Niektórzy nie kryją, że zmierzają podnosić ceny produktów, by zrekompensować sobie choć w części rosnące koszty.

Zapytaliśmy też Wedla, czy planuje podwyżki. Nie odpowiedział wprost. – Staramy się optymalizować proces produkcji naszych słodyczy, poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii i maszyn, dzięki którym możliwe jest redukowanie kosztów przy zachowaniu najwyższej jakości produktów – mówi Ziobrowski.

Rynek słodyczy wciąż jest stosunkowo mocno rozdrobniony. Na jego konsolidację zdecydował się Colian, który w ubiegłym roku przejął Solidarność. Wedel na razie koncentruje się na rozwoju organicznym. – W chwili obecnej nie rozważamy przejęć na polskim rynku spożywczym – potwierdza Ziobrowski.

Kiedy kilka lat temu Wedel został przejęty przez japoński koncern Lotte zastanawiano się, czy w ofercie polskiej spółki pojawią się egzotyczne produkty. Na razie tak się nie stało. – Wiedząc jak ważne jest dostosowanie oferowanego portfolio do oczekiwań, marka Wedel stale się rozwija, czego efektem są m.in. liczne nowości produktowe, jakie zamierzamy wprowadzić w bieżącym roku – mówi Ziobrowski. Nie wyklucza, że w przyszłości wybrane produkty oferowane przez zagranicznego inwestora, mogą się pojawić również w Polsce.

Można odnieść wrażenie, że Lotte decydując się na inwestycję w Wedla miało bardziej ekspansywne plany. Mówiło się m.in. o nowej fabryce w Świdnicy. Jednak na zapowiedziach się skończyło. – Lotte Wedel nie zrezygnowało z budowy fabryki, a jedynie odroczyło prace nad tą inwestycją – deklaruje Ziobrowski. Dodaje, że kwestie szczegółowego planu dotyczącego budowy fabryki oraz zatrudnienia wciąż są analizowane. – Kiedy uznamy to za właściwe rozpoczniemy inwestycję – mówi.

Rynek z potencjałem

Spożycie czekolady w Polsce rośnie, ale wciąż jest znacząco niższe niż w innych krajach europejskich.

– Jak wynika z badań, połowa naszych konsumentów wybiera czekoladę mleczną. Po gorzką, ze względu na wysokie walory smakowe i zdrowotne, sięgają wszyscy nasi konsumenci. Co ciekawe coraz więcej amatorów zyskuje czekolada biała – mówi Ziobrowski. Dodaje, że ta ostatnia jest dobrą propozycją np. dla osób uczulonych na kakao.

Krajowy rynek słodyczy jest wart 5,3 mld zł, a razem z produktami sprzedawanymi luzem – ok. 6 mld zł. Nie rośnie tak dynamicznie, jak jeszcze kilka temu prognozowali eksperci. Dlatego szansą na zwiększanie sprzedaży dla firm jest eksport.

Taki plan ma m.in. Wedel. – Obecnie ok. 6 proc. naszych produktów sprzedawana jest za granicą. Zamierzamy rozszerzyć eksport na nowe kraje – mówi „Rz" Witold Ziobrowski, dyrektor zarządzający Lotte Wedel.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji