Chińczycy chcą budować obwodnicę Warszawy

O przetargi warte 6,74 mld zł powalczą 23 firmy i konsorcja.

Publikacja: 05.03.2014 07:59

Chińczycy chcą budować obwodnicę Warszawy

Foto: Bloomberg

Rekordowym zainteresowaniem cieszy się przetarg na ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy. Do budowy fragmentu trasy od węzła Puławska do węzła Lubelska zgłosiły się 23 firmy i konsorcja. Inwestycja, której realizacja potrwa od 2015 do 2019 r., warta jest 6,74 mld zł.

Budowa została podzielona na trzy odcinki, wykonawca każdego zostanie wyłoniony w drugim etapie przetargu, który ogłoszono jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Na opublikowanej w poniedziałek przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) liście kandydatów znalazły się firmy i grupy firm z Polski, Włoch, Ukrainy, Czech, Hiszpanii, ale także z Azerbejdżanu, Turcji czy Chin.

Znowu zadecyduje cena

Oferty będą teraz sprawdzane pod względem formalnym – GDDKiA oceni, czy firmy, które się zgłosiły, będą w stanie wybudować drogę. Dopiero te, które pozytywnie przejdą weryfikację, zostaną zaproszone do składania ofert cenowych. Przy wyborze najlepszej oferty brana będzie pod uwagę cena, a także okres gwarancji.

Pierwszy odcinek – pomiędzy węzłem Puławska a węzłem Przyczółkowa, będzie miał 4,6 km długości. Zawiera jeden z najtrudniejszych elementów całej inwestycji: budowę ponaddwukilometrowego tunelu pod Ursynowem. Kolejny odcinek – od węzła Przyczółkowa do Wału Miedzeszyńskiego – liczy 6,45 km i będzie wymagał budowy mostu przez Wisłę. Ostatni fragment to 7,45 km od węzła przy Wale Miedzeszyńskim do węzła Lubelska, w ramach którego wykonawca zbuduje estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. O kontrakt na budowę poszczególnych odcinków stara się odpowiednio 16, 15 i 16 podmiotów.

Eksperci ostrzegają, by przy wyborze nie popełnić błędów z innych inwestycji. – Konieczne jest zbadanie płynności finansowej firm stających do przetargu – mówi członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Obawy może budzić np. wykonawca z Chin. To właśnie Chińczycy (konsorcjum Covecu) nie poradzili sobie z budową autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, schodząc dwa lata temu z placu budowy i opóźniając całą inwestycję.

– Wciąż działamy według schematów będących spuścizną po byłym szefie GDDKiA Lechu Witeckim. A to zwiększa ryzyko pojawienia się problemów – dodaje Furgalski.

Brakujące ogniwo

Budowa fragmentu obwodnicy od węzła Puławska do węzła Lubelska to brakujące ogniwo całego warszawskiego ringu, które połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina. Ponad 18-kilometrowy fragment będzie miał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu i węzły: Ursynów, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz dodatkowy węzeł Czerniakowska Bis, usytuowany na odcinku pomiędzy węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński.

Cała obwodnica Warszawy będzie mieć 82 km, z czego 37,5 km już jest gotowe. Do końca 2015 r. zostanie jeszcze ukończony odcinek Powązkowska–Marki o długości 4,6 km, kosztujący blisko 1 mld zł.

Sposób na korki

Duża część warszawskiego ringu wciąż jest w powijakach. Na etapie przetargu na dokumentację jest węzeł Lubelska oraz 2,5-kilometrowy odcinek Lubelska – S17 Zakręt, z kolei na etapie przetargu na roboty – oprócz odcinka Puławska–Lubelska – pozostaje 2 km trasy pomiędzy Markami a Drewnicą. Ostatni, liczący 14,6 km fragment warszawskiego ringu na odcinku S17 Zakręt–Drewnica, będzie budowany dopiero od roku 2018 i oddany do ruchu najpóźniej w roku 2020. Cała obwodnica Warszawy będzie kosztować łącznie 15,3 miliarda złotych. Ma ona kluczowe znaczenie dla odblokowania zapchanej samochodami stolicy. Od ubiegłego roku realizowany jest także wart blisko 5 mld zł program budowy 12 innych obwodnic wokół zakorkowanych miast.

Rekordowym zainteresowaniem cieszy się przetarg na ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy. Do budowy fragmentu trasy od węzła Puławska do węzła Lubelska zgłosiły się 23 firmy i konsorcja. Inwestycja, której realizacja potrwa od 2015 do 2019 r., warta jest 6,74 mld zł.

Budowa została podzielona na trzy odcinki, wykonawca każdego zostanie wyłoniony w drugim etapie przetargu, który ogłoszono jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Na opublikowanej w poniedziałek przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) liście kandydatów znalazły się firmy i grupy firm z Polski, Włoch, Ukrainy, Czech, Hiszpanii, ale także z Azerbejdżanu, Turcji czy Chin.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca