Według zespołu Actia Consulting, który przygotował raport „Polskie porty morskie w 2013 roku", łączny roczny wzrost wielkości przeładowanych towarów w czterech portach przekroczył 10 proc. Największym polskim portem pozostaje Gdańsk, którego obroty przekroczyły trzydzieści milionów ton. Największy przyrost przeładunków nastąpił w przypadku węgla i koksu – 3,53 mln ton), ładunków drobnicowych – 2,73 mln ton oraz rudy – 1,93 mln ton.
Rekordowy, blisko dwumilionowy wynik odnotowano także na rynku obsługi kontenerów (1,97 mln sztuk), przy czym wzrost obrotów nastąpił we wszystkich portach. W 2013 roku terminal DCT Gdańsk, jako drugi na Bałtyku, przekroczył poziom 1 miliona przeładowanych kontenerów.
Zdaniem analityków, w 2014 roku polskie porty morskie powinny utrzymać wysoki poziom przeładunków. Ma temu sprzyjać ożywienie gospodarcze, którego efektem powinien być wzrost wymiany handlowej, a także nowe inwestycje wymagające transportu nowych ładunków.
Według Macieja Matczaka z Actia Consulting, obecny rok będzie okresem realizacji projektów inwestycyjnych w portach, które będą przedstawiać nowe strategie rozwojowe. – Szczególnie istotnymi wydarzeniami powinno być rozpoczęcie budowy terminalu DCT II, podjęcie działań mających na celu poprawę dostępu od strony morza do portu w Gdyni, czyli budowa obrotnicy portowej i pogłębienie kanału portowego, a także planowane uruchomienie terminalu LNG w Świnoujściu – mówi Matczak.
DCT Gdańsk dzięki rozbudowie stanie się największym i najbardziej nowoczesnym terminalem kontenerowym na Bałtyku. – Do połowy roku zainwestujemy w rozbudowę 20 mln euro – zapowiada dyrektor finansowy DCT Gdańsk Adam Żołnowski. Zakłada się, że łączna zdolność przeładunkowa obu terminali sięgnie 3 mln kontenerów rocznie.