Rekord przeładunków w polskich portach

Ponad 70 mln ton towarów przeładowano w ubiegłym roku w portach morskich w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu.

Publikacja: 25.03.2014 04:00

Rekord przeładunków w polskich portach

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Według zespołu Actia Consulting, który przygotował raport „Polskie porty morskie w 2013 roku", łączny roczny wzrost wielkości przeładowanych towarów w czterech portach przekroczył 10 proc. Największym polskim portem pozostaje Gdańsk, którego obroty przekroczyły trzydzieści milionów ton. Największy przyrost przeładunków nastąpił w przypadku węgla i koksu – 3,53 mln ton), ładunków drobnicowych – 2,73 mln ton oraz rudy – 1,93 mln ton.

Rekordowy, blisko dwumilionowy wynik odnotowano także na rynku obsługi kontenerów (1,97 mln sztuk), przy czym wzrost obrotów nastąpił we wszystkich portach. W 2013 roku terminal DCT Gdańsk, jako drugi na Bałtyku, przekroczył poziom 1 miliona przeładowanych kontenerów.

Zdaniem analityków, w 2014 roku polskie porty morskie powinny utrzymać wysoki poziom przeładunków. Ma temu sprzyjać ożywienie gospodarcze, którego efektem powinien być wzrost wymiany handlowej, a także nowe inwestycje wymagające transportu nowych ładunków.

Według Macieja Matczaka z Actia Consulting, obecny rok będzie okresem realizacji projektów inwestycyjnych w portach, które będą przedstawiać nowe strategie rozwojowe. – Szczególnie istotnymi wydarzeniami powinno być rozpoczęcie budowy terminalu DCT II, podjęcie działań mających na celu poprawę dostępu od strony morza do portu w Gdyni, czyli budowa obrotnicy portowej i pogłębienie kanału portowego, a także planowane uruchomienie terminalu LNG w Świnoujściu – mówi Matczak.

DCT Gdańsk dzięki rozbudowie stanie się największym i najbardziej nowoczesnym  terminalem kontenerowym na Bałtyku. – Do połowy roku zainwestujemy w rozbudowę 20 mln euro – zapowiada dyrektor finansowy DCT Gdańsk Adam Żołnowski. Zakłada się, że łączna zdolność przeładunkowa obu terminali sięgnie 3 mln kontenerów rocznie.

Według raportu Jones Lang LaSalle z września ubiegłego roku DCT to obecnie jedyny bałtycki port na wschód od Cieśnin Duńskich, który obsługuje statki oceaniczne.

Jako pierwszy połączenie do Gdańska wprowadził największy na świecie operator Maersk Line. Za jego przykładem inni przewoźnicy także analizują możliwości wpływania na Bałtyk.

Najważniejszym czynnikiem jest tu głębokość portu, która powinna być wystarczająca dla wielkich statków. Obecnie w Polsce działa sześć głównych terminali kontenerowych. W ostatnich pięciu latach przeładunki w nich podwoiły się. Możliwości rozbudowy to ich główny walor. Podczas gdy największe porty w Europie stają się coraz bardziej zatłoczone, podaż terenów na polskim wybrzeżu wydaje się nieograniczona.

—Adam Woźniak

Według zespołu Actia Consulting, który przygotował raport „Polskie porty morskie w 2013 roku", łączny roczny wzrost wielkości przeładowanych towarów w czterech portach przekroczył 10 proc. Największym polskim portem pozostaje Gdańsk, którego obroty przekroczyły trzydzieści milionów ton. Największy przyrost przeładunków nastąpił w przypadku węgla i koksu – 3,53 mln ton), ładunków drobnicowych – 2,73 mln ton oraz rudy – 1,93 mln ton.

Rekordowy, blisko dwumilionowy wynik odnotowano także na rynku obsługi kontenerów (1,97 mln sztuk), przy czym wzrost obrotów nastąpił we wszystkich portach. W 2013 roku terminal DCT Gdańsk, jako drugi na Bałtyku, przekroczył poziom 1 miliona przeładowanych kontenerów.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki