Reklama
Rozwiń

Dongfeng-PSA nie tylko w Azji

Szef rady nadzorczej Dongfeng Motor oświadczył, że współpraca z francuskim PSA Peugeot Citroen nie ogranicza się do Azji-Pacyfiku, ale może też objąć Brazylię i Rosję

Aktualizacja: 30.03.2014 18:54 Publikacja: 30.03.2014 15:55

Dongfeng-PSA nie tylko w Azji

Foto: Bloomberg

Region Azji-Pacyfiku jest punktem wyjścia dla współpracy obu partnerów — powiedział przedstawicielom mediów w Pekinie Xu Ping. Szefowie obu firm podpisali oficjalnie kilka dni temu porozumienie o sojuszu, który zapewni bardzo potrzebny świeży kapitał Francuzom mającym problemy.

Chiny głównym celem PSA

Chiny są najważniejsze w strategii nadrobienia zaległości międzynarodowych opracowanej przez PSA. W 2013 r. jej sprzedaż we Francji i Europie zmalała o 7,2 proc., a w Chinach skoczyła o 26,1 proc., do 550 500 sztuk, zbliżając się do poziomu rynku we Francji (650 700). Szef rodzinnego holdingu FFP i członek rady nadzorczej PSA, Robert Peugeot uważa, że dziś głównym rynkiem są Chiny. — Są takie miesiące, kiedy rejestruje się tam więcej samochodów, niż w całym roku we Francji.

Obie grupy mające już sprawnie działające spółki j. v., teraz zapowiedzieli pogłębienie działalności w Chinach, zamierzają projektować nowe samochody i planują trzykrotne zwiększenie sprzedaży Peugeota Citroena i filii FengSheng do 1,5 mln pojazdów do 2020 r. Liczą też na zwiększenie eksportu do innych krajów Azji, zwłaszcza do jej południowo-wschodniej części.

PSA ma drugiego miejscowego partnera Changan, z którym produkuje luksusowe auta gamy DS, do 2015-16 r. chce wykorzystać w pełni moce produkcyjne wspólnej fabryki 200 tys. aut rocznie. W 2013 r. sprzedano w Chinach 350 limuzyn DS w sieci zaledwie 50 salonów. Mercedes, aby dojść do 200 tys. musiał uruchomić ponad 250 punktów sprzedaży, a a BMW ponad 350.

Za mało w Rosji

W międzynarodowej strategii PSA Rosja i Brazylia są piętą achillesową. Sprzedaż w Rosji zmalała w ubiegłym roku o 18,7 proc., osłabienie rubla i kryzysy z powodu Ukrainy szkodzą dodatkowo, bo lokalna produkcja w Kałudze i miejscowy wsad stanowią tylko 30 proc. wobec 80 proc. w przypadku Renaulta.

Nowy szef PSA, Carlos Tavares będzie mieć więc bardzo trudne zadanie. Chce ponadto przywrócić rentowność działalności w Ameryce Łacińskiej. W 2013 r. grupa dobrze wypadła w Argentynie (+25,5 proc.), ale dużo gorzej w Brazylii (-15,7).

W Europie PSA zaczęła poprawiać udział rynkowy od początku roku dzięki nowościom, 308 i 2008. Główny problem to wykorzystanie mocy, grupa założyła zwiększenie średniego wykorzystania swych fabryk do 100 proc. w 2016 r. z 75 proc. w 2012 r. Nie ma w programie zamykania zakładów — uspokoił Robert Peugeot.

Chińskie firmy samochodowe zwiększają ekspansję zagranicą uruchamiając fabryki i przejmując udziały w firmach zagranicznych mających różne problemy.

Region Azji-Pacyfiku jest punktem wyjścia dla współpracy obu partnerów — powiedział przedstawicielom mediów w Pekinie Xu Ping. Szefowie obu firm podpisali oficjalnie kilka dni temu porozumienie o sojuszu, który zapewni bardzo potrzebny świeży kapitał Francuzom mającym problemy.

Chiny głównym celem PSA

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł