Dongfeng-PSA nie tylko w Azji

Szef rady nadzorczej Dongfeng Motor oświadczył, że współpraca z francuskim PSA Peugeot Citroen nie ogranicza się do Azji-Pacyfiku, ale może też objąć Brazylię i Rosję

Aktualizacja: 30.03.2014 18:54 Publikacja: 30.03.2014 15:55

Dongfeng-PSA nie tylko w Azji

Foto: Bloomberg

Region Azji-Pacyfiku jest punktem wyjścia dla współpracy obu partnerów — powiedział przedstawicielom mediów w Pekinie Xu Ping. Szefowie obu firm podpisali oficjalnie kilka dni temu porozumienie o sojuszu, który zapewni bardzo potrzebny świeży kapitał Francuzom mającym problemy.

Chiny głównym celem PSA

Chiny są najważniejsze w strategii nadrobienia zaległości międzynarodowych opracowanej przez PSA. W 2013 r. jej sprzedaż we Francji i Europie zmalała o 7,2 proc., a w Chinach skoczyła o 26,1 proc., do 550 500 sztuk, zbliżając się do poziomu rynku we Francji (650 700). Szef rodzinnego holdingu FFP i członek rady nadzorczej PSA, Robert Peugeot uważa, że dziś głównym rynkiem są Chiny. — Są takie miesiące, kiedy rejestruje się tam więcej samochodów, niż w całym roku we Francji.

Obie grupy mające już sprawnie działające spółki j. v., teraz zapowiedzieli pogłębienie działalności w Chinach, zamierzają projektować nowe samochody i planują trzykrotne zwiększenie sprzedaży Peugeota Citroena i filii FengSheng do 1,5 mln pojazdów do 2020 r. Liczą też na zwiększenie eksportu do innych krajów Azji, zwłaszcza do jej południowo-wschodniej części.

PSA ma drugiego miejscowego partnera Changan, z którym produkuje luksusowe auta gamy DS, do 2015-16 r. chce wykorzystać w pełni moce produkcyjne wspólnej fabryki 200 tys. aut rocznie. W 2013 r. sprzedano w Chinach 350 limuzyn DS w sieci zaledwie 50 salonów. Mercedes, aby dojść do 200 tys. musiał uruchomić ponad 250 punktów sprzedaży, a a BMW ponad 350.

Za mało w Rosji

W międzynarodowej strategii PSA Rosja i Brazylia są piętą achillesową. Sprzedaż w Rosji zmalała w ubiegłym roku o 18,7 proc., osłabienie rubla i kryzysy z powodu Ukrainy szkodzą dodatkowo, bo lokalna produkcja w Kałudze i miejscowy wsad stanowią tylko 30 proc. wobec 80 proc. w przypadku Renaulta.

Nowy szef PSA, Carlos Tavares będzie mieć więc bardzo trudne zadanie. Chce ponadto przywrócić rentowność działalności w Ameryce Łacińskiej. W 2013 r. grupa dobrze wypadła w Argentynie (+25,5 proc.), ale dużo gorzej w Brazylii (-15,7).

W Europie PSA zaczęła poprawiać udział rynkowy od początku roku dzięki nowościom, 308 i 2008. Główny problem to wykorzystanie mocy, grupa założyła zwiększenie średniego wykorzystania swych fabryk do 100 proc. w 2016 r. z 75 proc. w 2012 r. Nie ma w programie zamykania zakładów — uspokoił Robert Peugeot.

Chińskie firmy samochodowe zwiększają ekspansję zagranicą uruchamiając fabryki i przejmując udziały w firmach zagranicznych mających różne problemy.

Region Azji-Pacyfiku jest punktem wyjścia dla współpracy obu partnerów — powiedział przedstawicielom mediów w Pekinie Xu Ping. Szefowie obu firm podpisali oficjalnie kilka dni temu porozumienie o sojuszu, który zapewni bardzo potrzebny świeży kapitał Francuzom mającym problemy.

Chiny głównym celem PSA

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca