Rynek słodyczy w 2014

Koncerny usilnie starają się zwiększać sprzedaż. ?Dlatego nie szczędzą pieniędzy na reklamę.

Publikacja: 14.04.2014 08:26

Rynek słodyczy w 2014

Foto: Bloomberg

Ponad 6 mln zł na reklamę swojej marki Kinder w prasie, radiu i telewizji wydał od początku roku koncern Ferrero. Zdeklasował takie marki, jak Milka i Wedel. Jednak to te dwie ostatnie mogą się pochwalić najwyższą liczbą wzmianek w portalach i mediach społecznościowych – informuje Instytut Monitorowania Mediów. Wedel i Milka pod tym względem zdecydowanie zdeklasowały konkurentów.

Eksport szansą ?dla producentów

Polacy wciąż tną wydatki i rynek słodyczy rośnie powoli. Stosunkowo dużą dynamiką może się pochwalić tylko segment marek własnych, które dominują w dyskontach.

Trudna sytuacja na rynku krajowym sprawia, że dużą szansą dla producentów słodyczy może być eksport.  Zresztą, niektóre koncerny już teraz gros swojej produkcji kierują za granicę. W tym gronie jest m.in. Ferrero, gdzie na eksport przypada ponad 70 proc. całkowitych przychodów. Nie powinno to jednak budzić zdziwienia, ponieważ Ferrero w Polsce jest oddziałem międzynarodowego koncernu.

Na drugim biegunie – jeśli chodzi o eksport – jest m.in. Wedel. Witold Ziobrowski, dyrektor zarządzający Lotte Wedel, na początku tego roku informował,  że ok. 6 proc. produktów sprzedawanych jest za granicą. – Zamierzamy rozszerzyć eksport na nowe kraje – deklarował.

6 mld złotych jest wart krajowy rynek słodyczy, rocznie rośnie o kilka procent

Reklama
Reklama

Niski eksport jest też piętą achillesową Wawelu. W 2013 r. przychody tej spółki wzrosły do 595,6 mln zł – z 555,9 mln zł w 2012 r. Jednak eksport stanowił zaledwie kilka procent sprzedaży. – Tam tkwi duży, niewykorzystany potencjał – uważa Marcin Stebakow, dyrektor departamentu analiz DM Banku BPS.

Roszady w branży

Polski rynek słodyczy ma wartość ok. 6 mld zł i wciąż jest stosunkowo mocno rozdrobniony. Konsolidować chce go m.in. Colian (dawna Jutrzenka). Ma spore doświadczenie w tym zakresie. Warto chociażby wspomnieć, że pod koniec 2004 r. przejął od Nestle znaną markę Goplana. Do dziś ma ją w portfelu i konsekwentnie rozwija. Colian nie ukrywał, że miał też apetyt na Wedla, ale ostatecznie w 2010 r. wygrała oferta japońskiego koncernu Lotte.

Za to do portfela Coliana w ubiegłym roku wskoczyła inna firma – Solidarność, czołowy producent markowych pralin. Ten zakup nie wyczerpał jednak jego apetytu.

Na rynku mówi się, że jest on zainteresowany przejęciem Delecty i że już nawet złożył ofertę zakupu. Zarząd Coliana nie komentuje. Podobno wartość transakcji mogłaby sięgnąć 50 mln zł. Do ewentualnych planów zakupu Delecty przez Coliana eksperci podchodzą sceptycznie.

– Można odnieść wrażenie, że dąży on za wszelką cenę do osiągnięcia 1 mld zł rocznych przychodów i realizuje przejęcia, nie zważając na to, że mogą one zaszkodzić rentowności grupy – komentuje Marcin Stebakow.

Żelki kontra ?landrynki

Największymi segmentami  rynku słodyczy są tabliczki czekoladowe i praliny. Jak informuje Colian, w ubiegłym roku największy wzrost wartościowo odnotowała przede wszystkim kategoria czekolad (6,7 proc.), a w dalszej kolejności żelki, praliny, ciastka bez czekolady oraz tzw. wafle impulsowe.

Reklama
Reklama

Głównym graczem we wspomnianej kategorii żelków jest koncern Haribo. Kilka dni temu poinformował, że to właśnie żelki stały się w Polsce największym segmentem cukierków paczkowanych. Wcześniej były to landrynki. Haribo podaje, że utrzymało pozycję lidera wśród markowych producentów żelków i że kontroluje 27,2 proc. krajowego rynku w ujęciu ilościowym oraz 28,6 procent w sprzedaży wartościowej (z wyłączeniem marek własnych).

W ujęciu ilościowym kategoria żelków w Polsce stanowi 32,6 proc. udziałów w segmencie cukierków paczkowanych, a wartościowo jest to 24,7 proc.

Koncern Haribo, powołując się na dane Nielsena (za grudzień 2012 – listopad 2013  wobec grudnia 2011 – listopada 2012), wskazuje, że segment żelków zanotował niemal 11-proc. wzrost sprzedaży wartościowej, czyli z 251,3 mln zł do nieco ponad 278 mln zł. – W 2013 r. Polacy zjedli o ok. 1143 ton więcej żelków niż w roku poprzednim – podaje Haribo.

Ponad 6 mln zł na reklamę swojej marki Kinder w prasie, radiu i telewizji wydał od początku roku koncern Ferrero. Zdeklasował takie marki, jak Milka i Wedel. Jednak to te dwie ostatnie mogą się pochwalić najwyższą liczbą wzmianek w portalach i mediach społecznościowych – informuje Instytut Monitorowania Mediów. Wedel i Milka pod tym względem zdecydowanie zdeklasowały konkurentów.

Eksport szansą ?dla producentów

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Biznes
102 przypadki konfiskaty prywatnych majątków w Rosji. Miliardy dolarów na wojnę
Biznes
Największy atak na Ukrainę, InPost z kolejnym przejęciem, Polska celem hakerów
Biznes
Czy grozi nam cybernetyczna kapitulacja? Wojna w internecie się nasila
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama