Peugeot ściga się z Golfem

Najnowszy produkt Peugeota — 308 SW kombi ma nie tylko poprawić sytuację firmy, ale konkurować z droższymi pojazdami Volkswagena czy Hondy

Publikacja: 27.04.2014 13:29

Peugeot ściga się z Golfem

Foto: Bloomberg

24 kwietnia zaczęła się sprzedaż we Francji, w połowie czerwca będzie do odbioru w polskich salonach najnowszy produkt Peugeota — 308 SW kombi.

Pojawiający się w 6 miesięcy po nowym hatchbacku 308 pojazd w wersji kombi dla 5 osób z imponującą przestrzenią bagażową zyskał już kilka prestiżowych tytułów samochodu roku 2014 w Belgii, Chorwacji, Hiszpanii, Szwajcarii, Słowacji, w krajach bałtyckich, a co najważniejsze Europejskiego Samochodu Roku 2014 — decyzją dziennikarzy motoryzacyjnych.

Dodatkowo hatchback i kombi zdobyły główną nagrodę za najładniejsze wnętrze roku 2013 na 29. Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym w Paryżu, wręczoną 28 stycznia. Jury składało się z ekspertów motoryzacji, architektów, projektantów mody, artystów i dziennikarzy.

Nad nowym Peugeotem pracowało ponad 800 osób przez ponad 3 lata. Projekt kosztował 700 tys. euro, bez modułowej płyty podłogowej EMP2, która zaprojektowano wcześniej dla zwykłego 308.

Szef działu prasowego w PSA, Marc Bocqué podkreślił na konferencji prasowej w Bretanii wieloletnie tradycje producenta, który w ostatnich 50 latach ma w dorobku siódmą generację samochodów osobowych. Francuzi wiążą z nowym kombi duże nadzieje, w Europie uzyskali już zamówienia na 80 tys. tych aut, które stały się liderem segmentu C we Francji. Od 2015 r. planują podjęcie ich produkcji w Wuhanie (Chiny), o nazwie 408, a od 2015 r. pojazdu dwubryłowego.

Bagażnik

Zadaniem projektantów było stworzenie pojazdu kompaktowego, funkcjonalnego, eleganckiego i podkreślającego status społeczny jego posiadacza. Powstało więc auto większe od hatchbacka, bardziej pakowne (rowery, walizki, torby ze sprzętem sportowym), nie tracące w niczym z wyglądu i osiągów 308.

Nowy kombi jest dłuższy o 33 cm od 308, o 6 cm niższy, z rozstawem osi o 11 cm większym i dodatkowymi 22 cm uzyskanymi w tyle karoserii, co zwiększa komfort podróży pasażerów siedzących z tyłu oraz pojemność bagażnika z 420 do 660 litrom, a po łatwym złożeniu tylnych oparć ładowność do 1775 litrów. Daje to mu przewagę nad Golfem (1620 l), Hondą Civic Tourer (1668), a nawet nad będącym w wyższym segmencie Passatem (1730).

Kabina

W kabinie utrzymano ten sam oszczędny styl hatchbacka. Deska pokładową i-Cockpit składa się z mniejszej kierownicy, nad nią zegary prędkości i obrotów ze wskaźnikami temperatury silnika i stanu paliwa, między zegarami miniekran (tempomat, prędkość, lampki kontrolne). Po środku duży ekran dotykowy (nawigacja, klimatyzacja, radio).

Szklany dach o powierzchni 1,69 m2 w wersjach bardziej bogato wyposażonych rozjaśnia wnętrze.

Jakość materiałów tworzących wnętrze (tworzywa sztuczne, skórzana tapicerka) i staranność montażu świadczą o skoku technologicznym Peugeota. Podczas jazdy nic nie trzeszczy, nie skrzypi, wszystko wygląda solidnie, mniej praktyczna wydaje się jasnoszara skóra foteli, bo szybko będzie brudzić się. Czarna zwiększa elegancję wnętrza.

Kabina jest doskonale wyciszona, podczas jazdy z dużą prędkością w aucie z dowolnym silnikiem, (benzynowy, wysokoprężny) można swobodnie rozmawiać. Dodatkową atrakcją w 308 SW jest Driver Sport Pack, przycisk przy dźwigni zmiany biegów, który zwiększa reakcję samochodu przy przyspieszaniu i hamowaniu, uruchamia aktywny tempomat, a dodatkowo nadaje bardziej sportowy „gang" silnika słyszany tylko w kabinie.

Napęd

Samochód jest oferowany z jednym z 3 silników benzynowych (1,2 i 1,6 l o mocy 110, 130 i 156 koni) i trzech Diesla (1,6 i 2,0 l o mocy 92 i 110 koni), które od lipca zostaną zastąpione nowszymi (100 i 120 koni) spełniającymi normę Euro 6. Ofertę uzupełniają dwa 2-litrowe o mocy 150 koni. Peugeot ma w planach dalsze silniki benzynowe, wyczynowe, dla 308 SW GTI. Najbardziej oszczędna jednostka 1,6 BlueHDI 120 koni emituje tylko 85 g CO2 na kilometr, co we Francji uprawnia do dodatkowego rabatu ekologicznego. Silniki uruchamia się przyciskiem, bo nie ma tradycyjnej stacyjki. Auta mają system stop and start.

Zmniejszenie wagi samochodu o 140 kg wobec hatchbacka i wprowadzenie nowego silnika Pure Tech 3-cylindrowego THP 1,2 l, z turbodoładowaniem, o mocy 110 i 130 koni pozwoliło znacznie zmniejszyć zużycie paliwa. Podczas testów w Hiszpanii kierowca Peugeota osiągnął spalanie 2,85 l na 100 km, co dało mu zasięg 1810 km na pełnym zbiorniku. Podczas naszych jazd samochód palił w granicach 6,5-8 litrów.

Samochody są oferowane z nową automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów technologii Quickshift, która zdaniem Peugeota jest sprawniejsza od ręcznej z podwójnym sprzęgłem! Ta ostatnia, też 6-stopniowa działa bardzo płynnie.

Nowości

Poza tradycyjnym wyposażeniem z 308, kombi w podstawowej wersji ma tempomat, klimatyzację dwustrefową. Nowościami są Park Assist — system automatycznego parkowania i wspomniany już Driver Sport Pack, oba w opcji. Ponadto elektryczny hamulec ręczny, który sam włącza się po zgaszeniu silnika i wyłącza na początku jazdy. Do tej wygody trzeba przywyknąć. Zależnie od stopnia wyposażenia jest kamera cofania i kontrola martwego pola.

W Francji i w kilku krajach Europy Zachodniej można wykupić dodatkowe aplikacje Peugeot Connect Apps, które pozwalają znaleźć na trasie atrakcyjne miejsca widokowe czy zabytki (Tripadvisor), dobre restauracje (Guide Michellin), a co najważniejsze — uzyskać legalne informacje o radarach stałych i ruchomych (Coyote). Peugeot w Polsce analizuje możliwość wprowadzenia tych zastosowań po rozpoznaniu rynku i ustaleniu opłat.

W ramach programu auta 308 SW przejechały 2,5 mln kilometrów, spędziły 2500 godzin na stanowiskach testowania, klimatyzację uruchamiano 250 tys. razy, a ekran dotykowy 4,3 mln razy. Auto otrzymało maksymalną ocenę 5 gwiazdek w czterech z pięciu testów zderzeniowych Euro NCAP.

Wrażenia z jazdy

308 SW i wcześniej hatchback mają duże szanse zmiany powszechnej w Polsce opinii o samochodach francuskich — najkrócej mówiąc niedostosowanych do naszych dróg i klimatu. Atrakcyjna sylwetka obu, nowe światła diodowe z przodu i z tyłu, bardzo staranne wykończenie i materiały dobrej jakości zapewniają komfort jazdy. Nowy 3-cylindrowy jest bardzo sprawny, nie można narzekać, że przy prędkości 70 km/h lekko po górę z 3 osobami w środku łapie lekką zadyszkę.

Samochód jest żwawy, wyciszony w środku, dobrze oszklony, długonodzy podróżni siedzą wygodnie z przodu i z tyłu, odsłonięty szklany dach dostarcza dodatkowej radości z jazdy. Producent proponuje  koła o średnicy 15,16, 17 i 18 cali  (na polskie drogi lepsze są 15-16 calowe)  i zestaw  naprawczy, ale można wybrać koło dojazdowe.

Ceny

We Francji samochód kosztuje od 22 350 do 33 tys. euro, co przy bogatej wersji podstawowej daje mu przewagę nad konkurentami. Ceny obowiązujące w Polsce, zapewne niższe od francuskich,  mają być podane 6-7 maja, a samochody będą do odbioru w salonie od połowy czerwca.

Piotr Rudzki z Le Touquet Paris Plage

Dane techniczne

Silnik:

1,2 e-THP, o pojemności 1199 ccm, rzędowy, 3-cylindrowy, 12-zaworowy z turbodoładowaniem

Moc maks.:

130 KM/96 kW przy 5500 obr/min

Maks. moment obrotowy:

230 Nm przy 1750 obr/min

Maks. prędkość:

205 km/h

Przyspieszenie

0-100 km/h: 10 sek

Zużycie paliwa

: 5,9/4,0/4,7l/100 km (dane producenta)

Zbiornik paliwa:

53 l

Emisja CO2

: 109 g/100 km, norma Euro VI

Cena:

w ustalaniu (dla Polski)

Gwarancja

: b.d.

Konkurenci:

VW Golf SW, Ford, Focus SW, Opel Astra Tourer, Renault Mégane Estate, Honda Civic Tourer, SEAT Leon ST

Werdykt

Plusy

:

+ dynamiczny napęd

+ przestronne, starannie wykończone wnętrze

+ duży bagażnik

Minusy

:

- przycisk świateł awaryjnych (często używany w Polsce) za daleko od kierownicy i dźwigni zmiany biegów

- dużo ciemnych kolorów karoserii, jasne są tylko biały i czerwony

- brak cennika dla Polski

Biznes
Przenieśli produkcję z Polski do Niemiec i Rumunii. Grupowe zwolnienia na Pomorzu
Biznes
Państwowa agencja chce przejąć dawną spółkę Marka Falenty
Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Jak wzrost wydatków na zbrojenia wpłynie na gospodarkę?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego