Reklama

Sprzedaż samochodów w czerwcu

Dużo lepiej w USA, Japonia powoli wychodzi na prostą, podobnie jak Francja i Hiszpania. Niemcy wypadły gorzej w skali miesiąca, choć po 6 miesiącach notują wzrost sprzedaży i produkcji.

Publikacja: 03.07.2014 11:55

Czerwiec w USA był najlepszym miesiącem od czasu przed kryzysem finansowym, a wielkość sprzedaży w skali roku największa od 8 lat. Wzrosła o 1,2 proc. do 16,98 mln pojazdów rocznie, najbardziej od lipca 2006 — wynika z danych firmy doradczej Autodata - podczas gdy specjaliści spodziewali się spadku o 3 proc.

Negatywna reklama z powodu masowych akcji naprawczych (łącznie 29 mln pojazdów od 1997 r.) nie zaszkodziła General Motors, który zwiększył sprzedaż o 1 proc. do 267 461 sztuk. Analitycy zakładali spadek o 6 proc. Zdaniem prezesa firmy handlu samochodami TrueCar. com, Johna Krafcika, koncern zawdzięcza tak dobry wynik temu, że klienci zwracali bardziej uwagę na marki Chevrolet, Buick, a nie na jego nazwę.

Chrysler osiągnął poprawę o 9 proc. do 171 086 sztuk dzięki popularności Jeepa (+28) i pick-upów Ram (+12), Toyota o 3,3 proc. do 201 714, Nissan o 5 proc. do 109 643. Lepiej wypadły także Hyundai -Kia — o 2 proc. do 118 051.

Zawiodły Ford, który zmniejszył sprzedaż o 5 proc. do 22 064, choć analitycy liczyli na jeszcze mniej 217 007, i Honda, ze spadkiem o 6 proc. do 129 023. Grupa Volkswagena wraz z Audi i Porsche pogorszyła się o 8 proc. do 49 796.

Na poprawę sprzedaży wpłynęły rabaty, średnio o 2897 dolarów. Największe dawał Ford (3699) i GM (3640).

Reklama
Reklama

- Sprzedaż w I półroczu wskazuje na stałe ożywianie się sektora motoryzacji, spodziewamy się nasilenia tego tempa w drugiej połowie roku — powiedział wiceprezes Toyoty w Stanach Bill Fay.

Japonia

Sprzedaż nowych pojazdów zmalała o 1,8 proc. do 265 171, ale małolitrażowych (do 660 ccm) wzrosła o 1,9 proc. do 187 384 niwelując skutki podwyżki VAT. Rynek pojazdów (z ciężarówkami i autobusami, bez mini) zmalał o 0,7 proc. do 229 037, mimo podwyżki od 1 kwietnia VAT z 5 do 8 proc. Sprzedaż pojazdów użytkowych: furgonetek i ciężarówek wzrosła o 7,2 proc. do 35 337, autobusów o 3 proc. do 797.

Dane za czerwiec świadczą, że minął już okres zwiększonych zakupów przed wejściem w życie wyższej stawki podatku, co jest dobrą oznaką dla sektora motoryzacji i calej gospodarki Japonii.

Niemcy

Na największym rynku w Europie skończyła się krótkotrwała poprawa w maju. Według danych organizacji producentów VDA, sprzedaż zmalała o 2 proc. do 277 600 samochodów. Zmniejszyła się popularność marek niemieckich o 3 proc. do 198 300; Volkswagen stracił 8 proc., Audi 6, a Mercedes nawet 15 proc, zyskały BMW 7 proc. i Porsche 8 proc. Wzrosła za to sprzedaż marek zagranicznych o 2 proc. do 79 300 , zwłaszcza Renaulta (+40), Nissana (+9), Fiata (+8), Citroena (+50 i Hyundaia (+3) - podał urząd motoryzacji KBA.

- Trwała poprawa rynku opóźnia się - stwierdził specjalista od motoryzacji w firmie EY, Peter Fuss. Niemcy odbiegały od rynków w Europie i w Stanach. Po 6 miesiącach sprzedano jednak w tym kraju 1,54 mln samochodów, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Szef VDA, Matthias Wissmann przewiduje, że w całym roku rynek osiągnie ok.3 mln pojazdów, poziom powtarzany w ostatnich latach.

Eksport w czerwcu zmalał podobnie jak produkcja o 4 proc. do 343 tys. i 454 800 sztuk. VDA podkreśla jednak wzrost eksportu o 7 proc. i produkcji o 6 proc. po 6 miesiącach.

Reklama
Reklama

Francja

W czerwcu doszło do przyspieszenia sprzedaży, wzrost wyniósł 3,2 proc. po zastoju w maju (0,1), wraz z zarejestrowaniem 196 257 pojazdów. Po 6 miesiącach rynek zwiększył się o 2,9 proc. potwierdzając, że ten rok może być pierwszym na plusie po ostatnich 4 latach spadku, w 2013 r. o 5-6 proc.

Najlepiej wypadł Renault ze skokiem o 24,7 proc. (sam Renault o 20,4 dzięki nowym Clio i Captur) i Daci (+46,9), która zbliżyła się udziałem rynkowym do grupy VW. — Jest już piątą marką na rynku — podkreślił szef handlowy Renault France, Bernard Cambier.

Sprzedaż grupy PSA zmalała o 2,3 proc. mimo osiągnięcia przez Peugeota wzrostu o 3,3 proc. dzięki nowym 208, 308 i 2008, bo Citroen stracił 8,6 proc.

Grupa VW zmniejszyła sprzedaż o 6,5 proc., jedynie tańsza Skoda osiągnęła skok o 16,9 proc. Gorzej wypadły też Ford, GM i Toyota. Zyskali producenci segmentu premium, BMW 25 proc. i Daimler 17 proc.

Organizacja producentów CCFA zachowuje ostrożność w prognozach, ale poprawiła swą ocenę rynku w całym roku do 2 proc. z 1 proc. dotychczas. Zwróciła uwagę na malejącą popularność silników Diesla (65 proc. w czerwcu po 66,7 proc. rok temu). Wyrównanie na rynku nastąpi w naturalny sposób do 2020 r., bo zyskują stale małe samochody miejskie, benzynowe.

Włochy

Na czwartym rynku w Europie łączną poprawę o 3,8 proc. zapewnił dwucyfrowy wzrost sprzedaży samochodów Daci, Renaulta i Peugeota. Fiat zyskał 4,7 proc., zmniejszając jednak udział w rynku do 27,1 proc. z 27,5 rok temu.

Reklama
Reklama

Producenci uprzedzili, że ożywienie gospodarki w pierwszym półroczu było nadal kruche, poprawa sprzedaży wynika głównie z zakupów przez firmy rent-a-car, podczas gdy popyt wśród indywidualnych klientów lekko zmalał od stycznia do czerwca.

Hiszpania

Czerwiec był dziesiątym kolejnym miesiącem zwiększenia sprzedaży, tym razem aż o 23,8 proc. do 90 158 dzięki wznowieniu rządowego programu dopłat za złomowanie starych pojazdów przy kupnie nowych PIVE.

Po 6 miesiącach rynek zwiększył się o 17,8 proc. do 454 942 wobec najniższego poziomu. - To najlepszy wynik od 2010 r. - podkreśliła organizacja producentów ANFAC. - Rynrk przekroczył po raz pierwszy 90 tys. sztuk miesięcznie - dodał szef PR tej organizacji, David Barrientos. Jest pewien, że ta tendencja utrzyma się w następnych miesiącach.

Peugeot, Citroen i Opel wypadły tu znacznie lepiej niż we Francji osiągając dynamikę większą od średniej całego rynku. A Ford, Fiat, Volkswagen i Renault zyskały najbardziej, prawie po 50 proc.

Hiszpański rynek zwiększył się w 2013 r. o 3,3 proc. do 722 703 sztuk po dwóch latach spadku.

Czerwiec w USA był najlepszym miesiącem od czasu przed kryzysem finansowym, a wielkość sprzedaży w skali roku największa od 8 lat. Wzrosła o 1,2 proc. do 16,98 mln pojazdów rocznie, najbardziej od lipca 2006 — wynika z danych firmy doradczej Autodata - podczas gdy specjaliści spodziewali się spadku o 3 proc.

Negatywna reklama z powodu masowych akcji naprawczych (łącznie 29 mln pojazdów od 1997 r.) nie zaszkodziła General Motors, który zwiększył sprzedaż o 1 proc. do 267 461 sztuk. Analitycy zakładali spadek o 6 proc. Zdaniem prezesa firmy handlu samochodami TrueCar. com, Johna Krafcika, koncern zawdzięcza tak dobry wynik temu, że klienci zwracali bardziej uwagę na marki Chevrolet, Buick, a nie na jego nazwę.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Materiał Partnera
Budowa stoiska na targach nigdy nie była tak prosta, jak z systemem Matrix
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Reklama
Reklama