Sprzedaż samochodów w czerwcu

Dużo lepiej w USA, Japonia powoli wychodzi na prostą, podobnie jak Francja i Hiszpania. Niemcy wypadły gorzej w skali miesiąca, choć po 6 miesiącach notują wzrost sprzedaży i produkcji.

Publikacja: 03.07.2014 11:55

Czerwiec w USA był najlepszym miesiącem od czasu przed kryzysem finansowym, a wielkość sprzedaży w skali roku największa od 8 lat. Wzrosła o 1,2 proc. do 16,98 mln pojazdów rocznie, najbardziej od lipca 2006 — wynika z danych firmy doradczej Autodata - podczas gdy specjaliści spodziewali się spadku o 3 proc.

Negatywna reklama z powodu masowych akcji naprawczych (łącznie 29 mln pojazdów od 1997 r.) nie zaszkodziła General Motors, który zwiększył sprzedaż o 1 proc. do 267 461 sztuk. Analitycy zakładali spadek o 6 proc. Zdaniem prezesa firmy handlu samochodami TrueCar. com, Johna Krafcika, koncern zawdzięcza tak dobry wynik temu, że klienci zwracali bardziej uwagę na marki Chevrolet, Buick, a nie na jego nazwę.

Chrysler osiągnął poprawę o 9 proc. do 171 086 sztuk dzięki popularności Jeepa (+28) i pick-upów Ram (+12), Toyota o 3,3 proc. do 201 714, Nissan o 5 proc. do 109 643. Lepiej wypadły także Hyundai -Kia — o 2 proc. do 118 051.

Zawiodły Ford, który zmniejszył sprzedaż o 5 proc. do 22 064, choć analitycy liczyli na jeszcze mniej 217 007, i Honda, ze spadkiem o 6 proc. do 129 023. Grupa Volkswagena wraz z Audi i Porsche pogorszyła się o 8 proc. do 49 796.

Na poprawę sprzedaży wpłynęły rabaty, średnio o 2897 dolarów. Największe dawał Ford (3699) i GM (3640).

- Sprzedaż w I półroczu wskazuje na stałe ożywianie się sektora motoryzacji, spodziewamy się nasilenia tego tempa w drugiej połowie roku — powiedział wiceprezes Toyoty w Stanach Bill Fay.

Japonia

Sprzedaż nowych pojazdów zmalała o 1,8 proc. do 265 171, ale małolitrażowych (do 660 ccm) wzrosła o 1,9 proc. do 187 384 niwelując skutki podwyżki VAT. Rynek pojazdów (z ciężarówkami i autobusami, bez mini) zmalał o 0,7 proc. do 229 037, mimo podwyżki od 1 kwietnia VAT z 5 do 8 proc. Sprzedaż pojazdów użytkowych: furgonetek i ciężarówek wzrosła o 7,2 proc. do 35 337, autobusów o 3 proc. do 797.

Dane za czerwiec świadczą, że minął już okres zwiększonych zakupów przed wejściem w życie wyższej stawki podatku, co jest dobrą oznaką dla sektora motoryzacji i calej gospodarki Japonii.

Niemcy

Na największym rynku w Europie skończyła się krótkotrwała poprawa w maju. Według danych organizacji producentów VDA, sprzedaż zmalała o 2 proc. do 277 600 samochodów. Zmniejszyła się popularność marek niemieckich o 3 proc. do 198 300; Volkswagen stracił 8 proc., Audi 6, a Mercedes nawet 15 proc, zyskały BMW 7 proc. i Porsche 8 proc. Wzrosła za to sprzedaż marek zagranicznych o 2 proc. do 79 300 , zwłaszcza Renaulta (+40), Nissana (+9), Fiata (+8), Citroena (+50 i Hyundaia (+3) - podał urząd motoryzacji KBA.

- Trwała poprawa rynku opóźnia się - stwierdził specjalista od motoryzacji w firmie EY, Peter Fuss. Niemcy odbiegały od rynków w Europie i w Stanach. Po 6 miesiącach sprzedano jednak w tym kraju 1,54 mln samochodów, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Szef VDA, Matthias Wissmann przewiduje, że w całym roku rynek osiągnie ok.3 mln pojazdów, poziom powtarzany w ostatnich latach.

Eksport w czerwcu zmalał podobnie jak produkcja o 4 proc. do 343 tys. i 454 800 sztuk. VDA podkreśla jednak wzrost eksportu o 7 proc. i produkcji o 6 proc. po 6 miesiącach.

Francja

W czerwcu doszło do przyspieszenia sprzedaży, wzrost wyniósł 3,2 proc. po zastoju w maju (0,1), wraz z zarejestrowaniem 196 257 pojazdów. Po 6 miesiącach rynek zwiększył się o 2,9 proc. potwierdzając, że ten rok może być pierwszym na plusie po ostatnich 4 latach spadku, w 2013 r. o 5-6 proc.

Najlepiej wypadł Renault ze skokiem o 24,7 proc. (sam Renault o 20,4 dzięki nowym Clio i Captur) i Daci (+46,9), która zbliżyła się udziałem rynkowym do grupy VW. — Jest już piątą marką na rynku — podkreślił szef handlowy Renault France, Bernard Cambier.

Sprzedaż grupy PSA zmalała o 2,3 proc. mimo osiągnięcia przez Peugeota wzrostu o 3,3 proc. dzięki nowym 208, 308 i 2008, bo Citroen stracił 8,6 proc.

Grupa VW zmniejszyła sprzedaż o 6,5 proc., jedynie tańsza Skoda osiągnęła skok o 16,9 proc. Gorzej wypadły też Ford, GM i Toyota. Zyskali producenci segmentu premium, BMW 25 proc. i Daimler 17 proc.

Organizacja producentów CCFA zachowuje ostrożność w prognozach, ale poprawiła swą ocenę rynku w całym roku do 2 proc. z 1 proc. dotychczas. Zwróciła uwagę na malejącą popularność silników Diesla (65 proc. w czerwcu po 66,7 proc. rok temu). Wyrównanie na rynku nastąpi w naturalny sposób do 2020 r., bo zyskują stale małe samochody miejskie, benzynowe.

Włochy

Na czwartym rynku w Europie łączną poprawę o 3,8 proc. zapewnił dwucyfrowy wzrost sprzedaży samochodów Daci, Renaulta i Peugeota. Fiat zyskał 4,7 proc., zmniejszając jednak udział w rynku do 27,1 proc. z 27,5 rok temu.

Producenci uprzedzili, że ożywienie gospodarki w pierwszym półroczu było nadal kruche, poprawa sprzedaży wynika głównie z zakupów przez firmy rent-a-car, podczas gdy popyt wśród indywidualnych klientów lekko zmalał od stycznia do czerwca.

Hiszpania

Czerwiec był dziesiątym kolejnym miesiącem zwiększenia sprzedaży, tym razem aż o 23,8 proc. do 90 158 dzięki wznowieniu rządowego programu dopłat za złomowanie starych pojazdów przy kupnie nowych PIVE.

Po 6 miesiącach rynek zwiększył się o 17,8 proc. do 454 942 wobec najniższego poziomu. - To najlepszy wynik od 2010 r. - podkreśliła organizacja producentów ANFAC. - Rynrk przekroczył po raz pierwszy 90 tys. sztuk miesięcznie - dodał szef PR tej organizacji, David Barrientos. Jest pewien, że ta tendencja utrzyma się w następnych miesiącach.

Peugeot, Citroen i Opel wypadły tu znacznie lepiej niż we Francji osiągając dynamikę większą od średniej całego rynku. A Ford, Fiat, Volkswagen i Renault zyskały najbardziej, prawie po 50 proc.

Hiszpański rynek zwiększył się w 2013 r. o 3,3 proc. do 722 703 sztuk po dwóch latach spadku.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?