Airbus kusi Polskę swą ofertą

Grupa Airbusa jest gotowa zaoferować Polsce rozległe partnerstwo obok głównych krajów europejskich, aby zwiększyć atrakcyjność swej oferty śmigłowców wojskowych - powiedział członek kierownictwa na salonie w Farnborough

Publikacja: 16.07.2014 18:05

Airbus kusi Polskę swą ofertą

Foto: Bloomberg

Propozycja pojawiła się w czasie, gdy Airbus konkuruje z Sikorskym i AgustaWestland o kontrakt na 70 śmigłowców o wartości 3 mld dolarów.

- Chcemy przybliżyć Polskę do Europy i grupy Airbusa w zakresie obrony, a zwłaszcza śmigłowców, na które będą dwa przetargi, a jeden z nich już trwa - powiedział prezes Airbus Helicopters, Guillaume Faury. - Uważamy ten proces za katalizator, aby Polska stała się piątym krajem Airbusa. Jego zdaniem powinno być więcej Europy w sprzęcie wojskowym.

Firma Airbus powstała w 1970 r. z udziałów Niemiec, Francji, W.Brytanii i Hiszpanii. Wprawdzie jej fabryki i polityczne korzenie znajdują się w tych 4 krajach, ale teraz jest grupą niemiecko-francuską, bo Brytyjczycy pozbyli się udziałów.

Oferta Airbus Helicopters przedstawiona przez jej prezesa agencji Reutera z okazji salonu w Farnborough wygląda na kolejną próbę odciągnięcia Warszawy od tradycyjnych powiązań z USA. Polska stwierdziła w grudniu, że może rozważyć kupno udziałów w dawnym EADS.

Latem 2013 r. wiceprezes Airbusa ds.międzynarodowych Jean-Pierre Talamoni powiedział w wywiadzie dla "Rzp", że jego grupa chce "ożenić się z Polską". Prezes Tom Enders w kolejnym wywiadzie dla dziennika w czerwcu stwierdził, że nie jest tak romantycznie nastawiony jak jego francuski kolega, ale chce włączyć Polskę do grupy. Podobnie wypowiedział się ambasador Francji Pierre Buhler w obecności prezydenta B.Komorowskiego na bankiecie z okazji 14 lipca.

Pozostaje na razie do wykazania, w jakim stopniu Polska byłaby skłonna uwzględnić tak ogólne rozważania w swych potrzebach w zakresie obronności w sytuacji niepokojów w regionie z powodu kryzysu na Ukrainie. Od końca zimnej wojny Polska była bardziej związana ze Stanami niż z Europą w zakresie obronności i bezpieczeństwa.

W ostatnich kilka latach wpływowi politycy w Polsce lobbowali jednak za silniejszymi stosunkami bezpieczeństwa z resztą Europy, zwłaszcza po zmniejszeniu przez administrację B.Obamy obronnej tarczy rakietowej w Europie Wschodniej, co w Polsce uznali niektórzy za zdradę Waszyngtonu.

Zamówienia wojskowe oferujące szanse na zmianę produkcji zdarzają się rzadko - stwierdził Faury i dodał, że kontrakty na śmigłowce wojskowe Tiger i NH-90 pozwoliły Hiszpanii zbudować własny przemysł.

Wydatki na obronę

Wprawdzie grupa Airbusa ograniczyła wpływy niemieckich i francuskich udziałowców państwowych, ale wszelkie szersze partnerstwo z Polską wymagałoby zapewne poparcia ze strony Trójkąta Weimarskiego przywódców Niemiec, Francji i Polski.

- Inicjatywa pod adresem Polski jest znana i ma poparcie rządów Niemiec i Francji - dodał Faury. - Miejscem do omawiania takich spraw jest Trójkąt Weimarski i nie chodzi w tym przypadku o stawkę wyłącznie przemysłową, ale także o kwestie obrony i stronę geopolityczną, które muszą omówić szefowie rządów i ministrowie.

Polska, szósty kraj Unii pod względem gospodarki, zamierzała wydać niemal 140 mld złotych na obronę w najbliższych latach, zanim została zmuszona do ograniczeń z powodu spowolnienia gospodarki. Nadal wydatki na obronę są względnie duże, niecałe 2 proc. PKB.

Prezes Sikorsky Aircraft, Mick Maurer stwierdził, że jego firma bacznie obserwuje rywalizację w zakresie śmigłowców w Polsce, największą obecnie na świecie zdaniem analityków. - To ważna rywalizacja dla nas. To złożony program technicznie, znajduje się wysoko na naszej liście - stwierdził podczas salonu.

Według Maurera, Sikorsky liczy na rozszerzenie działalności w Polsce, gdzie ma już 2 tys. pracowników i drugi największy zakład helikopterów. - Ta kampania stworzy mnóstwo dodatkowej pracy w Polsce. To jeden z naszych "domowych" krajów. Jesteśmy bardzo zainteresowani tą rywalizacją – powiedział.

Polska przygotowuje drugi przetarg na zakup 32 śmigłowców ataku.

Propozycja pojawiła się w czasie, gdy Airbus konkuruje z Sikorskym i AgustaWestland o kontrakt na 70 śmigłowców o wartości 3 mld dolarów.

- Chcemy przybliżyć Polskę do Europy i grupy Airbusa w zakresie obrony, a zwłaszcza śmigłowców, na które będą dwa przetargi, a jeden z nich już trwa - powiedział prezes Airbus Helicopters, Guillaume Faury. - Uważamy ten proces za katalizator, aby Polska stała się piątym krajem Airbusa. Jego zdaniem powinno być więcej Europy w sprzęcie wojskowym.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca