Nowy gracz na polskim niebie

Nowa polska linia 4You Airlines rusza ze sprzedażą tanich biletów.

Publikacja: 13.08.2014 01:45

Nowy gracz na polskim niebie

Foto: materiały prasowe

„Jak stać się milionerem? Trzeba być miliarderem i założyć linię lotniczą". Tą opinią Richarda Bransona, właściciela linii Virgin, który doskonale zna realia lotniczego biznesu, najwyraźniej nie przejęli się założyciele najmłodszej polskiej linii – 4You Airlines. Chce ona wystartować w najtrudniejszym dla rynku sezonie zimowym, a na wczorajszy wieczór zaplanowała rozpoczęcie sprzedaży biletów. Robi to w sytuacji, kiedy nie ma jeszcze samolotów ani koncesji przewoźnika, a loty za nią wykonuje kto inny. Do zamknięcia tego wydania „Rz" strona internetowa do sprzedaży biletów nie działała.

Tanie bilety

Za linią stoją Sylwester i Izabela Strzylakowie, właściciele biura podróży Alfa Star, oraz związany z branżą lotniczą Michał Mikołajczak. 4You Airlines określa swój model biznesowy jako firma oferująca „unikatowy pakiet turystyczny", czyli łączący przelot trampingowy z ubezpieczeniem obowiązującym od momentu rozpoczęcia podróży do jej zakończenia. Pierwsze loty 4You mają się odbyć na trasach do Barcelony (w sezonie zimowym to połączenie z powodu konieczności cięcia siatki opuści LOT) oraz Paryża, Londynu, Mediolanu, Dortmundu, Brukseli, Rzymu i Tel Awiwu.

– Dokładamy wszelkich starań, aby nasza oferta stanowiła odpowiedź na potrzeby jak największej grupy podróżujących. Dlatego firma rozpoczęła pracę nad nową siatką połączeń na sezon wiosna/lato 2015, w ramach której planowane jest zwiększenie dostępnych kierunków podróży – mówi Michał Mikołajczak, wiceprezes 4You Airlines. Wyraźnie liczy, że Polacy zachęceni niskimi cenami – od 49 zł za lot w jedną stronę – będą latać coraz więcej.

– Podobnie rozumuje Ryanair, który mimo powodzenia rejsów krajowych z Modlina, nie podniósł promocyjnych cen – mówi Mariola Bojarska, rzeczniczka modlińskiego portu.

Na razie 4You korzysta z usług Eurolotu, ponieważ sama nie może wykonywać lotów. – Umowa obowiązuje do końca sierpnia – powiedziała „Rz" Karolina Bursa, rzeczniczka Eurolotu.

Ale czy w ogóle jest miejsce na polskim niebie dla kolejnego przewoźnika, któremu tak trudno wystartować? – Wydaje się, że karty są już rozdane, i ktokolwiek będzie wchodził na rynek, będzie miał przed sobą bardzo trudne zadanie – mówi Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego.

Największym przewoźnikiem jest u nas Ryanair (29,95 proc. pasażerów), za nim LOT z Eurolotem (26,67), potem Wizz Air (23 proc.), a powyżej 5 proc. ma jeszcze Lufthansa (6,68 proc.). Żadna z pozostałych latających do Polski czy wewnątrz kraju linii nie przekracza tego progu.

Moda po OLT

Twarde dane publikowane przez IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych) pokazują, że w naszej części świata, jeśli w ogóle linie lotnicze zarabiają, to mają rentowność rzędu 1–3 proc.

Na przestrzeni ostatnich lat na polskim rynku mieliśmy kilka efemerycznych lotniczych przedsięwzięć. Była próba stworzenia pierwszej polskiej niskokosztowej linii, czyli należącego do LOT Centralwingsa, krótki wzlot czarterowych Air Polonia, a potem Bingo, mieliśmy wreszcie spektakularny wybuch mody na latanie za sprawą OLT.

Ten ostatni przewoźnik szybko upadł, ale zostawił po sobie bardzo udaną reklamę oraz rozbudzone apetyty Polaków na tanie latanie. Adrian Furgalski, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, nie ukrywał wtedy żalu z powodu nieudanego eksperymentu OLT Express. – Czyste nowe airbusy, miłe, nierozkapryszone załogi. Szkoda, że się nie udało, to byłaby fajna linia – mówił wtedy. Wkrótce po upadku linii okazało się jednak, że finansowała ją piramida finansowa Amber Gold, więc udać się nie mogło.

Tak naprawdę jedyną linią, która nie tylko utrzymuje się na rynku, ale również się rozwija, jest czarterowy Enter Air. Źródło jego sukcesu to duże doświadczenie w branży lotniczej, żelazna dyscyplina kosztowa i ostrożna, ale stała, ekspansja. Ograniczenie kosztów w Enterze wprowadzono do tego stopnia, że kiedy wiceprezes ma gościa, prezes podaje im kawę.

– Mimo skromnych początków ten przewoźnik posiada dziś flotę 14 samolotów. W tak trudnej branży kluczowe są przemyślane decyzje zarówno flotowe, jak i strategiczne. Stopień zagospodarowania floty oraz przychody z operacji lotniczych są czynnikami decydującymi o „być albo nie być". Enterowi się to w pełni udało – mówi Krzysztof Moczulski. – I o ile działalność czarterowa jest dość specyficzna, bo opiera się na modelu B2B (business to business, linia współpracuje z przedsiębiorcami, a nie z pojedynczymi turystami), o tyle loty pasażerskie to zdecydowanie wyższa szkoła jazdy – dodaje.

Ceny biletów

Najtańsze loty krajowe ?w Polsce sprzedaje Ryanair.

Z Modlina do Gdańska ?i Wrocławia można polecieć ?już za 49 zł w jedną stronę, czyli w cenach, od których chce rozpocząć swoje promocyjne latanie 4You. Dzięki promocyjnym stawkom irlandzka linia wypełnia samoloty, ale z pewnością nie zarabia. Do tego oczywiście dochodzą dopłaty za wybór miejsca oraz bagaż, jeśli chcemy wziąć na pokład coś więcej niż torbę podręczną i laptop lub torebkę. Ceny biletów Eurolotu zaczynają się od 99 zł w jedną stronę (w tym bagaż nadany i podręczny). ?Za nieco ponad 500 zł w dwie strony lata po Polsce LOT (w tym bagaż nadany i podręczny). Zdarzają się jednak promocje w „szalone środy" po 119 zł, tyle że jest to przelot bez bagażu.

„Jak stać się milionerem? Trzeba być miliarderem i założyć linię lotniczą". Tą opinią Richarda Bransona, właściciela linii Virgin, który doskonale zna realia lotniczego biznesu, najwyraźniej nie przejęli się założyciele najmłodszej polskiej linii – 4You Airlines. Chce ona wystartować w najtrudniejszym dla rynku sezonie zimowym, a na wczorajszy wieczór zaplanowała rozpoczęcie sprzedaży biletów. Robi to w sytuacji, kiedy nie ma jeszcze samolotów ani koncesji przewoźnika, a loty za nią wykonuje kto inny. Do zamknięcia tego wydania „Rz" strona internetowa do sprzedaży biletów nie działała.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku