Poprawia się infrastruktura kolejowa na terenie Polski wschodniej. W nowej unijnej perspektywie 2014–2020 tylko na Podlasiu PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestują niemal 6 mld zł. Jakość połączeń polepszy się także w województwach podkarpackim i lubelskim, w których trwa realizacja 19 projektów jeszcze z unijnego budżetu 2007–2013.
– W nowej perspektywie dużą rolę odegrają środki z programu CEF („Łącząc Europę") oraz regionalnych programów operacyjnych. Dzięki nim będziemy realizować szereg projektów zarówno na liniach magistralnych, jak i lokalnych – zapowiada prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.
W planach jest m.in. modernizacja kilkunastu odcinków szerokotorowych. Pozwoli to wjeżdżać do Polski większej liczbie pociągów o długości ponad 600 metrów, a w rezultacie zwiększy liczbę przeładunków po polskiej stronie.
Kluczowym przedsięwzięciem dla Polski wschodniej będzie modernizacja linii kolejowej Rail Baltica. Polski odcinek jest częścią transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn oraz Helsinki. Już rozpoczęły się prace na mazowieckiej części trasy, a w przyszłym roku na odcinku Warszawa-Rembertów–Tłuszcz–Sadowne prędkość pociągów osobowych zwiększy się ze 120 do 160 km/h. Oznacza to skrócenie czasu przejazdu o prawie pół godziny. By przyspieszyć inwestycję, PLK zdecydowały się całkowicie wyłączyć z ruchu odcinek Tłuszcz–Sadowne i zorganizować komunikację zastępczą. Koniec remontu całego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi za ok. pięć lat. Linia Sadowne–Białystok będzie remontowana dopiero z pieniędzy nowej perspektywy. W sumie remont znacznie poprawi jakość połączeń w ruchu międzynarodowym.
Do tej pory w województwach Polski wschodniej zrealizowano 14 z 35 przedsięwzięć zaplanowanych na perspektywę 2007–2013. Z tego dziewięć inwestycji zakończono w województwie lubelskim, trzy w podkarpackim oraz dwie w podlaskim. Na Lubelszczyźnie m.in. odbudowano kosztem 41 mln zł linię kolejową Lublin–Lubartów. Pozwoliło to zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 80 km/h. Wybudowano także połączenie z Lublina do lotniska Świdnik.