Reklama

Więcej torów na wschodzie kraju

Na samym Podlasiu PKP PLK zainwestują ?w unijnej perspektywie finansowej 2014–2020 prawie 6 mld zł.

Publikacja: 30.09.2014 08:15

Więcej torów na wschodzie kraju

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki RB Roman Bosiacki

Poprawia się infrastruktura kolejowa na terenie Polski wschodniej. W nowej unijnej perspektywie 2014–2020 tylko na Podlasiu PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestują niemal 6 mld zł. Jakość połączeń polepszy się także w województwach podkarpackim i lubelskim, w których trwa realizacja 19 projektów jeszcze z unijnego budżetu 2007–2013.

– W nowej perspektywie dużą rolę odegrają środki z programu CEF („Łącząc Europę") oraz regionalnych programów operacyjnych. Dzięki nim będziemy realizować szereg projektów zarówno na liniach magistralnych, jak i lokalnych – zapowiada prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.

W planach jest m.in. modernizacja kilkunastu odcinków szerokotorowych. Pozwoli to wjeżdżać do Polski większej liczbie pociągów o długości ponad 600 metrów, a w rezultacie zwiększy liczbę przeładunków po polskiej stronie.

Kluczowym przedsięwzięciem dla Polski wschodniej będzie modernizacja linii kolejowej Rail Baltica. Polski odcinek jest częścią transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn oraz Helsinki. Już rozpoczęły się prace na mazowieckiej części trasy, a w przyszłym roku na odcinku Warszawa-Rembertów–Tłuszcz–Sadowne prędkość pociągów osobowych zwiększy się ze 120 do 160 km/h. Oznacza to skrócenie czasu przejazdu o prawie pół godziny. By przyspieszyć inwestycję, PLK zdecydowały się całkowicie wyłączyć z ruchu odcinek Tłuszcz–Sadowne i zorganizować komunikację zastępczą. Koniec remontu całego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi za ok. pięć lat. Linia Sadowne–Białystok będzie remontowana dopiero z pieniędzy nowej perspektywy. W sumie remont znacznie poprawi jakość połączeń w ruchu międzynarodowym.

Do tej pory w województwach Polski wschodniej zrealizowano 14 z 35 przedsięwzięć zaplanowanych na perspektywę 2007–2013. Z tego dziewięć inwestycji zakończono w województwie lubelskim, trzy w podkarpackim oraz dwie w podlaskim. Na Lubelszczyźnie m.in. odbudowano kosztem 41 mln zł linię kolejową Lublin–Lubartów. Pozwoliło to zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych do 80 km/h. Wybudowano także połączenie z Lublina do lotniska Świdnik.

Reklama
Reklama

Na Podkarpaciu kończy się rewitalizacja linii kolejowej Rzeszów–Przemyśl–granica, która objęła wymianę około 113 km torów i 65 km sieci trakcyjnej. Do tego doszły remont 50 przejazdów kolejowo-drogowych, wymiana kilkunastu rozjazdów i przebudowa 47 mostów i wiaduktów. Zrewitalizowano również połączenie pomiędzy Rzeszowem i Jasłem, a wymiana torów umożliwiła skrócenie czasu jazdy o kwadrans. Na Podlasiu rewitalizacja wkrótce przyspieszy przejazd pociągów z Sokółki do Suwałk, szybciej pojadą także pociągi towarowe pomiędzy Czeremchą a Białymstokiem. Poprawiane jest także bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.

Obecnie PLK przygotowują projekty inwestycji, które będą realizowane w nowej perspektywie. Koszt tych przygotowań wyniesie ok. 38 mln złotych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Poprawia się infrastruktura kolejowa na terenie Polski wschodniej. W nowej unijnej perspektywie 2014–2020 tylko na Podlasiu PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestują niemal 6 mld zł. Jakość połączeń polepszy się także w województwach podkarpackim i lubelskim, w których trwa realizacja 19 projektów jeszcze z unijnego budżetu 2007–2013.

– W nowej perspektywie dużą rolę odegrają środki z programu CEF („Łącząc Europę") oraz regionalnych programów operacyjnych. Dzięki nim będziemy realizować szereg projektów zarówno na liniach magistralnych, jak i lokalnych – zapowiada prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama