Rynek pracy już od dawna nie jest rynkiem pracodawcy. Firmy coraz dokładniej potrafią określić, jakich kompetencji poszukują. Rolą działu personalnego jest dbanie o to, by taki talent, wyłowiony często w żmudnej rekrutacji, pozostał w firmie i rozwijał się jak najdłużej.
Gorącym tematem większości działów HR staje się więc „zarządzanie talentami". Dla pracowników to doskonała wiadomość. Menedżerowie zaczęli zdawać sobie sprawę, że odpowiednio zmotywowany pracownik na odpowiednim stanowisku jest kluczem do poprawy wyników, a co za tym idzie, employee experience, czyli satysfakcja pracownika, zyskuje na znaczeniu.
HR-owcy zastanawiają się, jak budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy nie tylko wśród kandydatów, ale i osób, które są już w strukturach firmy. Pracownicy oczekują dziś jasno wytyczonych ścieżek kariery i informacji, jak mogą rozwijać umiejętności.
Polska nie odstaje od globalnego trendu i kadry oraz płace nie są już najważniejszym obszarem działania HR. To wymusza nie tylko zmianę postrzegania roli działu personalnego, dotąd kojarzącego się z płacami i wnioskami urlopowymi, ale też wyposażenia go w nowe, wyspecjalizowane narzędzia, które ułatwią zarządzanie całą ścieżką kariery pracownika – od rekrutacji przez precyzyjny dobór szkoleń po różne metody oceny i powiązane z wynikami systemy motywacyjne.
Wszystkie te elementy, wcześniej przecież także obecne w tej czy innej formie w większości firm, przechodzą renesans. Także dlatego, że same narzędzia, takie jak np. Oracle Taleo Cloud Service, umożliwiają nie tylko realizację zadań takich jak organizacja rekrutacji, szkoleń czy systemu motywacyjnego, ale także dostarczają menedżerom spoza HR niemal w czasie rzeczywistym całej masy danych, które dotąd dostępne były jedynie po spisywaniu tygodniami informacji z arkuszy ocen pracowniczych.