Mercedesy pod gust Chińczyków

Daimler uruchomił w Pekinie ośrodek badawczo-rozwojowy (R&D), który będzie bardziej dostosowywać auta Mercedesa do upodobań bogatych Chińczyków, co ma zmniejszyć dystans w sprzedaży do Audi i BMW

Publikacja: 03.11.2014 14:59

Mercedesy pod gust Chińczyków

Foto: Bloomberg

Posunięcie firmy ze Stuttgartu świadczy o pragnieniu głębszego wejścia do Chin, produkowania samochodów bardziej odpowiadających temu krajowi - oświadczył szef Daimlera w Chinach Hubertus Troska.

Daimler rozbudowuje markę Mercedes-Benz w Chinach w czasie, gdy śledztwo prowadzone przez władze tego kraju w sprawie niekonkurencyjnych praktyk w sektorze motoryzacji skłoniło firmy samochodowe do obniżania cen. Sam Mercedes-Benz oświadczył wcześniej, że współpracuje w postępowaniu wyjaśniającym, choć nie podał w jakiej sprawie.

Nowy ośrodek R&D oznacza związanie się z rynkiem, który według Troski ma stać sie największy dla marki Mercedesa już za rok albo za 2 lata. Chcąc to osiągnąć firma zamierza zwiększyć liczbę inżynierów i innych specjalistów pracujących w Pekinie do 500 do końca przyszłego roku z 350 obecnie. - To logiczny krok prowadzący do lepszego rozumienia rynku i zapewnienia, aby chińskie wymogi były odpowiednio brane pod uwagę na początku procesu projektowania pojazdów nowej generacji - wyjaśnił Troska.

Ośrodek jest także zwieńczeniem kilku posunięć, jakie prezes poczynił od 2012 r., gdy zaczął odpowiadać za rynek chiński, wcześniej zreformował system marketingu i sprzedaży, zwiększył liczbę dealerów. Zwrócenie uwagi na upodobania Chińczyków powinno poprawić pozycję Mercedesa na rynku aut luksusowych wobec pozycji Audi i BMW - uważa.

Firma badawcza LMC Automotive przewiduje, że Daimler sprzeda w tym roku w Chinach 291 tys. aut Mercedesa wobec 581 tys. Audi i 448 tys. BMW. Według Troski, nowe modele w rodzaju kompaktowego SUV GLA powinny pomóc marce w zwiększeniu sprzedaży do dobrze ponad 300 tys. w 2015 r. LMC Automotive zakłada 386 tys.

Młodsi kierowcy

Daimler zainwestował w ostatnich miesiącach ok.110 mln euro w nowy ośrodek R&D i w drugi otwarty niedawno w Pekinie wspólnie z miejscowym partnerem BAIC Motor. Takie inwestycje są bardziej niż właściwe, bo potencjał wzrostu w Chinach jest jedyny w swym rodzaju - uważa Troska.

Sprzedaż w Chinach zwolniła nieco tempo w ostatnim czasie wraz ze spowolnieniem gospodarki, ale firmy szacują, że roczny popyt wzrośnie do 35 mln pojazdów do 2020 r. z 22 mln w 2013 r.

Najbliższym zadaniem nowego ośrodka będzie lepsze dostosowanie (tuning) aut Mercedesa do gustów podstawowych klientów. Średni wiek kupujących auta tej marki wynosi 38 lat, podczas gdy w Niemczech jest o 20 lat większy. Wysoko na liście oczekiwań chińskich młodszych klientów jest dostęp do Internetu. Chcą mieć też więcej miejsca z tyłu, zaawansowane systemy rozrywek i możliwość regulowania klimatyzacji, bo wielu klientów korzysta z kierowców, a sami prowadzą auta tylko w weekendy.

W ramach dbania o chiński rynek Mercedes-Benz rozważa możliwość produkcji nowego auta super premium dla chińskich konsumentów. - Samochód klasy S ma wyjątkową pozycję, jest uważany tradycyjnie w Chinach za najbardziej luksusowe auto szefa. Istnieje więc możliwość wyższego uplasowania tego modelu - ocenia Troska. Zapowiedział, że wkrótce pojawi się informacja na ten temat.

Daimler przeniósł biuro projektowania do nowego ośrodka R&D i wykorzystał część pracowników z zamkniętego niedawno ośrodka projektowania pod Tokio. Ok.40 stylistów będzie pracować nad nowymi sylwetkami samochodów, jakie pojawią się na rynku za 10-15 lat. Nowym szefem biura projektowania został Hubert Lee, wcześniej szef zaawansowanego centrum projektowania w Carlsbad, w Kalifornii.

Posunięcie firmy ze Stuttgartu świadczy o pragnieniu głębszego wejścia do Chin, produkowania samochodów bardziej odpowiadających temu krajowi - oświadczył szef Daimlera w Chinach Hubertus Troska.

Daimler rozbudowuje markę Mercedes-Benz w Chinach w czasie, gdy śledztwo prowadzone przez władze tego kraju w sprawie niekonkurencyjnych praktyk w sektorze motoryzacji skłoniło firmy samochodowe do obniżania cen. Sam Mercedes-Benz oświadczył wcześniej, że współpracuje w postępowaniu wyjaśniającym, choć nie podał w jakiej sprawie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji