Mercedesy pod gust Chińczyków

Daimler uruchomił w Pekinie ośrodek badawczo-rozwojowy (R&D), który będzie bardziej dostosowywać auta Mercedesa do upodobań bogatych Chińczyków, co ma zmniejszyć dystans w sprzedaży do Audi i BMW

Publikacja: 03.11.2014 14:59

Mercedesy pod gust Chińczyków

Foto: Bloomberg

Posunięcie firmy ze Stuttgartu świadczy o pragnieniu głębszego wejścia do Chin, produkowania samochodów bardziej odpowiadających temu krajowi - oświadczył szef Daimlera w Chinach Hubertus Troska.

Daimler rozbudowuje markę Mercedes-Benz w Chinach w czasie, gdy śledztwo prowadzone przez władze tego kraju w sprawie niekonkurencyjnych praktyk w sektorze motoryzacji skłoniło firmy samochodowe do obniżania cen. Sam Mercedes-Benz oświadczył wcześniej, że współpracuje w postępowaniu wyjaśniającym, choć nie podał w jakiej sprawie.

Nowy ośrodek R&D oznacza związanie się z rynkiem, który według Troski ma stać sie największy dla marki Mercedesa już za rok albo za 2 lata. Chcąc to osiągnąć firma zamierza zwiększyć liczbę inżynierów i innych specjalistów pracujących w Pekinie do 500 do końca przyszłego roku z 350 obecnie. - To logiczny krok prowadzący do lepszego rozumienia rynku i zapewnienia, aby chińskie wymogi były odpowiednio brane pod uwagę na początku procesu projektowania pojazdów nowej generacji - wyjaśnił Troska.

Ośrodek jest także zwieńczeniem kilku posunięć, jakie prezes poczynił od 2012 r., gdy zaczął odpowiadać za rynek chiński, wcześniej zreformował system marketingu i sprzedaży, zwiększył liczbę dealerów. Zwrócenie uwagi na upodobania Chińczyków powinno poprawić pozycję Mercedesa na rynku aut luksusowych wobec pozycji Audi i BMW - uważa.

Firma badawcza LMC Automotive przewiduje, że Daimler sprzeda w tym roku w Chinach 291 tys. aut Mercedesa wobec 581 tys. Audi i 448 tys. BMW. Według Troski, nowe modele w rodzaju kompaktowego SUV GLA powinny pomóc marce w zwiększeniu sprzedaży do dobrze ponad 300 tys. w 2015 r. LMC Automotive zakłada 386 tys.

Młodsi kierowcy

Daimler zainwestował w ostatnich miesiącach ok.110 mln euro w nowy ośrodek R&D i w drugi otwarty niedawno w Pekinie wspólnie z miejscowym partnerem BAIC Motor. Takie inwestycje są bardziej niż właściwe, bo potencjał wzrostu w Chinach jest jedyny w swym rodzaju - uważa Troska.

Sprzedaż w Chinach zwolniła nieco tempo w ostatnim czasie wraz ze spowolnieniem gospodarki, ale firmy szacują, że roczny popyt wzrośnie do 35 mln pojazdów do 2020 r. z 22 mln w 2013 r.

Najbliższym zadaniem nowego ośrodka będzie lepsze dostosowanie (tuning) aut Mercedesa do gustów podstawowych klientów. Średni wiek kupujących auta tej marki wynosi 38 lat, podczas gdy w Niemczech jest o 20 lat większy. Wysoko na liście oczekiwań chińskich młodszych klientów jest dostęp do Internetu. Chcą mieć też więcej miejsca z tyłu, zaawansowane systemy rozrywek i możliwość regulowania klimatyzacji, bo wielu klientów korzysta z kierowców, a sami prowadzą auta tylko w weekendy.

W ramach dbania o chiński rynek Mercedes-Benz rozważa możliwość produkcji nowego auta super premium dla chińskich konsumentów. - Samochód klasy S ma wyjątkową pozycję, jest uważany tradycyjnie w Chinach za najbardziej luksusowe auto szefa. Istnieje więc możliwość wyższego uplasowania tego modelu - ocenia Troska. Zapowiedział, że wkrótce pojawi się informacja na ten temat.

Daimler przeniósł biuro projektowania do nowego ośrodka R&D i wykorzystał część pracowników z zamkniętego niedawno ośrodka projektowania pod Tokio. Ok.40 stylistów będzie pracować nad nowymi sylwetkami samochodów, jakie pojawią się na rynku za 10-15 lat. Nowym szefem biura projektowania został Hubert Lee, wcześniej szef zaawansowanego centrum projektowania w Carlsbad, w Kalifornii.

Posunięcie firmy ze Stuttgartu świadczy o pragnieniu głębszego wejścia do Chin, produkowania samochodów bardziej odpowiadających temu krajowi - oświadczył szef Daimlera w Chinach Hubertus Troska.

Daimler rozbudowuje markę Mercedes-Benz w Chinach w czasie, gdy śledztwo prowadzone przez władze tego kraju w sprawie niekonkurencyjnych praktyk w sektorze motoryzacji skłoniło firmy samochodowe do obniżania cen. Sam Mercedes-Benz oświadczył wcześniej, że współpracuje w postępowaniu wyjaśniającym, choć nie podał w jakiej sprawie.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej