Nie chcą aut z polskich fabryk

Trwa kiepska passa polskich fabryk samochodów. Choć na najważniejszych dla nas rynkach Zachodniej Europy rośnie popyt – po trzech kwartałach wzrost rejestracji wyniósł blisko 6 proc. w porównaniu z ub. rokiem – na auta z Polski jest coraz mniej chętnych.

Publikacja: 07.11.2014 17:57

Trwa kiepska passa polskich fabryk samochodów. Choć na najważniejszych dla nas rynkach Zachodniej Eu

Trwa kiepska passa polskich fabryk samochodów. Choć na najważniejszych dla nas rynkach Zachodniej Europy rośnie popyt – po trzech kwartałach wzrost rejestracji wyniósł blisko 6 proc. w porównaniu z ub. rokiem – na auta z Polski jest coraz mniej chętnych.

Foto: Bloomberg

Trwa kiepska passa polskich fabryk samochodów. Choć na najważniejszych dla nas rynkach Zachodniej Europy rośnie popyt – po trzech kwartałach wzrost rejestracji wyniósł blisko 6 proc. w porównaniu z ub. rokiem – na auta z Polski jest coraz mniej chętnych.

Jak podał w piątek Instytut Samar, w październiku produkcja w zakładach Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu zmalała w porównaniu z wrześniem o ponad 17 proc. do 43,8 tys. sztuk. Równie słaby okazał się wynik w porównaniu z październikiem ubiegłego roku, gdzie spadek wyniósł 10,4 proc. Co prawda wyniki skumulowane liczone od stycznia nie wyglądają już tak źle: produkcja wyniosła 491,4 tys. aut, czyli o zaledwie 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Ale Samar podkreśla, że wyniki skumulowane są niższe od ubiegłorocznych po raz pierwszy w tym roku.

- Różnica na korzyść ubiegłorocznej produkcji jest niewielka, ale trend spadkowy widoczny jest od wielu miesięcy. Można spodziewać się, że produkcja w całym 2014 roku będzie nieco mniejsza od wyniku osiągniętego w 2013 roku (575 117 szt.) – podaje Samar.

Wobec poprzedniego miesiąca, w październiku wszyscy producenci odnotowali spadek produkcji – Fiat Auto Poland o 18,96 proc., Volkswagen Poznań o 17,63 proc. oraz Opel Polska – o 9,65 proc. Podobnie jest z porównaniem do ubiegłego roku – także straciły wszystkie trzy fabryki.

Liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wyniósł w 2014 roku 55,2 proc., o blisko 4 p.proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji znajduje się Volkswagen Poznań z udziałem 29,9 proc., a na trzeciej Opel Polska z udziałem 14,9 proc.

Słabnące wyniki fabryk widoczne są w spadku eksportu samochodów. Wartość eksportu tego segmentu w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku (ostatnie dane podliczającej eksport branży motoryzacyjnej firmy AutomotiveSuppliers.pl) wyniosła 3,12 mld euro i była o 4,2 proc. niższa niż w okresie styczeń-lipiec 2013. Sytuacja zmieni się jednak w przyszłym roku, bo Opel, który w tym roku stracił najwięcej, już zatrudnia pracowników pod produkcję nowego modelu Astry.

– Na pewno będziemy produkować o 30-40 procent więcej samochodów niż obecnie – powiedział „Rzeczpospolitej" szef General Motors Manufacturing Poland, Andrzej Korpak.

W rozwój produkcji w Polsce inwestuje także Volkswagen, który prócz budowy nowej fabryki we Wrześni unowocześnia istniejący zakład w Poznaniu. Według członka zarządu ds. finansowych i organizacji Volkswagen Poznań, Szymona Trzebiatowskiego, dzięki modernizacjom uda się zabezpieczyć przyszłość fabryki na następne lata.

Trwa kiepska passa polskich fabryk samochodów. Choć na najważniejszych dla nas rynkach Zachodniej Europy rośnie popyt – po trzech kwartałach wzrost rejestracji wyniósł blisko 6 proc. w porównaniu z ub. rokiem – na auta z Polski jest coraz mniej chętnych.

Jak podał w piątek Instytut Samar, w październiku produkcja w zakładach Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu zmalała w porównaniu z wrześniem o ponad 17 proc. do 43,8 tys. sztuk. Równie słaby okazał się wynik w porównaniu z październikiem ubiegłego roku, gdzie spadek wyniósł 10,4 proc. Co prawda wyniki skumulowane liczone od stycznia nie wyglądają już tak źle: produkcja wyniosła 491,4 tys. aut, czyli o zaledwie 0,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Ale Samar podkreśla, że wyniki skumulowane są niższe od ubiegłorocznych po raz pierwszy w tym roku.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi