Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w październiku liczba rejestracji spadła w porównaniu z tym samym miesiącem sprzed roku o ponad 13 proc. do 20137 sztuk. Zarazem rejestracje skumulowane liczone od początku roku okazały się mniejsze w ujęciu rocznym o 4 proc. i wyniosły 15.607 pojazdów.
Znacznie lepiej wygląda sytuacja na rynku ciężarówek w całej UE. Według organizacji producentów ACEA, we wrześniu liczba rejestracji pojazdów użytkowych przekroczyła 181,4 tys., co oznacza wzrost do tego samego miesiąca rok wcześnie o przeszło 13 proc. Z kolei rejestracje liczone od początku roku okazały się wyższe od ubiegłorocznych o 9,6 proc. i wyniosły ponad 1,3 mln samochodów. Na plusie były największe unijne rynki, przy czym sprzedaż w Wielkiej Brytanii, Włoszech i Hiszpanii notowała wzrosty dwucyfrowe. Pod względem kategorii zwiększyła się sprzedaż samochodów dostawczych i największych samochodów ciężarowych, zmalał natomiast poziom rejestracji średnich ciężarówek i autobusów – tych pierwszych nieznacznie – o 0,1 proc., zaś autobusów o 3,9 proc.
Według PZPM, sytuacja na rynku polskim nie wygląda jednak źle. Okazuje się, że ostatni miesiąc był najlepszy od początku roku, zaś w roku ubiegłym baza odniesienia, wypracowana wtedy w grupie samochodów ciężarowych, była bardzo wysoka. Na wyniki miały wpływ zwłaszcza we wcześniejszych miesiącach, rejestracje limitowanych ilości pojazdów spełniających jeszcze normę Euro V. Teraz do czynników stymulujących sprzedaż w poszczególnych segmentach dołączyły się odpowiednio - zwiększony transport samochodowy ładunków (wdł. GUS wzrost do września o 11,6 proc.) oraz wybory samorządowe.
W grupie pojazdów używanych sprowadzanych do Polski z zagranicy, od początku roku na drogi wjechało prawie 25,4 tys. pojazdów, o 10,9 proc. więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem. Wśród nich było blisko 22,3 tys. samochodów ciężarowych (wzrost o 11,1 proc.) i 3,1 tys. autobusów (9,4 proc.). Przy czym na rynku wtórnym samochodów ciężarowych niezmiennie utrzymuje się znacznie wyższa dynamika niż na rynku nowych. Według PZPM, wielkość rejestracji używanych samochodów ciężarowych jest 1,5 razy większa, a autobusów 2,6 razy większa niż wielkość rejestracji pojazdów nowych.