Bombardiery made in China?

Kanadyjski Bombardier mógłby zaprojektować i uruchomić produkcję odrzutowców pasażerskich w Chinach w ramach przedłużenia 2-letniej umowy o projektowaniu i sprzedaży zawartej z główną państwową firmą lotniczą w tym kraju

Aktualizacja: 12.11.2014 18:12 Publikacja: 12.11.2014 16:04

Kanadyjski Bombardier mógłby zaprojektować i uruchomić produkcję odrzutowców pasażerskich w Chinach

Kanadyjski Bombardier mógłby zaprojektować i uruchomić produkcję odrzutowców pasażerskich w Chinach w ramach przedłużenia 2-letniej umowy o projektowaniu i sprzedaży zawartej z główną państwową firmą lotniczą w tym kraju

Gdy dobiegnie końca pierwszy etap umowy z 2002 r. z Commercial Aircraft Corp of China (COMAC), może okazać się naturalne, że zrobimy coś więcej - oświadczył szef działu samolotów cywilnych Bombardiera, Mike Arcamone na marginesie największego w Chinach salonu lotniczego w Zhuhai. To może oznaczać większą konkurencję z Airbusem i Boeingiem.

- W Chinach myślimy długofalowo. Pewnego dnia możemy zadecydować o wspólnym projekcie, o spółce j.v. Teraz rozmawiamy tylko o współpracy - dodał.

Bombardier współpracuje obecnie z COMAC nad systemami dla samolotu nowej serii C (CSeries) na 150 osób i dla wąskokadłubowego odrzutowca C919, nad którym od dawna pracują Chińczycy. Obie firmy pracują nad wyposażeniem kokpitu, układami elektrycznymi i nad łańcuchem dostaw przy produkcji obu rodzajów samolotów.

C919 jest spóźniony względem harmonogramu, pierwszym chińskim samolotem wąskokadłubowym zamawianym przez krajowych klientów. Wraz z CSeries będzie konkurować z A320 i B737 w różnych segmentach rynku. - Nasz samolot jest mniejszy od C919, nie będzie więc bezpośredniej rywalizacji. Zawsze dochodzi do pewnego dublowania się oferty, ale raczej bardziej uzupełniają się w ofercie nowych modeli - stwierdził wiceprezes Bombardiera ds.sprzedaży w Azji Płn., Andy Solem.

Kanadyjczycy uzyskali 243 potwierdzone zamówienia na swe CSeries, które w największej wersji mogą zabierać po 180 pasażerów. COMAC ma zamówienia na 430 C919 głównie od krajowych firm. Pierwszy próbny lot przesunięto z 2014 na 2015 r.

Podczas prac nad CSeries dochodziło do częstych opóźnień i wzrostu kosztów, próbne loty zaczęły się dopiero we wrześniu, bo pożar silnika w maju na ziemi opóźnił je. Firma ma nadzieję dostarczyć pierwszą maszynę w II półroczu 2015 r.

Bombardier produkujący samoloty regionalne CRJ doradza COMAC-owi w mocno opóźnionym programie samolotu regionalnego ARJ-21, który utknął an etapie lotów próbnych.

Bombardiery made in China?

Kanadyjski Bombardier mógłby zaprojektować i uruchomić produkcję odrzutowców pasażerskich w Chinach w ramach przedłużenia 2-letniej umowy o projektowaniu i sprzedaży zawartej z główną państwową firmą lotniczą w tym kraju

Gdy dobiegnie końca pierwszy etap umowy z 2002 r. z Commercial Aircraft Corp of China (COMAC), może okazać się naturalne, że zrobimy coś więcej - oświadczył szef działu samolotów cywilnych Bombardiera, Mike Arcamone na marginesie największego w Chinach salonu lotniczego w Zhuhai. To może oznaczać większą konkurencję z Airbusem i Boeingiem.

- W Chinach myślimy długofalowo. Pewnego dnia możemy zadecydować o wspólnym projekcie, o spółce j.v. Teraz rozmawiamy tylko o współpracy - dodał.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi