Potencjał współpracy z Indonezją

Kraj ten utrzymuje wysokie tempo rozwoju gospodarczego.

Aktualizacja: 17.11.2014 10:20 Publikacja: 17.11.2014 08:43

W Indonezji nie brakuje barier w prowadzeniu działalności

W Indonezji nie brakuje barier w prowadzeniu działalności

Foto: Bloomberg

Indonezja, mimo że jest czwartym krajem na świecie pod względem liczby mieszkańców (ok. 250 mln), przez polskie firmy nie wydaje się wystarczająco zauważana. Eksport w 2013 r. co prawda wzrósł o 15 proc. rok do roku, ale to wciąż jedynie 140 mln dolarów.

Zachętą dla polskich firm może być szybko rosnąca gospodarka. Według prognoz HSBC w tym roku indonezyjskie PKB zwiększy się o 5,2 proc., a w 2015 r. – o 6 proc. To byłoby utrzymanie wysokiego tempa z ostatnich lat. Indonezyjskie władze postawiły sobie za cel, że w 2025 r. kraj uzyska status kraju rozwiniętego. Wymaga to nie tylko reform strukturalnych, ale też kapitału. Indonezja zaprasza więc do współpracy prywatnych inwestorów, także zagranicznych.

– To również szansa dla polskich firm, w szczególności reprezentujących branże: budowlaną, energetyczną i wydobywczą – uważa Ministerstwo Gospodarki.

35 mln osób liczy indonezyjska klasa średnia. Cała populacja tego kraju to ok. 250 mln osób

– Kluczowe produkty importowane przez Indonezję to maszyny przemysłowe, sprzęt transportowy i informacyjno-komunikacyjny (ICT), które są ważnymi produktami eksportowymi Polski – przekonuje Adrian Leung, dyrektor departamentu bankowości korporacyjnej HSBC Bank Polska SA. – Duże pole do popisu dla dostawców znad Wisły to indonezyjski sektor energetyczny. W Polsce powstają innowacyjne rozwiązania, które mogłyby posłużyć do modernizacji i zwiększenia efektywności tego sektora.

Ten potencjał dostrzegła już firma EthosEnergy Poland SA. – W najbliższych latach większość zainstalowanych jednostek będzie wymagała remontów kapitalnych, co jest dla nas szansą pozyskania zleceń na kompleksowe modernizacje generatorów i dostawy nowych transformatorów dużych mocy – mówi Damian Kardas, z EthosEnergy Poland.

Swoją szansę na indonezyjskim rynku powinny też dostrzec firmy oferujące produkty i usługi dla konsumentów. Jak szacuje resort gospodarki, tamtejsza klasa średnia liczy już 35 mln osób.

9,8 proc. ma wynieść w tym roku średni wzrost wynagrodzeń w Indonezji – szacuje HSBC

– To dla nas atrakcyjny rynek z uwagi na dużą populację młodych osób zamieszkujących duże miasta, które mają coraz większe aspiracje i siłę nabywczą, aby móc zwiększać konsumpcję dóbr i usług związanych ze spędzaniem wolnego czasu – twierdzi Nigel Stocks, dyrektor finansowy Grupy Pure Jatomi, która ma dwa kluby fitness w Indonezji, oba w Dżakarcie.

W Indonezji nie brakuje barier w prowadzeniu działalności. Korupcja, skomplikowane przepisy i długotrwałe procedury, np. odpraw celnych, zabierają firmom czas i pieniądze. Niektóre branże są dostępne tylko dla lokalnych albo tylko dla mniejszych firm, a duże braki w infrastrukturze utrudniają transport pomiędzy poszczególnymi wyspami Indonezji. Tamtejsze władze robią jednak wiele, by te bariery znikały.

Indonezja, mimo że jest czwartym krajem na świecie pod względem liczby mieszkańców (ok. 250 mln), przez polskie firmy nie wydaje się wystarczająco zauważana. Eksport w 2013 r. co prawda wzrósł o 15 proc. rok do roku, ale to wciąż jedynie 140 mln dolarów.

Zachętą dla polskich firm może być szybko rosnąca gospodarka. Według prognoz HSBC w tym roku indonezyjskie PKB zwiększy się o 5,2 proc., a w 2015 r. – o 6 proc. To byłoby utrzymanie wysokiego tempa z ostatnich lat. Indonezyjskie władze postawiły sobie za cel, że w 2025 r. kraj uzyska status kraju rozwiniętego. Wymaga to nie tylko reform strukturalnych, ale też kapitału. Indonezja zaprasza więc do współpracy prywatnych inwestorów, także zagranicznych.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?