Takata tłumaczy się w Senacie USA z wpadki z poduszkami

Wiceprezes firmy Takata wyjaśnił na przesłuchaniu w Senacie USA, że stara się pilnie zwiększyć produkcję części poduszek powietrznych, które trzeba wymienić w milionach pojazdów, ale uprzedził, że nie odbędzie się to tak szybko, jak się oczekuje

Publikacja: 22.11.2014 15:55

Takata tłumaczy się w Senacie USA z wpadki z poduszkami

Foto: Bloomberg

Wiceprezes ds. jakości na świecie firmy Takata, Hiroshi Shimizu przyznał, że nawet jeśli uda się zwiększyć produkcję tych generatorów gazu (modułów nadmuchujących) z obecnych 300 tys. miesięcznie, to nadal będzie niewystarczające. — Nawet jeśli zwiększymy ją do 450 tys. miesięcznie, może być ta nadal za mało — dodał.

Na przesłuchaniu w senackiej komisji handlu zwrócono uwagę na kilka luk w przepisach organów nadzoru i w sektorze motoryzacji dotyczących zakresu i pilności zagrożeń związanych z wadliwymi poduszkami powietrznymi. Na świecie objęto akcją wymiany wadliwych elementów w 16 mln samochodów, w tym w USA 10 mln. Organ nadzoru i sama Takata, która dostarcza co piątą poduszkę na świecie, muszą jeszcze ustalić przyczynę eksplozji poduszek, które doprowadziły do śmierci 5 osób.

Wicedyrektor urzędu bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA, David Friedman poinformował komisję, że jego urząd jest w kontakcie z dwoma innymi dostawcami, aby ustalić, czy będą w stanie produkować elementy do wymiany. Oberwało mu się też za to, że urząd pozwalał firmom samochodowym rozsyłać klientom informacje o kampaniach bezpieczeństwa zamiast zarządzać po prostu akcje naprawcze, więc klienci nie mieli pojęcia, jak bardzo poważna jest to sprawa. Friedman argumentował, że jego urząd miałby większą kontrolę nad producentami, gdyby Kongres podwyższył maksymalną dopuszczalną grzywnę dla karania tych, którzy nie chcą z nim współpracować. Obecnie grzywna wynosi 35 mln dolarów.

- Obecny problem, jakim zajmujemy się to odbezpieczony granat przed kierowcą i pasażerem — stwierdził przewodniczący przesłuchaniu demokratyczny senator Bill Nelson. To pierwsze z serii spotkań mających wyjaśnić przyczyny problemu, który pojawił się w 2008 r. i nasilił w ostatnich miesiącach. Przesłuchanie było bardzo ważne dla Takaty, której grozi postępowanie karne, ponad 20 procesów z pozwów zbiorowych i postępowanie wyjaśniające w NHTSA.

Gdy republikanin Dean Heller zażądał od Takaty wzięcia pełnej odpowiedzialności za 5 przypadków utraty życia z powodu poduszek tej firmy, Shimizu naradzał się kilka razy z kolegą. Wyjaśnił następnie, że w 2 przypadkach trwa nadal śledztwo, ale przyznał, że anomalie w funkcjonowaniu poduszek jego firmy doprowadziły do fatalnych w skutkach wypadków. Wyraził głębokie ubolewanie i przeprosił za każdy taki przypadek.

Senatorzy zapytali wiceprezesa Hondy na Amerykę Płn., Ricka Schostka, dlaczego tak wolno firma przystąpiła do akcji naprawczej, dotyczącej pojazdów od 2008 r. Dopiero w październiku Honda zamieniła „kampanię poprawy bezpieczeństwa" na oficjalną akcję przywoławczą. — Sądzę, że działaliśmy w trybie pilnym, ale moim zdaniem mogliśmy z całą pewnością działać szybciej — odpowiedział.

Przyczyny

Według wyjaśnień Shimizu, Takata uważa, że podstawową przyczyną eksplozji generatora gazu jest kombinacja kilku czynników: wiek samego urządzenia, ciągły kontakt z dużą wilgotnością i problemy przy jego produkcji. Dotychczasowe akcje wymiany ograniczono do wilgotnych regionów. To zakwestionowali na konferencji prasowej przed przesłuchaniem 2 senatorzy podając przykład utraty życia w 2003 r. w Arizonie, która nie jest strefą wilgotną. Charlene Weaver zginęła po eksplozji poduszki jadąc jako pasażerka Subaru Impreza w 2004 r. Ten model auta objęto akcją wymiany dopiero w lipcu 2014.

Zdaniem senatora Eda Markeya, tamten wypadek świadczy o konieczności objęcia całego kraju akcją wymiany wadliwych elementów poduszki. — Każda z nich to tykająca bomba zegarowa — stwierdził. Wcześniej NHTSA też zażądał od Takaty i 5 firm wymiany w całym kraju, choć Friedman zwrócił uwagę, że wtedy ucierpią na tym regiony o dużej wilgotności, gdzie trzeba najpierw wymienić generatory gazu.

Japoński minister transportu Akihiro Ohta zwrócił się do firm samochodowych, by ustaliły, czy należy zrobić to samo w Japonii po doświadczeniach w Stanach. Dotąd w Japonii objęto akcją wymiany ponad 2,5 mln samochodów. Minister zlecił odrębnie Takacie zbadanie wadliwych poduszek i przekazanie resortowi informacji o wynikach. Zwykle resort pozwala firmom na samodzielne działania, obecna bezpośrednia interwencja świadczy, że potraktował bardzo poważnie sprawę.

Wiceprezes ds. jakości na świecie firmy Takata, Hiroshi Shimizu przyznał, że nawet jeśli uda się zwiększyć produkcję tych generatorów gazu (modułów nadmuchujących) z obecnych 300 tys. miesięcznie, to nadal będzie niewystarczające. — Nawet jeśli zwiększymy ją do 450 tys. miesięcznie, może być ta nadal za mało — dodał.

Na przesłuchaniu w senackiej komisji handlu zwrócono uwagę na kilka luk w przepisach organów nadzoru i w sektorze motoryzacji dotyczących zakresu i pilności zagrożeń związanych z wadliwymi poduszkami powietrznymi. Na świecie objęto akcją wymiany wadliwych elementów w 16 mln samochodów, w tym w USA 10 mln. Organ nadzoru i sama Takata, która dostarcza co piątą poduszkę na świecie, muszą jeszcze ustalić przyczynę eksplozji poduszek, które doprowadziły do śmierci 5 osób.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca