Motoryzacja napędza polską gospodarkę

Polski przemysł motoryzacyjny to 110 miliardów złotych produkcji sprzedanej oraz 4,5 mld zł nakładów inwestycyjnych rocznie

Publikacja: 24.11.2014 16:36

Motoryzacja napędza polską gospodarkę

Foto: Fotorzepa/Michał Walczak

Branża liczy 1,3 tys. producentów: ponad 130 przedsiębiorstw zatrudnia przeszło 250 osób, w ponad 500 firmach zatrudnienie przekracza 9 pracowników – informuje raport „Znaczenie branży motoryzacyjnej dla polskiej gospodarki" opublikowany w poniedziałek przez Ministerstwo Gospodarki.

Branżę tworzy także ok. 85 tys. firm handlowych, zajmujących się importem samochodów, obsługą, sprzedażą części, a także demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Większość z nich to mikrofirmy z zatrudnieniem kilku osób. Tylko nieco ponad 2 tys. firm handlowych i usługowych działających w branży zatrudnia więcej niż 9 pracowników.

Szczególnie ważną rolę w rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego odgrywają producenci pojazdów. Wśród nich znajdują się Fiat Auto Poland, General Motors Manufacturing Poland, Volkswagen Poznań, Jelcz-Komponenty, MAN Trucks, MAN Bus, Solaris Bus & Coach, Volvo Polska czy Scania Production Słupsk. Sektor producentów pojazdów to także fabryki silników należące do Fiata, VW, GM oraz Toyoty.

Jak podkreśla raport, Polska stała się jedną z wiodących lokalizacji dla produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, pracujących na potrzeby krajowych i zagranicznych fabryk pojazdów, jak również na rynek wtórny. Z 30 największych globalnych producentów części i akcesoriów, dwie trzecie ma swoje fabryki w Polsce. Ważnym elementem polskiego przemysłu motoryzacyjnego są także producenci przyczep i naczep oraz nadwozi.

Jak podkreśla KPMG, specyfiką polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest to, że produkcja pojazdów oraz handel i usługi motoryzacyjne działają w znacznym stopniu niezależnie od siebie. Wynika to z faktu, że zdecydowana większość produkowanych w polskich fabrykach aut oraz części i komponentów jest eksportowana – w przypadku samochodów osobowych jest to ponad 95 proc. produkcji. Z kolei większość samochodów kupowanych w Polsce pochodzi z rynku wtórnego. To do niego adresowana jest znacząca część oferowanych w Polsce usług. Według KMPG, wartość sektora handlu i usług motoryzacyjnych w Polsce sięga 120 mld złotych. To jednak dane oficjalne. Ale wielkość przychodów mikroprzedsiębiorstw osiąganych w szarej strefie nie jest znana.

O znaczeniu branży motoryzacyjnej dla rozwoju polskiej gospodarki świadczą dane dotyczące nakładów inwestycyjnych: w 2012 roku sięgały 4,5 mld złotych. Pod względem wartości inwestycji motoryzacja pozostaje kluczowym sektorem przemysłu i odpowiada za 7,2 proc. nakładów w tym obszarze gospodarki. W ramach przemysłu przetwórczego wyższe nakłady – ok. 5 mld zł – osiągnięto jedynie w przemyśle spożywczym, który jest od motoryzacji blisko dwukrotnie większy – informuje KPMG.

Branża liczy 1,3 tys. producentów: ponad 130 przedsiębiorstw zatrudnia przeszło 250 osób, w ponad 500 firmach zatrudnienie przekracza 9 pracowników – informuje raport „Znaczenie branży motoryzacyjnej dla polskiej gospodarki" opublikowany w poniedziałek przez Ministerstwo Gospodarki.

Branżę tworzy także ok. 85 tys. firm handlowych, zajmujących się importem samochodów, obsługą, sprzedażą części, a także demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Większość z nich to mikrofirmy z zatrudnieniem kilku osób. Tylko nieco ponad 2 tys. firm handlowych i usługowych działających w branży zatrudnia więcej niż 9 pracowników.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne