Motoryzacja napędza polską gospodarkę

Polski przemysł motoryzacyjny to 110 miliardów złotych produkcji sprzedanej oraz 4,5 mld zł nakładów inwestycyjnych rocznie

Publikacja: 24.11.2014 16:36

Motoryzacja napędza polską gospodarkę

Foto: Fotorzepa/Michał Walczak

Branża liczy 1,3 tys. producentów: ponad 130 przedsiębiorstw zatrudnia przeszło 250 osób, w ponad 500 firmach zatrudnienie przekracza 9 pracowników – informuje raport „Znaczenie branży motoryzacyjnej dla polskiej gospodarki" opublikowany w poniedziałek przez Ministerstwo Gospodarki.

Branżę tworzy także ok. 85 tys. firm handlowych, zajmujących się importem samochodów, obsługą, sprzedażą części, a także demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Większość z nich to mikrofirmy z zatrudnieniem kilku osób. Tylko nieco ponad 2 tys. firm handlowych i usługowych działających w branży zatrudnia więcej niż 9 pracowników.

Szczególnie ważną rolę w rozwoju polskiego przemysłu motoryzacyjnego odgrywają producenci pojazdów. Wśród nich znajdują się Fiat Auto Poland, General Motors Manufacturing Poland, Volkswagen Poznań, Jelcz-Komponenty, MAN Trucks, MAN Bus, Solaris Bus & Coach, Volvo Polska czy Scania Production Słupsk. Sektor producentów pojazdów to także fabryki silników należące do Fiata, VW, GM oraz Toyoty.

Jak podkreśla raport, Polska stała się jedną z wiodących lokalizacji dla produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, pracujących na potrzeby krajowych i zagranicznych fabryk pojazdów, jak również na rynek wtórny. Z 30 największych globalnych producentów części i akcesoriów, dwie trzecie ma swoje fabryki w Polsce. Ważnym elementem polskiego przemysłu motoryzacyjnego są także producenci przyczep i naczep oraz nadwozi.

Jak podkreśla KPMG, specyfiką polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest to, że produkcja pojazdów oraz handel i usługi motoryzacyjne działają w znacznym stopniu niezależnie od siebie. Wynika to z faktu, że zdecydowana większość produkowanych w polskich fabrykach aut oraz części i komponentów jest eksportowana – w przypadku samochodów osobowych jest to ponad 95 proc. produkcji. Z kolei większość samochodów kupowanych w Polsce pochodzi z rynku wtórnego. To do niego adresowana jest znacząca część oferowanych w Polsce usług. Według KMPG, wartość sektora handlu i usług motoryzacyjnych w Polsce sięga 120 mld złotych. To jednak dane oficjalne. Ale wielkość przychodów mikroprzedsiębiorstw osiąganych w szarej strefie nie jest znana.

O znaczeniu branży motoryzacyjnej dla rozwoju polskiej gospodarki świadczą dane dotyczące nakładów inwestycyjnych: w 2012 roku sięgały 4,5 mld złotych. Pod względem wartości inwestycji motoryzacja pozostaje kluczowym sektorem przemysłu i odpowiada za 7,2 proc. nakładów w tym obszarze gospodarki. W ramach przemysłu przetwórczego wyższe nakłady – ok. 5 mld zł – osiągnięto jedynie w przemyśle spożywczym, który jest od motoryzacji blisko dwukrotnie większy – informuje KPMG.

Branża liczy 1,3 tys. producentów: ponad 130 przedsiębiorstw zatrudnia przeszło 250 osób, w ponad 500 firmach zatrudnienie przekracza 9 pracowników – informuje raport „Znaczenie branży motoryzacyjnej dla polskiej gospodarki" opublikowany w poniedziałek przez Ministerstwo Gospodarki.

Branżę tworzy także ok. 85 tys. firm handlowych, zajmujących się importem samochodów, obsługą, sprzedażą części, a także demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Większość z nich to mikrofirmy z zatrudnieniem kilku osób. Tylko nieco ponad 2 tys. firm handlowych i usługowych działających w branży zatrudnia więcej niż 9 pracowników.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja