Reklama

Karkówka i szaszłyki tańsze niż przed rokiem

Wraz z majówką zaczyna się sezon na grillowanie. W tym roku zakupy mięsa są mniej dotkliwe dla portfeli Polaków. Więcej kosztują za to cukinia i papryka.

Publikacja: 29.04.2015 12:59

Karkówka i szaszłyki tańsze niż przed rokiem

Foto: copyright PhotoXpress.com

- Mięso wieprzowe jest o 8-10 proc. tańsze niż przed rokiem. Natomiast za drób trzeba zapłacić rok do roku o około 5 proc. mniej – mówi „Rzeczpospolitej" Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Niższe ceny wieprzowiny to efekt większej podaży mięsa. Powoduje ją trwające od ponad roku embargo związane z wykryciem w Polsce afrykańskiego pomoru świń (ASF). Naszego mięsa wieprzowego nie kupują Rosja, Białoruś, Kazachstan oraz część krajów na Dalekim Wschodzie. W tym tak ważne rynki zbytu, jak Chiny czy Korea Południowa.

Promocje sprzyjają zakupom

Wprawdzie za sprawą uruchomienia przez Komisję Europejską prywatnego przechowalnictwa mięsa w UE, w trzecim tygodniu kwietnia 2015 r. ceny skupu żywca wieprzowego były w Polsce o 4 proc. wyższe niż przed miesiącem – podaje Agencja Rynku Rolnego. Jednak rok do roku był on o 12 proc. tańszy.

Tanieje także mięso kurczaków, którego produkcja idzie w górę. Miesiąc do miesiąca staniało o 5 proc., a rok do roku o 7 proc.

- Niższe ceny mięs przed długim majowym weekendem to także efekt cen promocyjnych stosowanych przez sieci handlowe – zwraca uwagę Krystyna Świetlik.

Reklama
Reklama

Chcąc wykorzystać czas żniw i pokonać rywali na konkurencyjnym rynku, firmy mięsne prześcigają się w pomysłach na mięsa i przetwory nadające się na grilla. Coraz częściej są to zamarynowane porcje mięs i specjalne grillowe kiełbasy.

- Sezon grillowy stał się najgorętszym okresem dla branży mięsnej w roku, deklasując pod względem wzrostu sprzedaży niektórych kategorii produktowych zarówno Wielkanoc jak i nawet Boże Narodzenie – wyjaśnia Andrzej Pawelczak, rzecznik grupy Animex, właściciela marek Morliny i Krakus. - Wzrost sprzedaży kiełbas cienkich kupowanych na grilla - takich jak śląska, podwawelska i morlińska - czy bardzo popularna w Polsce kaszanka jest nawet dwukrotny w porównaniu z pozostałą częścią roku – dodaje.

Kiełbasa króluje

Z badania firmy IQS na zlecenie Coca-Coli wynika, że podczas majówki najczęściej grillujemy kiełbasę. Wskazało ją 29 proc. badanych. W czołówce są też karkówka (25 proc.) i szaszłyki (13 proc.). Mniej popularne są skrzydełka z kurczaka (10 proc.), kaszanka (7 proc.), ryba (5 proc.), warzywa (3 proc.) i steki (2 proc.).

Chrzanowska Manufaktura Wędlin tuż przed sezonem grillowym wprowadziła na rynek nadające się na ruszt frankfurterki z szynki. Zakłady Mięsne Henryk Kania oprócz tradycyjnych kiełbas, wyrobów podrobowych i marynat dostępnych pod marką Henryk Kania, oferuje nową linię produktów pod marką Henryk Kania Maestro. Obejmuje ona wysokiej jakości kiełbasy tradycyjne , w tym kiełbasy białe i kaszanki.

- W ostatnim czasie obserwujemy trend grillowania nie tylko kiełbas wieprzowych, ale również kiełbas drobiowych – zaznacza Andrzej Pawelczak. - Dlatego też sezon grillowy postanowiliśmy wesprzeć silną kampanią w TV i Internecie zatytułowaną: „Teraz Morlińskie mają głos!". Głównymi bohaterami dwóch 30 sekundowych spotów są kiełbasy morlińskie: Pan z Szynki i Pan z Piersi Kurczaka – dodaje.

Cukinia droższa, pieczarki tańsze

W porównaniu do ubiegłego roku wyższe są natomiast ceny niektórych warzyw wykorzystywanych do grillowanych dań. Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy Bronisze podaje, że minionym tygodniu bakłażany i cukinia były o 60 proc. droższe niż przed rokiem, a za paprykę trzeba było zapłacić o połowę więcej.

Reklama
Reklama

- Warzywa te pochodzą o tej porze z importu. Na wysokość cen sprzedaży hurtowej wpływają ceny zakupu u producenta, czyli w krajach Beneluxu lub Hiszpanii – wyjaśnia Małgorzata Skoczewska, rzecznik WRSRH Bronisze.

Jak dodaje, w ubiegłym tygodniu o 10 proc. rok do roku tańsze były natomiast pieczarki z krajowej produkcji.

Na ochłodę piwo i lody

Majówka to także czas, gdy zaczyna się sezon na rynku piwa. Browary szacują, że na czas od początku maja do końca września przypada połowa rocznej sprzedaży piwa w Polsce. Wysoki poziom spożycia, duża konkurencja i presja ze strony sieci handlowych skutkują spadkiem średniej ceny piwa w Polsce. Skutek jest taki, że wraz ze niewielkim wzrostem wielkości sprzedaży piwa w naszym kraju nie rośnie jego wartość.

Pomimo rosnącej liczby innowacji podobnie może być także w 2015 r. Tomasz Bławat, prezes Związku Browary Polskie i szef Carlsberg Polska szacuje, że w wariancie optymistycznym tegoroczne wydatki Polaków na piwo pozostaną na poziomie z 2014 r. , natomiast wartość sprzedaży może zwiększyć się o 0,5 proc.

Wraz ze wzrostem temperatury rośnie w Polsce także popyt na lody. Powód? Nadal duży udział w rynku wartym ok. 2,1 mld zł mają lody impulsowe, czyli np. rożki czy na lody na patyku.

- Sprzedaż lodów jest bardzo sezonowa. Sezon, rozumiany jako okres od początku kwietnia do końca września, generuje ponad 86 proc. całej rocznej sprzedaży w tej kategorii – mówi Witold Michalik, dyrektor działu lodów Nestlé Polska, czołowego producenta lodów w Polsce.

Reklama
Reklama

W ubiegłym roku rynek lodów impulsowych zwiększył się o 4 proc. w ujęciu wartościowym, a o 1 proc. w ujęciu ilościowym.

- Oczekujemy, że sprzedaż lodów będzie rosnąć w podobnym tempie jak w poprzednich latach – szacuje Witold Michalik.

W ciągu ostatnich dwóch dekad podwoiła się ilość lodów zjadanych przez statystycznego Polaka. Jednak nadal jest poniżej średniej europejskiej, bo przekracza nieznacznie 4 litry. Dla porównania przeciętny Amerykanin spożywa ponad 20 litrów lodów rocznie.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama