Po kryzysie firmy chętniej idą na skróty

43 proc. przedstawicieli polskich firm twierdzi, że łapówki w biznesie to codzienność. 46 proc. je akceptuje.

Publikacja: 14.05.2015 22:00

43 proc. przedstawicieli dużych polskich przedsiębiorstw twierdzi, że korupcja w biznesie jest powsz

43 proc. przedstawicieli dużych polskich przedsiębiorstw twierdzi, że korupcja w biznesie jest powszechna.

Foto: Bloomberg

Można kontrahentom oferować gotówkę, upominki, zapewniać rozrywkę, jeśli pomoże to firmie przetrwać na rynku – tak uważa 46 proc. przedstawicieli firm w Polsce. Według nich co najmniej jedna z takich praktyk korupcyjnych jest uzasadniona. To zdecydowanie powyżej 34-proc. średniej dla wszystkich 38 krajów, które spółka audytorsko-doradcza EY objęła swoim najnowszym badaniem nadużyć gospodarczych. Łącznie w ankiecie wzięło udział 3800 menedżerów i pracowników dużych firm.

Zbyt duże oczekiwania

Tegoroczny wynik jest gorszy niż w podobnym badaniu sprzed dwóch lat – wtedy 38 proc. uczestników polskiej ankiety dopuszczało korupcyjne praktyki. Jak zwraca uwagę Mariusz Witalis, partner w dziale zarządzania ryzykiem nadużyć w EY, pogorszenie nie jest wyłącznie polskim zjawiskiem. W większości badanych państw ocena nagminności nadużyć wypadła teraz gorzej niż przed kilkoma laty. W rezultacie aż 51 proc. uczestników ankiety i aż 63 proc. przedstawicieli firm w krajach Europy Środkowej uważa, że korupcja w biznesie jest rozpowszechniona.

– Wynika to z niestabilnej sytuacji makroekonomicznej i presji na wyniki. Często przyjmuje się perspektywę kwartalną w ocenianiu zarządów – podkreśla Mariusz Witalis.

Według niego w polskich spółkach zagranicznych koncernów ryzyko nadużyć i praktyk korupcyjnych zwiększają jeszcze oczekiwania wobec naszego rynku często niewspółmiernie wysokie do jego możliwości. Aż 61 proc. uczestników badania w Polsce ocenia, że menedżerowie są pod presją wynajdywania nowych możliwości osiągania przychodów.

To zachęca władze spółek do manipulacji w sprawozdaniach finansowych (np. wsteczna data umowy, wcześniejszego jej księgowanie, negocjowania rabatów z dostawcami). Prawie co trzeci z setki badanych w Polsce menedżerów uważa takie praktyki (a dokładnie co najmniej jedną z nich) za uzasadnione. Jeszcze więcej (35 proc.) dostrzegło co najmniej jeden przypadek zniekształcania danych finansowych w swojej firmie w ciągu roku.

– Presja na uzyskanie dobrych wyników jest tak duża, że wiele firm idzie na skróty – przyznaje Adam Rapacki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Bezpieczeństwa Rapacki i Wspólnicy.

Etyka to kłopot

Walkę z nadużyciami utrudnia to, że wiele firm nie ma polityki antykorupcyjnej ani kodeksu dobrych praktyk. Według badania przynajmniej jedno z nich ma 44 proc. przedsiębiorstw, ale część z nich traktuje wewnętrzne regulacje jako utrudnienie. 22 proc. pracowników i menedżerów ocenia, że przestrzeganie polityki antykorupcyjnej firmy mogłoby obniżyć konkurencyjność.

W rezultacie spółki, w których obowiązują restrykcyjne kodeksy, korzystają z „usług" podwykonawców, którzy za wyższą marżę biorą na siebie praktyki korupcyjne. Tylko 26 proc. firm podjęło działania wobec pracowników, którzy nie przestrzegali wewnętrznych procedur.

Można kontrahentom oferować gotówkę, upominki, zapewniać rozrywkę, jeśli pomoże to firmie przetrwać na rynku – tak uważa 46 proc. przedstawicieli firm w Polsce. Według nich co najmniej jedna z takich praktyk korupcyjnych jest uzasadniona. To zdecydowanie powyżej 34-proc. średniej dla wszystkich 38 krajów, które spółka audytorsko-doradcza EY objęła swoim najnowszym badaniem nadużyć gospodarczych. Łącznie w ankiecie wzięło udział 3800 menedżerów i pracowników dużych firm.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?